De definitie van preventie: Het nemen van maatregelen om onveiligheid (extreem weer) die zich kan voordoen te voorkomen of vroegtijdig te stoppen en daarmee ongewenste gevolgen (slachtoffers) te beperken (Stol, 2011). Kortom er is geen sprake van preventie, je zou het wellicht last-minute preparatie kunnen noemen, daarmee voorkom je geen slachtoffers en beperk je het risico niet.
Last minute was dit zeker niet: een 1,5 a 2 uur voor dat het los barstte waren ze stand-by aan de achterkant van het terrein en dus direct inzetbaar mocht dit nodig zijn. Er is zoveel mogelijk preventief gedaan: zeilen losgemaakt, mensen naar veiligere plekken op het terrein begeleid (weg van hoge objecten). Het weer kan je niet stoppen nee, niemand kan dat maar je kan wel de mogelijke gevolgen zo veel mogelijk inperken en als het nodig zou zijn direct een groot aantal slachtoffers te behandelen. Dat is er gedaan vanuit de organisatie en de andere betrokken organisaties.
Waarbij dat blijkbaar in dit geval het scenario was. Niet ontruimen maar preventief opschalen om vervolgens aan damagecontrol te doen. Dit klinkt als een kansberekening waarbij in het risicoprofiel is meegenomen hoeveel slachtoffers acceptabel zouden zijn om dit scenario te handhaven. Lijkt mij alleen sterk dat dit mee is genomen in de draaiboeken. Maar goed dat is een beetje speculaas van mijn kant.
RemRoof
Het is geen speculaas, zo heb ik het ook uiteindelijk begrepen. Waar mogelijk was voorzorgsmaatregelen nemen en verder proberen zo goed mogelijk de situatie te gaan controleren.
(zonet op 3FM ook dat er back-stage veel ambulances en brandweer klaarstond voor mogelijke inzet)