Dacht hij dan dat na Pukkelpop het eerst 200 jaar veilig is voordat het weer misgaat?
Pukkelpop, maar vergeet ook niet het festival in Steenwijk waar de nodige gewonden vielen na enorm noodweer. Het geluk bij de Zwarte Cross was dat men nog in de opbouwfase zat en dat er nog geen duizenden mensen aanwezig waren, anders had daar vast en zeker sprake geweest van tientallen doden.
Totaal achterlijke reactie om te zeggen dat zoiets eens in de 200 jaar voorkomt. Deze voorbeelden stammen uit de afgelopen 5 jaar en vonden alleen in België en Nederland plaats. Het is bizar, absoluut onbegrijpelijk, dat men de storm zo onderschat heeft. Ik ben (gelukkig) niet in de positie om beslissingen over het door laten gaan van zulke evenementen te nemen, maar zou me als organisator en/of burgemeester toch doodschamen voor het optreden gisteren. Aangeven dat (ruim 4 uur voordat het noodweer losbarst) evacuatie tot meer problemen had geleid of zeggen dat de ophef overdreven is, is gewoon een enorm staaltje wanbeleid.
Ik ben zelf een tijdje geleden op Pinkpop geweest: veel bezoekers uit Limburg, Duitsland en België die dus relatief snel thuis zijn, maar in ieder geval niet de evacuatie richting Eindhoven/Utrecht belemmeren. Het stukje met de trein naar Heerlen is 10 minuten en als ProRail betrokken wordt kunnen er echt veel mensen geëvacueerd worden naar tenminste het grotere station in Heerlen.
En dan over het noodweer: godzijdank zat Landgraaf net in een wat minder actief deel van de bui. De filmpjes die in dit topic staan geven een prima beeld van de omstandigheden op hemelsbreed nog geen 100 km afstand, natuurlijk een miniem stukje verderop als je weet dat de bui een doorsnee van 300 km had. Geen enkele tentenverhuurder zal durven te zeggen dat zijn tent tegen windstoten van 150 km/uur bestand is. Nu is er met een geregistreerde windstoot van 65 km/uur al een tent deels bezweken - bij 150 km/uur was de schade niet te overzien geweest. Hoe blij Smeets ook is met zijn 'open terrein': die 70000 mensen kunnen nooit allemaal uit de buurt van lichtmasten, tenten en bomen staan.
Er is in mijn optiek maar één conclusie die getrokken kan worden: er is op een verwerpelijke wijze gegokt met mensenlevens, met heel veel mensenlevens zelfs. Ondanks dat dit goed is afgelopen zouden de verantwoordelijken hun conclusies moeten trekken......