GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127887 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: slengske link=msg=1275442 date=1402411451
Jan Smeets stond 2 uur voor deze bui nog te verkondigen dat er niets zou gebeuren, deze man komt echt niet meer geloofwaardig over in mijn ogen. Ik ben zelf ook op Pinkpop geweest (als bezoeker). Op camping B zijn ten tijde van de bui verschillende tenten gaan waaien.
Ik denk dat je hier van geluk mag spreken dat er geen gewonden zijn gevallen.

Ik ben van mening dat hier een grote fout gemaakt is door de organisatie, even los van het verdere beleid. Zoals hier in het topic besproken kan men best een beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid van de bezoekers. Met een 'gaat u maar rustig slapen, er is niks aan de hand' praatje geef je de bezoekers alleen maar de schijn van veiligheid. Als het gister fout had gegaan had deze dhr. Smeets aan de hoogste boom gehangen, zeker op het forum hier.

Had iniedergeval (buiten eventuele andere interventies) de bezoekers correct op de hoogte gehouden, ook als je zelf nog niet weet hoe het gaat lopen. Dan weten de bezoekers waar ze aantoe zijn en kunnen daarbij ook zelf de beslissing nemen om eerder huiswaarts te gaan. Daarnaast kan je aan de resterende bezoekers gerichte tips geven, denk bijvoorbeeld aan genoeg kleding bij de hand houden.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: -Joost- link=msg=1275452 date=1402411886
Ik ben van mening dat hier een grote fout gemaakt is door de organisatie, even los van het verdere beleid. Zoals hier in het topic besproken kan men best een beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid van de bezoekers. Met een 'gaat u maar rustig slapen, er is niks aan de hand' praatje geef je de bezoekers alleen maar de schijn van veiligheid. Als het gister fout had gegaan had deze dhr. Smeets aan de hoogste boom gehangen, zeker op het forum hier.

Had iniedergeval (buiten eventuele andere interventies) de bezoekers correct op de hoogte gehouden, ook als je zelf nog niet weet hoe het gaat lopen. Dan weten de bezoekers waar ze aantoe zijn en kunnen daarbij ook zelf de beslissing nemen om eerder huiswaarts te gaan. Daarnaast kan je aan de resterende bezoekers gerichte tips geven, denk bijvoorbeeld aan genoeg kleding bij de hand houden.

klopt helemaal. het gevaar is dan wel dat er alsnog paniek uitbreekt met alle gevolgen van dien. Maar zoals organisaties wel vaker doen..bagataliseren....

maar voorbereiding is het halve werk..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275448 date=1402411725
Verdiepen in de materie....tuurlijk..gelukkig ken jij mijn CV en ervaringen in dit soort dingen..haha.
De pot verwijt de ketel dat...
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275448 date=1402411725
Daarom weet ik dat dit soort scenario's in het draaiboek zitten met alle afspraken van dien..ook wat in de preventie en preparatie dient te gebeuren en bij bepaalde omstandigheden die door de meteo worden aangegeven. Per weertype en per weercodering zijn er weer aparte stroomschema's.
Als je een van mijn eerste bijdragen had gelezen, dan had je gezien dat ik juist daar in geïnteresseerd ben:
Citaat van: Red link=msg=1275253 date=1402389750
Ik vraag me nogmaals af wat er in het draaiboek en veiligheidsplan is opgenomen over noodweer, en een eventuele code rood van het KNMI, en of de procedures gevolgd zijn zoals ze in deze plannen zijn uitgewerkt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
@red....

als je dat dus NIET weet en nieuwsgierig naar bent...dan moet je er verder geen uitspraken erover doen voordat je ze in handen hebt. En als je een beetje verstand van de materie hebt (en dus dit soort draaiboeken geregeld onder ogen krijgt) dan weet je wat de inhoud is (en dus ook dat er diverse slecht-weer scenario's zijn)en hoe de procedures gevolgd worden.


en verder Red....je mag na deze posting gelijk hebben in alles. Heb geen zin meer om een zinloze inhoudelijke discussie met jou te voeren tussen de klok en klepel. Succes ermee.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275459 date=1402412340
@red....

als je dat dus NIET weet en nieuwsgierig naar bent...dan moet je er verder geen uitspraken erover doen voordat je ze in handen hebt. En als je een beetje verstand van de materie hebt (en dus dit soort draaiboeken geregeld onder ogen krijgt) dan weet je wat de inhoud is (en dus ook dat er diverse slecht-weer scenario's zijn)en hoe de procedures gevolgd worden.
Als je al mijn berichten in het topic hebt doorgelezen, dan had je gezien dat zo ongeveer al mijn opmerkingen ofwel reacties zijn op andere bijdragen, of gebaseerd op uitspraken vanuit de organisatie van het festival.

Maar goed, je hoeft de discussie natuurlijk niet aan te gaan, ik ben het gewoon niet eens met je argumentatie. Ik reageer in ieder geval nog op de inhoud van je berichten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: Red link=msg=1275462 date=1402412600
Als je al mijn berichten in het topic hebt doorgelezen, dan had je gezien dat zo ongeveer al mijn opmerkingen ofwel reacties zijn op andere bijdragen, of gebaseerd op uitspraken vanuit de organisatie van het festival.

Maar goed, je hoeft de discussie natuurlijk niet aan te gaan, ik ben het gewoon niet eens met je argumentatie.

Dat mag. Eindelijk een objectief geluid vanuit jouw kant...zowel hier als via PM (en de inhoud van de pm houd ik voor mezelf (dus niet in strijd met forumregels dus hoef je niet aan te passen)).

Succes met de draaiboeken en laat je het even weten als je de scenario's hebt gevonden met bijbehorende procedure ??


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275464 date=1402412742
Succes met de draaiboeken en laat je het even weten als je de scenario's hebt gevonden met bijbehorende procedure ??
Uiteraard. ;)

Het had gisteravond veel erger kunnen aflopen voor de Pinkpopgangers, zegt weerman Gerrit Hiemstra. Even leek het erop dat het ergste noodweer over Limburg zou trekken, maar dat gebeurde uiteindelijk niet.

Is Pinkpop door het oog van de naald gekropen?
"Ja, dat kun je best zeggen. De zwaarste buien zijn uiteindelijk net langs Limburg getrokken, over Aken richting het Roergebied. Daar is het veel erger geweest dan in Limburg. Als je ziet wat daar in Duitsland gebeurd is. Zes doden, ik weet niet hoeveel bomen om, het treinverkeer stond helemaal vast. Als dat over Landgraaf was getrokken, hadden we hier nu heel anders gezeten."

en

Dat zijn gewoon dodelijke weersituaties. Zo simpel is het
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Je houdt altijd risico's met grote evenementen waar veel mensen op een relatief klein oppervlakte zijn en hogere objecten zijn. Je probeert als organisatie de risico's die er zijn zo veel mogelijk in te perken en ik spreek voor mijzelf (als Rode Kruiser daar) dat dit zo goed mogelijk gedaan is geworden. Wat zou er gebeurd zijn als het hart van de storm wel over het Megaland terrein was geweest? Geen idee, dat is niet gebeurd, deze is een 2 km erlangs gegaan. We kunnen wel blijven roepen: Wat als, dan................ Maar zo is nu de situatie niet geweest en zelfs al zou dit zijn geweest. Roep mij dan eventjes een plek waar je ruim 70.000 mensen veilig kan laten? Door te evacueren? Zeker niet: mensen gaan zwerven en je maakt je gebied nog 10x zo groot waar slachtoffers kunnen vallen. Je kan niet zo eventjes 70.000 mensen ergens anders onderbrengen. Dat gaat nu eenmaal niet. Er is zo veel mogelijk gedaan te worden om de kans op slachtoffers te beperken. Materiële schade interesseerde niet, als er maar geen menselijke schade zou ontstaan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Parkpop en Pinkpop gaan vergelijken kan uberhaupt al niet.
Ten eerste de mogelijkheden om buiten het terrein veilligheid te zoeken is bij ParkPop veel groter dan bij Pinkpop.
Ten tweede zullen bij Pinkpop de mensen massa eerst naar de camping gaan waar het risico even hoog is als op het terrein zelf, ParkPop heeft die camping niet.
enz.

Hier is een risico analyse gemaakt van de mogelijkheden en de gevolgen en gezien het aantal mensen en de mogelijkheden kan ik alleen maar concluderen dat deze uitkomst enige juiste was.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Brantho

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 131
Dit was in Essen:
Unwetter über dem Ruhrgebiet / Essen
Als zoiets over Pinkpop trekt, krijg je zulke toestanden:
Storm Pukkelpop 2011 - Camping site