GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127901 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Live link=msg=1275512 date=1402418946
Onweerdeskundige TU Eindhoven: 'Organisatie Pinkpop nam onverantwoord risico'

http://www.youtube.com/watch?v=OfVj7k_vvYw#ws
Pinkpop speelde met levens volgens onweerdeskundige TU Eindhoven
Omroep Brabant
Gepubliceerd op 10 jun. 2014
Citaat
Hoogleraar Guus Pemen van de Technische Universiteit Eindhoven vindt dat de organisatie van Pinkpop met levens heeft gespeeld. "Als je weet dat er zulke onweersbuien aankomen, dan moet je veel eerder ingrijpen. Het is meer geluk dan wijsheid geweest dat dit goed is afgelopen. Komt zo'n heftige onweersbui pal boven het festivalterrein te hangen, dan vallen er gegarandeerd slachtoffers."
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Live link=msg=1275509 date=1402418758
Kop in het zand bij Pinkpop

Inderdaad MEER GELUK DAN WIJSHEID.

Gelet op het feit dat de wijsheid bij deze autoriteiten er dus totaal niet was lijkt het zeer aan te bevelen deze autoriteiten niet meer te betrekken bij een eventueel volgend Pinkpop.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: Live link=msg=1275499 date=1402417278
Ik lees de hele tijd als belangrijkste argument, dat het onmogelijk is ruim 60 duizend man in korte tijd te evacueren.

Waar ik veel meer benieuwd naar ben, of er ook overwogen is het evenement op basis van de verwachtingen bij voorbaat te annuleren? Immers, vanaf zondagochtend was al duidelijk dat de kans zeer groot was dat het extreem weer zou worden, en die kans werd in de loop van zondag alleen maar groter.

Als je dit terugleest, inclusief de waarschuwingen voor extreem weer die in de vroege ochtend van maandag al bekend waren, dan moet je toch concluderen dat het -zuiver op basis van risicoafweging en zonder te kijken naar de commerciële belangen- opportuun was geweest om maandag niet eens te starten, maar iedereen bij voorbaat naar huis te sturen.

Hieronder enige citaten uit de berichten van "forum-weerman'" Stefan Verkerk die dit, op basis van de verschillende verwachtingen, al heel vroeg voorzag:

Volgende post is van zondag in de vooravond...

Oftewel...als de organisatie geen stelling neemt...kies dan je eigen verantwoording en ga gewoon niet heen. Zo voorkom je gewoon problemen en dit soort situaties. Oftewel......logica en boerenverstand.  O0 O0 O0


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Live link=msg=1275512 date=1402418946
Onweerdeskundige TU Eindhoven: 'Organisatie Pinkpop nam onverantwoord risico'

De prof heeft ongetwijfeld gelijk over het onweer maar heeft geen verstand van de variabelen op een evenement :|
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1275507 date=1402418663
Goed geregeld, daar wordt ook minstens € 1,50 per poncho winst op gemaakt

Dat intereseert me niet: het gaat zich erom dat deze er wel waren en als mensen dit niet kopen of wat dan ook, sja. Hetzelfde geld voor zonnebrandcreme (deze werd trouwens ook nog gratis verstrekt).

Ik heb even gekeken in het progammaboekje en dit staat erin over het weer:






Citaat van: Thor link=msg=1275518 date=1402419333
Inderdaad MEER GELUK DAN WIJSHEID.

Gelet op het feit dat de wijsheid bij deze autoriteiten er dus totaal niet was lijkt het zeer aan te bevelen deze autoriteiten niet meer te betrekken bij een eventueel volgend Pinkpop.


Welke wijsheid van welke autoriteiten? En als deze niet meer betrokken moeten worden dan moet dus gewoon geen Pinkpop meer plaatsvinden? En dan ook maar direct geen enkel ander groter festival?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
http://nos.nl/uitzendingen/18757-nos-journaal-1800.html
het eerste item,met de visie van het KNMI over de gebeurtenissen van gisterenavond. ::)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275520 date=1402419403
Oftewel...als de organisatie geen stelling neemt...kies dan je eigen verantwoording en ga gewoon niet heen. Zo voorkom je gewoon problemen en dit soort situaties. Oftewel......logica en boerenverstand.  O0 O0 O0
Maar als je misinformatie krijgt van de organisatie wordt het je onmogelijk gemaakt je boeren verstand te gebruiken. Ik had tot nu toe verwacht dat zo'n organisatie eerlijk voorlicht. Dat je mensen zelf de keuze laat om te blijven oke kan ik mee leven. Mensen de keuze ontnemen om weg te gaan door verstrekken van onjuistheden dat vind ik erg. Het was geloof ik om 4 uur al zo duidelijk dat er mogelijk slecht weer aan kwam dat er allerlei overleg werd opgestart. Dat had ook het punt van waarschuwen moeten zijn. Dan  hoef je niet meteen de muziek te stoppen maar mensen met een goed boeren verstand beginnen geleidelijk te vertrekken.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: JJ75 link=msg=1275535 date=1402420582
Het was geloof ik om 4 uur al zo duidelijk dat er mogelijk slecht weer aan kwam dat er allerlei overleg werd opgestart. Dat had ook het punt van waarschuwen moeten zijn.

Rond half 2 werd het (pré-)ROT al geïnformeerd.......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275520 date=1402419403
Oftewel...als de organisatie geen stelling neemt...kies dan je eigen verantwoording en ga gewoon niet heen. Zo voorkom je gewoon problemen en dit soort situaties. Oftewel......logica en boerenverstand.  O0 O0 O0

Tja, als nota bene de organisator op het podium staat te verkondigen dat het allemaal wel los zal lopen...  En als dan ineens wel de pleuris uitbreekt zelfs excuses maakt voor z'n eerder gemaakte berichten en mededelingen...

Pinkpop is door het oog van de naald gekropen, puur geluk.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Brantho link=msg=1275481 date=1402414893
Dit was in Essen:
Unwetter über dem Ruhrgebiet / Essen
Als zoiets over Pinkpop trekt, krijg je zulke toestanden:
Storm Pukkelpop 2011 - Camping site

Waarop baseer je deze conclusie? Was het een vergelijkbare zelfde storm? Waren de objecten (tenten/podia/geluidstorens e.d.) op exact dezelfde wijze bevestigd als op Pukkelpop? Ik vind je reactie erg kort door de bocht.

Publiek is zo goed als het ging geïnformeerd geworden de gehele tijd. Dat Jan Smeets zei dat het droog bleef vond ik persoonlijk geen strakke actie, zeker niet met de info die de hulpverleners/security wist. Maar dat ter zijde. Er is tijdig gedaan wat men kon doen om zo min mogelijk slachtoffers te krijgen. Weer heb je eenmaal geen invloed op. Wel op de mogelijke consequenties die het heeft. Nogmaals: Evacueren is leuk geroepen door meerdere, maar kunnen jullie ook zeggen waar je "even" 70.000 mensen veilig en verantwoord onderbrengt?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel