Dat Jan Smeets zei dat het droog bleef vond ik persoonlijk geen strakke actie, zeker niet met de info die de hulpverleners/security wist. Maar dat ter zijde.
Nee, dit kun je nou eenmaal niet makkelijk ter zijde schuiven! Er is overleg geweest met alle instanties, KNMI gooit code rood eruit, filmpjes van getroffen gebieden met hagelstenen als golfballen circuleerden al over het net, allerlei weerfora liepen al helemaal warm voor de supercell (in België Nederland Frankrijk en Duitsland).....en dan als organisator het podium opkruipen en dan roepen dat er niets aan de hand is... schiet mij maar lek.
Dat je op het laatste moment niet meer moet gaan ontruimen, dat weten we allemaal. De meesten hier zijn zelf hulpverlener, of hebben tenminste een grote affiniteit hiermee. Maar als er via zoveel kanalen dit soort verontrustende berichtgeving binnenkomt, en vervolgens knalt er een ''code rood'' overheen van het KNMI, dan zul je toch echt wat moeten. En niet 60, 70.000 m/v laten hurken midden op een festivalterrein als het te laat is..
Iedereen kan de organisatie wel de schuld geven..en wie weet heeft die ook wel een gedeeltelijke schuld...het gaat om de voorbereiding en de eigen verantwoording die je neemt als je naar zo'n evenement gaat. Het was dagen van tevoren bekend wat voor weer het zou worden en op basis daarvan kun je keuzes maken en jezelf voorbereiden. En als je dan naar de lucht kijkt en denkt "het wordt toch wel erg donker"..dan kun je er ook ZELF voor kiezen om weg te gaan ondanks alle (foutieve/onduidelijke/incorrecte) informatie die je krijgt.
Ik denk dat er een groot deel van het publiek best eigen verantoordelijkheidsgevoel en besef heeft gehad, maar gezien alle uitspraken van dhr. Smeets zijn ze toch gerustgesteld geweest, op dat moment. Bel naar huis dat de zon schijnt, een paar druppeltjes, etc etc. Dit soort opmerkingen en uitspraken stapelden zich maar op, dus dat het gros op een gegeven moment overtuigd was van de eigen veiligheid, verbaast mij niet heel veel. Vergeet ook niet dat buienradar en veel meer sites op hun gat lagen en er vaak niet eens gecommuniceerd kon worden, dan ga je af op wat de organisator zegt, die nota bene kort daarvoor overleg heeft gehad met de autoriteiten / HV-diensten..