GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127899 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: JJ75 link=msg=1275535 date=1402420582
Maar als je misinformatie krijgt van de organisatie wordt het je onmogelijk gemaakt je boeren verstand te gebruiken. Ik had tot nu toe verwacht dat zo'n organisatie eerlijk voorlicht. Dat je mensen zelf de keuze laat om te blijven oke kan ik mee leven. Mensen de keuze ontnemen om weg te gaan door verstrekken van onjuistheden dat vind ik erg. Het was geloof ik om 4 uur al zo duidelijk dat er mogelijk slecht weer aan kwam dat er allerlei overleg werd opgestart. Dat had ook het punt van waarschuwen moeten zijn. Dan  hoef je niet meteen de muziek te stoppen maar mensen met een goed boeren verstand beginnen geleidelijk te vertrekken.

Citaat van: Dinges link=msg=1275544 date=1402421802
Tja, als nota bene de organisator op het podium staat te verkondigen dat het allemaal wel los zal lopen...  En als dan ineens wel de pleuris uitbreekt zelfs excuses maakt voor z'n eerdere berichten...

Pinkpop is door het oog van de naald gekropen, puur geluk.

Iedereen kan de organisatie wel de schuld geven..en wie weet heeft die ook wel een gedeeltelijke schuld...het gaat om de voorbereiding en de eigen verantwoording die je neemt als je naar zo'n evenement gaat. Het was dagen van tevoren bekend wat voor weer het zou worden en op basis daarvan kun je keuzes maken en jezelf voorbereiden. En als je dan naar de lucht kijkt en denkt "het wordt toch wel erg donker"..dan kun je er ook ZELF voor kiezen om weg te gaan ondanks alle (foutieve/onduidelijke/incorrecte) informatie die je krijgt.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Op L1 Nieuws:

Burgemeester Vlecken: 'Bij ontruiming raak je grip op mensen kwijt'
"Bij ontruiming loop je het risico dat je de grip op de mensen kwijt raakt," dat zegt burgemeester Raymond Vlecken van Landgraaf naar aanleiding van het noodweer op Pinkpop.

Volgens Vlecken was het een mogelijkheid om het terrein te ontruimen maar is daar bewust niet voor gekozen. Volgens de burgemeester zou het ongeveer een uur kosten om iedereen van het terrein te krijgen. "De veiligheid van het publiek was meer geborgd bij het blijven zitten dan bij het terrein af gaan," zegt Vlecken in het L1-programma AvondGasten.

Veiligheidsplannen
Het crisisteam is teruggevallen op de protocollen. "Wat we gedaan hebben is niet meer en niet anders dan wat we in de veiligheidsplannen hadden staan," zegt burgemeester Vlecken daar over.

Hij zegt dat in een reactie op weerman Thijs Zeelen van Meteo Limburg die zegt dat 'Pinkpop door het oog van de naald is gekropen'. Volgens Thijs Zeelen was het een zogenaamde supercel, geen normale onweersbui. Bovendien was dit onweer ongeveer drie uur vooraf zichtbaar.

Risico
Marco Roelofs, voormalige zanger van de Heideroosjes, vindt dat de organisatie het goed heeft gedaan. Roelofs was op Pinkpop als presentator op een van de podia: "Natuurlijk is het gevaarlijk, maar je hebt de keuze om ze daar te laten of weg te sturen. Maar wat krijg je dan?"

Bron: http://www.l1.nl/nieuws/258234-burgemeester-vlecken-bij-ontruiming-raak-je-grip-op-mensen-kwijt
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275548 date=1402422579
Iedereen kan de organisatie wel de schuld geven..en wie weet heeft die ook wel een gedeeltelijke schuld...het gaat om de voorbereiding en de eigen verantwoording die je neemt als je naar zo'n evenement gaat. Het was dagen van tevoren bekend wat voor weer het zou worden en op basis daarvan kun je keuzes maken en jezelf voorbereiden. En als je dan naar de lucht kijkt en denkt "het wordt toch wel erg donker"..dan kun je er ook ZELF voor kiezen om weg te gaan ondanks alle (foutieve/onduidelijke/incorrecte) informatie die je krijgt.
Als het donker wordt ben je al te laat. Als je eigen verantwoordelijkheid wil nemen dan moet je wel de juiste info voorgeschoteld krijgen. En als een organisatie zoals PP mij verteld dat er niks aan de hand is dan geloof ik zo'n organisatie. Daar mag je toch van uitgaan dat hun berichten kloppen?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Dit is dus al hetgene wat ik steeds roep naar diegene die roepen "Evacueren dat terrein". Waar laat je ze? Niemand heeft er antwoord op, waarom niet? Omdat je nergens even 70.000 mensen kan onderbrengen.


Jan Smeets: geen ruimte om Pinkpop-terrein te ontruimen
Bij het Pinkpop-terrein is geen ruimte om bij calamiteiten te ontruimen. Dat zegt festivalbaas Jan Smeets in een interview met de NOS.

"Het slechtste wat je kunt doen is evacueren," zegt Smeets. Hij vraagt zich af waar de vele tienduizenden mensen heen moeten. "Buiten weet je niet wat er gebeurt. Er is geen ruimte om dit terrein te evacueren."

Kritiek
Er is kritiek op het feit dat veel festivalgangers tijdens het noodweer op het terrein mochten blijven. "Ontruimen moet je echt niet doen," zegt Smeets. "Mensen raken dan in paniek. Je moet proberen te voorkomen dat mensen gaan rennen, want dan vertrappen ze elkaar."

De festivalbaas zegt in het interview dat afgelopen jaren volop is gesproken over hoe de organisatie moet omgaan met noodweer. Er is jaren over gedaan om het Megalandterrein in Landgraaf in te richten om in te kunnen spelen op calamiteiten. Het belangrijkste voor hem is het publiek informeren.

Relativeren
In Duitsland vielen bij het noodweer maandagavond vijf doden. Smeets relativeert: "Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat hetgeen wat we hier bedacht hebben voor de veiligheid van de bezoekers werkt. Daar ben ik heel erg blij mee." Toch denkt hij er wel aan dat het ook op Pinkpop wel eens mis zou kunnen gaan. "Dan praat ik anders denk ik."

Bron: http://www.l1.nl/nieuws/258205-jan-smeets-geen-ruimte-om-pinkpop-terrein-te-ontruimen
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275547 date=1402422532
Dat Jan Smeets zei dat het droog bleef vond ik persoonlijk geen strakke actie, zeker niet met de info die de hulpverleners/security wist. Maar dat ter zijde.

Nee, dit kun je nou eenmaal niet makkelijk ter zijde schuiven! Er is overleg geweest met alle instanties, KNMI gooit code rood eruit, filmpjes van getroffen gebieden met hagelstenen als golfballen circuleerden al over het net,  allerlei weerfora liepen al helemaal warm voor de supercell (in België Nederland Frankrijk en Duitsland).....en dan als organisator het podium opkruipen en dan roepen dat er niets aan de hand is... schiet mij maar lek.

Dat je op het laatste moment niet meer moet gaan ontruimen, dat weten we allemaal. De meesten hier zijn zelf hulpverlener, of hebben tenminste een grote affiniteit hiermee. Maar als er via zoveel kanalen dit soort verontrustende berichtgeving binnenkomt, en vervolgens knalt er een ''code rood'' overheen van het KNMI, dan zul je toch echt wat moeten. En niet 60, 70.000 m/v laten hurken midden op een festivalterrein als het te laat is..

Citaat van: Pleegje_ link=msg=1275548 date=1402422579
Iedereen kan de organisatie wel de schuld geven..en wie weet heeft die ook wel een gedeeltelijke schuld...het gaat om de voorbereiding en de eigen verantwoording die je neemt als je naar zo'n evenement gaat. Het was dagen van tevoren bekend wat voor weer het zou worden en op basis daarvan kun je keuzes maken en jezelf voorbereiden. En als je dan naar de lucht kijkt en denkt "het wordt toch wel erg donker"..dan kun je er ook ZELF voor kiezen om weg te gaan ondanks alle (foutieve/onduidelijke/incorrecte) informatie die je krijgt.

Ik denk dat er een groot deel van het publiek best eigen verantoordelijkheidsgevoel en besef heeft gehad, maar gezien alle uitspraken van dhr. Smeets zijn ze toch gerustgesteld geweest, op dat moment. Bel naar huis dat de zon schijnt, een paar druppeltjes, etc etc. Dit soort opmerkingen en uitspraken stapelden zich maar op, dus dat het gros op een gegeven moment overtuigd was van de eigen veiligheid, verbaast mij niet heel veel. Vergeet ook niet dat buienradar en veel meer sites op hun gat lagen en er vaak niet eens gecommuniceerd kon worden, dan ga je af op wat de organisator zegt, die nota bene kort daarvoor overleg heeft gehad met de autoriteiten / HV-diensten..


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Dinges link=msg=1275556 date=1402423375
Nee, dit kun je nou eenmaal niet makkelijk ter zijde schuiven!

Ter zijde dat ik het persoonlijk geen strakke actie vond. Niet dat hij dat heeft gezegd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275547 date=1402422532
Waarop baseer je deze conclusie? Was het een vergelijkbare zelfde storm?
Misschien dat een van de weermannen op het forum hier nog wat over wil schrijven, maar bij zowel Pukkelpop als hier ging het om een zelfde weerbeeld, met dezelfde kenmerken. Valwinden, flinke hagel en enorm veel bliksem ontladingen. Dus ja, deze storm zou je redelijk vergelijkbaar kunnen noemen. Zie voor een verslag over de pukkelpop storm dit item:
http://geoweather.weebly.com/18-augustus-2011---pukkelpopramp.html

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275547 date=1402422532
Waren de objecten (tenten/podia/geluidstorens e.d.) op exact dezelfde wijze bevestigd als op Pukkelpop? Ik vind je reactie erg kort door de bocht.
Ik ben er nog niet achter wie de podiumbouwer is, maar dat het risico op instortingen groot is lijkt me geen vreemde conclusie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gaan we even terug naar bladzijde 1 van deze discussie.

De beoordeling of er wel of geen verkeerde beslissingen zullen zijn genomen hangt helemaal samen met wat er wanneer bekend was en hoeveel tijd men op dat moment nog had.

Toegegeven, toen het eenmaal pikzwart werd was het te laat en kon men niet meer ontruimen.

Maar ik zie een Grip 2 melding voorbijkomen om 13.40 uur, zo'n 7 uur voor het daadwerkelijk losbarsten, ivm 'verwacht noodweer'. Wat wist men toen? Wat had men toen nog kunnen doen? En bij welke voorspelling (zoals 'verwacht noodweer') moet je tot bepaalde maatregelen beslissen?

Het beeld dat ik aan gisteren heb overgehouden is dat denk ik wel iedereen al een paar uur van tevoren wist dat het zou gaan losbarsten. En dat iedereen zoiets had van 'wat moet dat straks, met al die mensen?'.

Er wordt geschermd met 'waar moet je 70.000 mensen zo gauw laten?'. Het antwoord op die vraag hangt dus af van hoe lang van tevoren je dingen weet/kan inschatten etc. En dan komt het toch weer neer op: bij welke soort voorspelling ga je je zorgen maken en neem je maatregelen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275554 date=1402423300
Dit is dus al hetgene wat ik steeds roep naar diegene die roepen "Evacueren dat terrein". Waar laat je ze? Niemand heeft er antwoord op, waarom niet? Omdat je nergens even 70.000 mensen kan onderbrengen.
Wie roepen er hier: "evacueren dat terrein?" En niemand beweert hier dat je die mensen zomaar even ergens onderbrengt. En volgens dhr Smeets waren er 60.000 bezoekers niet de 70.000 waar jij het steeds over hebt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Red link=msg=1275559 date=1402423566
Misschien dat een van de weermannen op het forum hier nog wat over wil schrijven, maar bij zowel Pukkelpop als hier ging het om een zelfde weerbeeld, met dezelfde kenmerken. Valwinden, flinke hagel en enorm veel bliksem ontladingen. Dus ja, deze storm zou je redelijk vergelijkbaar kunnen noemen. Zie voor een verslag over de pukkelpop storm dit item:
http://geoweather.weebly.com/18-augustus-2011---pukkelpopramp.html
Ik ben er nog niet achter wie de podiumbouwer is, maar dat het risico op instortingen groot is lijkt me geen vreemde conclusie.

Okee, prima. Heel vlug ff gegoogled en kom uit dat deze de stages bouwt tijdens Pinkpop: http://www.coreworks.nl/, de tent van Stage Four was van Neptunes en de roze Brand Bier Stage tent weet ik niet van wie die is. Maar die had een belangrijke rol mocht dit nodig zijn. Mag/kan daar niks over zeggen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel