GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127894 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275549 date=1402422703
Burgemeester Vlecken: 'Bij ontruiming raak je grip op mensen kwijt'
"Bij ontruiming loop je het risico dat je de grip op de mensen kwijt raakt," dat zegt burgemeester Raymond Vlecken van Landgraaf naar aanleiding van het noodweer op Pinkpop.

Volgens Vlecken was het een mogelijkheid om het terrein te ontruimen maar is daar bewust niet voor gekozen. Volgens de burgemeester zou het ongeveer een uur kosten om iedereen van het terrein te krijgen.

Een uur om iedereen van het terrein te krijgen lijkt me best redelijk. De mensen hadden dan om 17.00 uur nog 3 uur de tijd gehad om een veilige plaats op te zoeken. En met de inrichting van een crisisstaf (GRIP 3) had dat zeker moeten lukken (paar opvanglocaties open, afvloeiing via OV en auto etc.)

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275554 date=1402423300
Jan Smeets: geen ruimte om Pinkpop-terrein te ontruimen
Bij het Pinkpop-terrein is geen ruimte om bij calamiteiten te ontruimen. Dat zegt festivalbaas Jan Smeets in een interview met de NOS.

"Het slechtste wat je kunt doen is evacueren," zegt Smeets. Hij vraagt zich af waar de vele tienduizenden mensen heen moeten. "Buiten weet je niet wat er gebeurt. Er is geen ruimte om dit terrein te evacueren."


Dus is de vraag: is het huidige terrein wel geschikt als er geen ruimte is om het terrein te evacueren? Nu is het noodweer, straks doet een fabriek op het tegenoverliggende industrieterrein boem. En dan?

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275554 date=1402423300

Relativeren
In Duitsland vielen bij het noodweer maandagavond vijf doden. Smeets relativeert: "Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat hetgeen wat we hier bedacht hebben voor de veiligheid van de bezoekers werkt. Daar ben ik heel erg blij mee." Toch denkt hij er wel aan dat het ook op Pinkpop wel eens mis zou kunnen gaan. "Dan praat ik anders denk ik."


Hoe krijg je het voor elkaar om jezelf zo tegen te spreken in twee opeenvolgende zinnen? Als het een keer mis had kunnen gaan was het gisteren wel....... "dan praat ik anders denk ik" of, vrij vertaald: ik heb geen enkel idee wat het noodweer van gisteren aan had kunnen richten, maar het is goed gegaan en dat komt denk ik door de procedures, alhoewel het ook wel eens mis kan gaan.

Hoe kan iemand die man nog serieus nemen?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Danny722 link=msg=1275568 date=1402424128
Een uur om iedereen van het terrein te krijgen lijkt me best redelijk. De mensen hadden dan om 17.00 uur nog 3 uur de tijd gehad om een veilige plaats op te zoeken. En met de inrichting van een crisisstaf (GRIP 3) had dat zeker moeten lukken (paar opvanglocaties open, afvloeiing via OV en auto etc.)

Dus is de vraag: is het huidige terrein wel geschikt als er geen ruimte is om het terrein te evacueren? Nu is het noodweer, straks doet een fabriek op het tegenoverliggende industrieterrein boem. En dan?

Hoe krijg je het voor elkaar om jezelf zo tegen te spreken in twee opeenvolgende zinnen? Als het een keer mis had kunnen gaan was het gisteren wel....... "dan praat ik anders denk ik" of, vrij vertaald: ik heb geen enkel idee wat het noodweer van gisteren aan had kunnen richten, maar het is goed gegaan en dat komt denk ik door de procedures, alhoewel het ook wel eens mis kan gaan.

Hoe kan iemand die man nog serieus nemen?

Wij mochten vanaf 19.15 niet meer van onze posten af als EHBO en alleen levensreddend handelen. Erna evacueren was geen optie meer, veel te gevaarlijk. En een paar opvanglocaties? Er waren 3 opvanglocaties in de buurt wat ik weet. Maar je krijgt niet voor de storm niet iedereen optijd weg: mensen moeten hun tent nog inpakken en je hebt een volledige opstopping op alle omliggende wegen: ook OV kan dus niet doorrijden.

Ken jij het terrein een beetje? Er is geen industreiterrein zeer dichtbij, dichtsbijzijnde is het Chemelot terrein in Geleen op ruim 15 km.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Iedereen lijkt nu over Jan Smeets te vallen, maar is de burgemeester niet de eindverantwoordelijke ?
Die had toch moeten beslissen evacueren of niet ?

En als hij de beslissing tot evacueren 3 tot 4 uur voor het losbarsten van het noodweer had genomen, dan was iedereen toch veilig weggeweest ?

Dus volgens mij zou de burgemeester bekritiseerd moeten worden.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Red link=msg=1275323 date=1402401341
Smeets via: Wederom een zeer discutabele uitspraak van deze man. De kans zal natuurlijk afnemen, maar roepen dat de bliksem niet inslaat is onzin.

wat meer nederigheid over de uiteindelijk goede afloop had de man gesierd....maar helaas;-)


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: AVN link=msg=1275572 date=1402424756
Iedereen lijkt nu over Jan Smeets te vallen, maar is de burgemeester niet de eindverantwoordelijke ?
Die had toch moeten beslissen evacueren of niet ?

En als hij de beslissing tot evacueren 3 tot 4 uur voor het losbarsten van het noodweer had genomen, dan was iedereen toch veilig weggeweest ?

Dus volgens mij zou de burgemeester bekritiseerd moeten worden.

Beslissing wordt genomen niet alleen door de burgemeester, deze overlegt met de OVD's en eindverantoordelijke van de GHOR en Rode Kruis en organisatie in dit geval. Zij nemen gezamenlijk de beslissing.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Citaat van: Danny722 link=msg=1275568 date=1402424128
Een uur om iedereen van het terrein te krijgen lijkt me best redelijk. De mensen hadden dan om 17.00 uur nog 3 uur de tijd gehad om een veilige plaats op te zoeken. En met de inrichting van een crisisstaf (GRIP 3) had dat zeker moeten lukken (paar opvanglocaties open, afvloeiing via OV en auto etc.)

Een paar opvanglocaties:
60.000 man
Een grote sporthal is 2000 m2

Als je de mensen laat staan heb je ongeveer 2 m2 pp nodig ((60.000*2)/2000)= 60 sporthallen.
Blijven ze slapen dan verdubbelt dat oppervlakte en dus het aantal hallen.

OV:
Gelede bus passen 150 personen in. Stel je moet daar de helft mee vervoeren dan praat je over (60000/150)=400 busbewegingen die gezien de minimaal 60 sprthallen soms best wel een eind moeten rijden.

Ga er maar aan staan 4 uur van tevoren :o


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: devilfish link=msg=1275577 date=1402425074
Een paar opvanglocaties:
60.000 man
Een grote sporthal is 2000 m2

Als je de mensen laat staan heb je ongeveer 2 m2 pp nodig ((60.000*2)/2000)= 60 sporthallen.
Blijven ze slapen dan verdubbelt dat oppervlakte en dus het aantal hallen.

OV:
Gelede bus passen 150 personen in. Stel je moet daar de helft mee vervoeren dan praat je over (60000/150)=400 busbewegingen die gezien de minimaal 60 sprthallen soms best wel een eind moeten rijden.

Ga er maar aan staan 4 uur van tevoren :o

Laat een gedeelte met eigen vervoer gaan: wegen staan muurvast om weg te komen. Nog meer vertraging
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Al spreekt Jan Smeets over 60.000 mensen, het is altijd dichter bij de 70.000 als je alle "sponsorkaartjes" e.d. meerekent. (gebaseerd op meerdere jaren ervaring NRK op Pinkpop)

Dat dit de beste optie was toen de lucht pikzwart/groen werd zal best (ik zat ook in Landgraaf en heb het met eigen ogen mogen aanschouwen).
Echter had er m.i. al veel eerder actie ondernomen moeten worden en had het publiek zeker niet voorgelogen moeten worden.
Ongeveer een uur voor de storm echt losbarstte lag het mobiele netwerk er in heel Zuid Limburg uit, waardoor er ook geen bron van info anders dan de organisatie meer was.


Gelukkig!!! is alles goed gegaan, maar het had net zo goed fout kunnen gaan. De acties van de organisatie hebben hier helemaal geen invloed op gehad.

Om nog even terug te komen op de capaciteit bij een ramp. Er zijn in ZL 3 ziekenhuizen, met een kleine tot middelgrote SEH, in Midden en Noord Limburg nog eens 4. Er zijn 2 RAV-s die nooit genoeg ambulance capaciteit kunnen opbrengen. Er zijn overigens wel samenwerkingsverbanden (EMRIC+) met Duitse en Belgische hulpdiensten.

Ik neem aan dat de Roze tent als gewondennest/opvang gebruikt had kunnen worden (na de storm) bij slachtoffers als deze tent nog stond natuurlijk 0098
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Golly link=msg=1275582 date=1402425483
Al spreekt Jan Smeets over 60.000 mensen, het is altijd dichter bij de 70.000 als je alle "sponsorkaartjes" e.d. meerekent. (gebaseerd op meerdere jaren ervaring NRK op Pinkpop)

Dat dit de beste optie was toen de lucht pikzwart/groen werd zal best (ik zat ook in Landgraaf en heb het met eigen ogen mogen aanschouwen).
Echter had er m.i. al veel eerder actie ondernomen moeten worden en had het publiek zeker niet voorgelogen moeten worden.
Ongeveer een uur voor de storm echt losbarstte lag het mobiele netwerk er in heel Zuid Limburg uit, waardoor er ook geen bron van info anders dan de organisatie meer was.


Gelukkig!!! is alles goed gegaan, maar het had net zo goed fout kunnen gaan. De acties van de organisatie hebben hier helemaal geen invloed op gehad.

Om nog even terug te komen op de capaciteit bij een ramp. Er zijn in ZL 3 ziekenhuizen, met een kleine tot middelgrote SEH, in Midden en Noord Limburg nog eens 4. Er zijn 2 RAV-s die nooit genoeg ambulance capaciteit kunnen opbrengen. Er zijn overigens wel samenwerkingsverbanden (EMRIC+) met Duitse en Belgische hulpdiensten.

Ik neem aan dat de Roze tent als gewondennest/opvang gebruikt had kunnen worden (na de storm) bij slachtoffers als deze tent nog stond natuurlijk 0098

Ja, deze is zo neergezet dat deze orkaankracht aan zou kunnen is gezegd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Crossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Citaat van: Danny722 link=msg=1275568 date=1402424128
Een uur om iedereen van het terrein te krijgen lijkt me best redelijk. De mensen hadden dan om 17.00 uur nog 3 uur de tijd gehad om een veilige plaats op te zoeken. En met de inrichting van een crisisstaf (GRIP 3) had dat zeker moeten lukken (paar opvanglocaties open, afvloeiing via OV en auto etc.)

Het terrein ontruimen schijnt in een uur te kunnen. Handig bij bijvoorbeeld brand.
Maar dat betekend niet meer dan dat de mensen niet meer binnen maar buiten de poort staan. Goed bij brand, maar als dekking tegen onweer nutteloos.

Alle doden in Duitsland zijn gevallen door omgewaaide bomen. Dat is mooi, want er staan geen bomen op het festival terrein.