Misschien nog even ter herinnering.
Code rood werd pas gegeven omstreeks kwart voor 7. Effe de satellietbeelden nagekeken m.b.t. de ontwikkeling van die supercel: die ontstond zo rond een uur of 6. Pas toen kon men daadwerkelijk een traject uit stippelen van een zware bui richting Landgraaf. s' Middags rond 14:00 kon nog niemand zeker zeggen wat er waar zou gebeuren.
Smeets krijgt de zwarte piet.
Ik vraag me in eerste instantie af waarvoor. 60.000 man die nat werden van hemel water. Okay... sorry.
Die man doet dit al 45 jaar. Kent het terrein, richt het ook zo in. Neemt voorzorgsmaatregelen (bliksemafleiders, inzet van beveiligers, EHBO, overleg met de regio). En trekt lering uit wat er is gebeurd op Pukkelpop (ontruiming van de tenten, publiek op de wei houden, voorbereidingen treffen om de camping leeg te trekken).
En verdomd.... het heeft gewerkt...
Geen slachtoffers, festival vertraagd, Metallica speelt een volledige set, iedereen weer veilig thuis.
Dan denk ik: wat is er dan misgegaan...?
Of is men tegenwoordig pissig als bepaalde voorzorgsmaatregelen ineens op miraculeuze wijze doen wat ze moeten doen?
Zijn we verontwaardigd over het gebrek aan lijkenzakken of zo?
Bekijk het eens van de andere kant: Smeets, de veiligheidsregio en de burgemeester hebben een juiste keuze gemaakt.
Is dit de volgende keer ook de juiste keuze? Achteraf kijken we allemaal een koe in zijn aars.
Feit is gewoon dat er een bui over Pinkpop is getrokken. Daar is preventief en preparatief op gereageerd - ook met de behaalde resultaten uit het verleden voor ogen.
En dat was afdoende.