GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127910 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1275692 date=1402436621
*Analyse van de radarbeelden van het noodweer

Duidelijke analyse Stefan! Redelijk in lijn met mijn posting zondag avond rond 18.25, gelukkig zonder grote gevolgen.


zuidlimburg

  • geïnteresseerde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Hallo mensen,

Ik heb speciaal even een account aangemaakt om hier ook te kunnen reageren.

Ik woon vlakbij het pinkpop-terrein. iets zuidelijker nog en ongeveer 10 minuten met de auto er vandaan. Ik heb maandag de nieuwsberichten, weersvoorspellingen en hulpverlening in het oog gehouden. Ik heb ook nog een aantal bekenden gesproken die op pinkpop aanwezig waren.

Zelf werd ik die dag al enigszins nerveus van wat ons te wachten stond. De weersvoorspelling werd door de dag steeds slechter. Zeker toen er opgeschaald werd naar grip 2 zag ik de "bui" al hangen. Ergens vind ik het vreemd dat ik, zonder kennis van weersvoorspelling, al aanvoelde dat er ons iets heftigs stond te wachten. Wat dat betreft vind ik het ook vreemd dat Jan Smeets met droge ogen durfde te beweren dat er hoogstens wat regen kon vallen. Volgens de pinkpopgangers werd er pas vlak voor het "noodweer" gezegd dat er WEL noodweer kwam. Dan spreek ik wellicht over maximaal een kwartiertje van te voren.

Het noodweer was echt van de buitencategorie. Hier was het wellicht nog iets "erger" dan op pinkpop zoals ik zelf inschat. Hier in de straat is een rolluik en enkele dakpannen gesneuveld. Mijn hele familie was het erover eens dat we zo een storm nog nooit hadden gezien in ons leven. We waren redelijk nerveus en gespannen, ondanks dat we al eens eerder op een vakantie een heftige storm hebben meegemaakt ( met evacuatie )
Vrienden die op pinkpop waren reageerde een dag later allemaal luchtig. Sommige waren een beetje gespannen geweest, maar buiten onweer en veel regen was er niks aan de hand. Ze waren hoogstens doorweekt.

Zelf heb ik het idee dat het 's middags ( toen de weersverwachting nog meeviel ) is besloten om niet te ontruimen en gewoon "af te wachten" en de standaard procedures te volgen. Daarna werd de weersvoorspelling eigenlijk steeds slechter, gevaarlijker en ook de kans dat pinkpop daadwerkelijk last ging krijgen van dit noodweer werd ook steeds groter.
En toen gebeurde er niks. Op pinkpop ging alles verder, er was geen voorlichting, de media bleef stil en men wachtte af.
Tot 19:20. Toen kreeg ik de eerste "signalen" op internet dat men daadwerkelijk ging uitrukken.
Er wordt opgeschaald en er worden meerdere brandweerkazernes gewaarschuwd en uit foto's blijk dat er een hele rij ambulances klaar stond rond het pinkpopterrein.

Ik durf hier uit op te maken dat men zelf ook al uitging van het ergste maar voor evacueren was het te laat. De hulpverleners stonden massaal klaar voor als het mis ging. En mijn onderbuik gevoel is dat men daar ook van uit ging. Voor een beetje regen en onweer(zoals sommige het noemen) was men echt niet zo massaal uitgerukt.
Men was al voorbereidt op slachtoffers en andere problemen.

Als het overigens echt mis gegaan en pinkpop was getroffen dan wil ik niet weten hoe het was afgelopen. Zoals gezegd is het overal rond het terrein heel heftig geweest. Zeker aan de Duitse kant is het er heftig aan toe gegaan. Tot een tornado in aken aan toe. Aken ligt op een steenworp van pinkpop.

Ik heb de hele discussie hier meegelezen, maar eigenlijk kan ik maar een ding concluderen. Op een festival met zoveel publiek kun je niet veel behalve de schade beperken. Bij dit soort omstandigheden is evacueren bijna geen optie en daarnaast is het ook maar de vraag wat je kunt als er daadwerkelijk honderden gewonden vallen op zo een terrein. Daar kun je je niet op voorbereiden.
Als je met dat soort zaken rekening wil houden dan moet je enorme veiligheidsmaatregelen hebben die er voor zouden zorgen dat veel evenementen niet eens meer door kunnen gaan.

Dat brengt mij voor de volgende vraag is er genoeg damage control gedaan?
Nee, zeker de voorlichting is heel slecht geweest, veel mensen wisten niet wat hun boven het hoofd hing. De voorspellingen hadden wellicht voor een rustiger festival gezorgd. Zeker voor mensen die in de buurt wonen was het een prima optie om even naar huis te gaan.

De veiligheidsmaatregelen op het terrein waren wel prima ( volgens aanwezigen ). Of de aanwezige hulpverlening genoeg was geweest als het echt mis was gegaan weet ik niet. Dat wordt mij teveel speculeren.

Al met al vind ik dat dit altijd een risico zal blijven tijdens dit soort evenementen. Zoals ik al eerder schreef is het met dit soort evenementen hopen dat er niks gebeurd en als er iets gebeurd kan men niet meer dan de schade beperken.
Je kunt je gewoon niet voorbereidden op dit soort zaken. Het is onmogelijk om 67.000 mensen te evacueren maar het is ook onmogelijk om 67.000 mensen veiligheid te garanderen.
Op zo een moment is het de kunst om het scenario met de meeste slachtoffers en het minste risico te kiezen.

Toch fijn dat ik hier ook mijn bijdrage kon doen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275588 date=1402425980
Ik ben er nog altijd 100% van overtuigd dat organisatie en hulpdiensten alles eraan hebben gedaan om de risico's zo klein mogelijk te maken dat er gewonden zouden vallen.

Andere mensen denken het beter te weten hoe het had gemoeten: Organiseer het zelf eens en ik wens je heel veel succes.........

Waarom voel jij je persoonlijk aangevallen? Als Eerste Hulpverlener van het Rode Kruis heb je hartstikke goed werk gedaan. Dat wordt zeker gewaardeerd. Dat de hele inzet van het Rode Kruis prima verlopen is, wil ik ook graag geloven.
In dit topic wordt alleen gediscussieerd over de besluiten van de hulpverleningsdiensten, burgemeester en festivaldirectie. Die hebben namelijk een hele andere verantwoordelijkheid dan jij bij zo'n evenement. Die hoef je niet te verdedigen.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Nam Pinkpop het juiste besluit? - RTL NIEUWS
Nam Pinkpop het juiste besluit? - RTL NIEUWS
RTL Nieuws
Gepubliceerd op 10 jun. 2014
Citaat
Honderden bliksemflitsen in een paar minuten; een noodweer dat maar eens per jaar in Nederland voorkomt. Het trof het Pinkpopfestival. De organisatie besloot het festival niet af te gelasten, en de bezoekers niet te evacueren. Was dat een goed besluit?
Samen sterk in de hulpverlening!


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Diamondback link=msg=1275591 date=1402426284
Misschien nog even ter herinnering.
Inderdaad. Ik ben het helemaal met je eens.

Wat mij erg opvalt is dat iedereen maar blijft vergelijken met het drama op  Pukkelpop in 2011. Alleen waar (bijna) niemand bij stil staat is dat die doden en gewonden zijn gevallen omdat iedereen een tent invluchtte die vervolgens instortte en in de paniek die daarna ontstond. Dat is dus één van de redenen waarom de tenten ontruimd werden op Pinkpop.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Danny722 link=msg=1275589 date=1402426122
Ik zie dat als volgt voor me:

- Station Landgraaf is op loopafstand. Er reden wel pendelbussen, maar dat waren er veel te weinig en dus zijn we met grote groepen gaan lopen. Maximaal een halfuurtje naar het station. Daarvandaan nog geen 10 minuten naar Heerlen = 6 volle treinen per uur. Vanaf Heerlen waaiert het wel verder uit, maar die mensen staan op het station ook wel veilig.
Leuk verzonnen maar zo werkt het niet op het spoor. Een spoorlijn is geen snelweg waar je onbeperkt treinen achter elkaar kunt laten rijden. Het enkelspoor tussen Landgraaf en Heerlen dus als er treinen naar Landgraaf komen kan er niets weg, er is maar beperkte capaciteit op station Landgraaf (2 sporen/perrons), Heerlen moet wel voldoende capaciteit hebben om al die treinen langs een perron te laten en daarna voldoende afvoercapaciteit in andere richtingen kunnen waar maken. De spoorlijn loopt een stukje door een bos; grote kans dat er een boom op het spoor valt.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
Geen calamiteiten rondom Pinkpop(10-06-2014)

Het noodweer boven Pinkpop gisteravond heeft niet tot noemenswaardige calamiteiten geleid. Er zijn geen gewonden gevallen en de materiële schade is beperkt. Het festival is tijdelijk stilgelegd maar rond 22.00 uur is het programma hervat.

Begin van de dag werd duidelijk dat op het einde van de dag een hevig noodweer boven Zuid-Limburg en het festivalterrein van Pinkpop zou losbarsten. Er werd telkens overleg gevoerd tussen de organisatie Pinkpop, de burgemeester en de Veiligheidsregio Zuid-Limburg. Daarbij werden alle scenario’s die voorbereid waren uitvoerig besproken. De veiligheid van de Pinkpopbezoekers stond daarbij altijd voorop. Het laten doorgaan van de laatste optredens was dan ook een weloverwogen keuze.

Burgemeester Raymond Vlecken kijkt na een drukke tweede Pinksterdag terug op Pinkpop 2014: Een compliment voor alle Pinkpopgangers die de aanwijzingen tijdens het noodweer hebben opgevolgd. En een compliment aan de organisatie Pinkpop, dankzij de gedegen voorbereiding stond de organisatie als een huis.

Tijdens het noodweer dat begin van de avond losbarstte, werden de festivalgangers door de Pinkpoporganisatie via lichtborden en de geluidsinstallatie geïnformeerd en geïnstrueerd. De Veiligheidsregio informeerde doorlopend de omgeving via de pers, social media en de website van de Veiligheidsregio. Er was een speciaal telefoonnummer opengesteld voor publieksinformatie waar bezorgde familieleden informatie konden krijgen. Dit nummer is na middernacht opgeheven.
bron: www.landgraaf.nl/home/nieuwsoverzicht_3121/item/geen-calamiteiten-rondom-pinkpop_20950.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Gilles link=msg=1275728 date=1402440673
Wat mij erg opvalt is dat iedereen maar blijft vergelijken met het drama op  Pukkelpop in 2011. Alleen waar (bijna) niemand bij stil staat is dat die doden en gewonden zijn gevallen omdat iedereen een tent invluchtte die vervolgens instortte en in de paniek die daarna ontstond. Dat is dus één van de redenen waarom de tenten ontruimd werden op Pinkpop.

"iedereen"? ik zie maar heel weinig vergelijkingen met Pukkelpop in dit topic, hooguit de weersituatie.

Daarnaast, de tenten zijn absoluut niet helemaal ontruimd op Pinkpop, ook de horeca bleef deels open:
Citaat van: Live link=msg=1275151 date=1402346201
http://www.youtube.com/watch?v=Sg9cf0K0XRc
Timelapse noodweer Pinkpop 2014 vanaf Oxfam Novib coffee bar
Oxfam Novib
Gepubliceerd op 9 jun. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Live link=msg=1275738 date=1402441651
"iedereen"? ik zie maar heel weinig vergelijkingen met Pukkelpop in dit topic, hooguit de weersituatie.

Daarnaast, de tenten zijn absoluut niet helemaal ontruimd op Pinkpop, ook de horeca bleef deels open:

Tenten zijn niet ontruimt maar na het optreden (wat op dat moment was) leeggeveegd door de beveiliging en niemand mocht er meer in uit voorzorg. Media noemt dit ontruimen.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
^^ Dat dus. Of het nu ontruimen of leeg vegen of afsluiten heet, een kans op herhaling van "Het drama van Pukkelpop" is daarmee wel een heel stuk kleiner geworden.

En dat "iedereen"  98uiye vergelijkt met het weer van Pukkelpop is terecht, het had net zo'n bui kunnen worden. Alleen de reden waarom men die vergelijking trekt zijn de slachtoffers die daar zijn gevallen (en de kans dat soortgelijk drama Pinkpop was overkomen). En die zijn gevallen omdat men in een tent ging staan die vervolgens instortte. Met dit nadrukkelijk niet te laten gebeuren in Landgraaf geeft men toch wel blijk dat men heeft geleerd van de lessen van Pukkelpop.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...