Hallo mensen,
Ik heb speciaal even een account aangemaakt om hier ook te kunnen reageren.
Ik woon vlakbij het pinkpop-terrein. iets zuidelijker nog en ongeveer 10 minuten met de auto er vandaan. Ik heb maandag de nieuwsberichten, weersvoorspellingen en hulpverlening in het oog gehouden. Ik heb ook nog een aantal bekenden gesproken die op pinkpop aanwezig waren.
Zelf werd ik die dag al enigszins nerveus van wat ons te wachten stond. De weersvoorspelling werd door de dag steeds slechter. Zeker toen er opgeschaald werd naar grip 2 zag ik de "bui" al hangen. Ergens vind ik het vreemd dat ik, zonder kennis van weersvoorspelling, al aanvoelde dat er ons iets heftigs stond te wachten. Wat dat betreft vind ik het ook vreemd dat Jan Smeets met droge ogen durfde te beweren dat er hoogstens wat regen kon vallen. Volgens de pinkpopgangers werd er pas vlak voor het "noodweer" gezegd dat er WEL noodweer kwam. Dan spreek ik wellicht over maximaal een kwartiertje van te voren.
Het noodweer was echt van de buitencategorie. Hier was het wellicht nog iets "erger" dan op pinkpop zoals ik zelf inschat. Hier in de straat is een rolluik en enkele dakpannen gesneuveld. Mijn hele familie was het erover eens dat we zo een storm nog nooit hadden gezien in ons leven. We waren redelijk nerveus en gespannen, ondanks dat we al eens eerder op een vakantie een heftige storm hebben meegemaakt ( met evacuatie )
Vrienden die op pinkpop waren reageerde een dag later allemaal luchtig. Sommige waren een beetje gespannen geweest, maar buiten onweer en veel regen was er niks aan de hand. Ze waren hoogstens doorweekt.
Zelf heb ik het idee dat het 's middags ( toen de weersverwachting nog meeviel ) is besloten om niet te ontruimen en gewoon "af te wachten" en de standaard procedures te volgen. Daarna werd de weersvoorspelling eigenlijk steeds slechter, gevaarlijker en ook de kans dat pinkpop daadwerkelijk last ging krijgen van dit noodweer werd ook steeds groter.
En toen gebeurde er niks. Op pinkpop ging alles verder, er was geen voorlichting, de media bleef stil en men wachtte af.
Tot 19:20. Toen kreeg ik de eerste "signalen" op internet dat men daadwerkelijk ging uitrukken.
Er wordt opgeschaald en er worden meerdere brandweerkazernes gewaarschuwd en uit foto's blijk dat er een hele rij ambulances klaar stond rond het pinkpopterrein.
Ik durf hier uit op te maken dat men zelf ook al uitging van het ergste maar voor evacueren was het te laat. De hulpverleners stonden massaal klaar voor als het mis ging. En mijn onderbuik gevoel is dat men daar ook van uit ging. Voor een beetje regen en onweer(zoals sommige het noemen) was men echt niet zo massaal uitgerukt.
Men was al voorbereidt op slachtoffers en andere problemen.
Als het overigens echt mis gegaan en pinkpop was getroffen dan wil ik niet weten hoe het was afgelopen. Zoals gezegd is het overal rond het terrein heel heftig geweest. Zeker aan de Duitse kant is het er heftig aan toe gegaan. Tot een tornado in aken aan toe. Aken ligt op een steenworp van pinkpop.
Ik heb de hele discussie hier meegelezen, maar eigenlijk kan ik maar een ding concluderen. Op een festival met zoveel publiek kun je niet veel behalve de schade beperken. Bij dit soort omstandigheden is evacueren bijna geen optie en daarnaast is het ook maar de vraag wat je kunt als er daadwerkelijk honderden gewonden vallen op zo een terrein. Daar kun je je niet op voorbereiden.
Als je met dat soort zaken rekening wil houden dan moet je enorme veiligheidsmaatregelen hebben die er voor zouden zorgen dat veel evenementen niet eens meer door kunnen gaan.
Dat brengt mij voor de volgende vraag is er genoeg damage control gedaan?
Nee, zeker de voorlichting is heel slecht geweest, veel mensen wisten niet wat hun boven het hoofd hing. De voorspellingen hadden wellicht voor een rustiger festival gezorgd. Zeker voor mensen die in de buurt wonen was het een prima optie om even naar huis te gaan.
De veiligheidsmaatregelen op het terrein waren wel prima ( volgens aanwezigen ). Of de aanwezige hulpverlening genoeg was geweest als het echt mis was gegaan weet ik niet. Dat wordt mij teveel speculeren.
Al met al vind ik dat dit altijd een risico zal blijven tijdens dit soort evenementen. Zoals ik al eerder schreef is het met dit soort evenementen hopen dat er niks gebeurd en als er iets gebeurd kan men niet meer dan de schade beperken.
Je kunt je gewoon niet voorbereidden op dit soort zaken. Het is onmogelijk om 67.000 mensen te evacueren maar het is ook onmogelijk om 67.000 mensen veiligheid te garanderen.
Op zo een moment is het de kunst om het scenario met de meeste slachtoffers en het minste risico te kiezen.
Toch fijn dat ik hier ook mijn bijdrage kon doen.