GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 127919 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Citaat van: Thor link=msg=1275796 date=1402478024
Het is toch allemaal wel duidelijk :

1. Van afgelasten en/of verplaatsen zal nooit sprake zijn.
2. De autoriteiten waren in vereniging bijeen en bleven "overleggen" totdat het voor een wel verantwoorde ontruiming veel te laat was.
3. De organisatie had al vroegtijdig aangegeven dat er niet/nooit ontruimd zou worden en als je als organisatie die autoriteiten maar lang genoeg aan de babbel houdt dan kan er ook niet meer veilig ontruimd worden.
4. Noodweer, ook als het er komt, gaat altijd weer vanzelf over. Als er schade, gewonden etc. komen dan is het toch in de eerste plaats de schuld van het noodweer. En als dat niet het geval is dan heb je toch goed gegokt.
5. Als er door het noodweer veel slachtoffers zouden zijn gevallen zouden het afvoeren en behandelen in ziekenhuizen etc. chaotisch, (het zou allemaal zwaar onvoldoende, volledig ontoereikend zijn geweest in die buurt), zijn verlopen.

Dus ook hier ze hieven het glas en deden een plas en alles blijft zoals het altijd al was.

Er zal best wel een evaluatie komen aan de hand waarvan op onbeduidende punten aanpassingen worden aangegeven, maar de conclusie zal al bij voorbaat vast staan : er is goed gehandeld, want er is toch niets ernstigs gebeurd. En daar gaat het tenslotte allemaal om.

precies, gisteren nog ff item in "de actuele stunde" op wdr3 bekeken over de storm in het NRW gebied, dit had ook zomaar in landgraaf kunnen gebeuren..............weer is en blijft grillig en onvoorspelbaar


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Dit is een stuk van 3FM wat live op de radio is geweest (met beeldmateriaal):

https://www.youtube.com/watch?v=QzX8feQzfG4


Dit stond vandaag in Dagblad de Limburger over de beslissingen die genomen zijn:




En dit in Dagblad de Limburger over het netwerkbereik wat eruit heeft gelegen een tijd:

Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275697 date=1402436922
Verder blijf ik, persoonlijk, achter de beslissing staan die genomen is geworden. Dit is de enigste juiste keuze geweest. Zoals ik al aangaf zijn er hier heel veel stuurlui die het beter weten hoe je zo'n festival moet beheersen als er calamiteit is. Ik vind het echt jammer dat de organisatie en de betrokken personen van de hulpverlening zo afgezeikt worden om hun beslissing die ze heel erg zeker wel overwogen genomen hebben en alle risico's en voors en tegens tegen elkaar opgewogen. Er wordt niet voor niks opgeschaald en niet voor niks gezegd dat we per direct alles op orde moeten maken en een stuk of 6 paar handschoenen opzak moeten pakken.

Door die stuurlui met hun eigenwijsheid en hun betweterigheid heb ik geen trek meer om hier nog te reageren op berichten.

Nogmaals, het is je al helder uitgelegd; het gaat niet om jou persoonlijk, een RK-medewerker die keurig z'n werk doet. Niet om Jan de beveiliger die doet wat er verwacht wordt, niet om de paraat staande ambu-bemanning(en), Keesje de portier en Pietje de brandwacht...en noem nog maar honderden medewerkers op, die lager op de ladder staan met zo'n groot evenement..

Het besluit om niet te evacueren in een vroeg(er) stadium ondanks alle alarmerende berichten, door de hogere legerleiding. Dat staat ter discussie, niet jij of je collega's. En ik wil je erop wijzen dat het echt niet je taak is om de eindverantwoordelijken hier te blijven verdedigen. Hoe nobel (?) de gedachte erachter ook is.

Het land is zo'n beetje verdeeld in 2 kampen geloof ik, de ene helft haalt de schouders op en zegt; ''Het is toch goed gegaan?"
De andere helft meent: ''Er zijn bijna 70.000 man door het oog van de naald gekropen, omdat men niet tijdig een beslissing durfde te nemen.''

Eigenwijsheid en betweterigheid? Probeer de toon een beetje netjes te houden, want het is gewoon een fatsoenlijke discussie, waaraan profs meedoen uit alle takken van sport, maar ook bezoekers en allerlei ander volk. Om iedereen nou weg te zetten als betweterig en eigenwijs, terwijl daar ook mensen tussen zitten die regelmatig evacueren, risicoanalyses maken, hulpverlenen enzovoorts, gaat me te ver.  O0


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Gilles link=msg=1275742 date=1402442219
^^ Dat dus. Of het nu ontruimen of leeg vegen of afsluiten heet, een kans op herhaling van "Het drama van Pukkelpop" is daarmee wel een heel stuk kleiner geworden.

En dat "iedereen"  98uiye vergelijkt met het weer van Pukkelpop is terecht, het had net zo'n bui kunnen worden. Alleen de reden waarom men die vergelijking trekt zijn de slachtoffers die daar zijn gevallen (en de kans dat soortgelijk drama Pinkpop was overkomen). En die zijn gevallen omdat men in een tent ging staan die vervolgens instortte. Met dit nadrukkelijk niet te laten gebeuren in Landgraaf geeft men toch wel blijk dat men heeft geleerd van de lessen van Pukkelpop.

Er zijn op Pukkelpop ook doden en gewonden gevallen door rondvliegend puin, vallende bomen en takken, vallende lichtmasten... Niet enkel mensen in tenten!


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
En voor hetzelfde geld had je Pukkelpop weer gehad, en dan was het waarschijnlijk heel anders gelopen. Dat konden organisatoren niet op voorhand weten.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Die burgemeester leutert en leutert opgelucht verder.

Als 1% van de bezoekers, artiesten en ingehuurde hulpverleners op een of andere manier slachtoffer zou zijn geworden van het noodweer, dus zeg 700 personen, in dat gebied, dus een complete chaos mbt de beschikbaarheid van ambulances, opvanglocaties en ziekenhuizen in Nederland, dan zouden alle bestaande GRIPPEN niet toereikend zijn geweest en zou je GRIP EUROPA hebben moeten creeren om alles zo goed mogelijk op te vangen.


mrveurope

  • HV geïnteresseerde systeembeheerder ICT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Een aantal pagina's terug werd een tweet geciteerd dat "het OM" wel belangstelling had in hoe de besluitvorming tot stand was gekomen. Is het iemand bekend of het OM ook formeel een onderzoek is gestart? Of, is er al een ander extern onderzoek aangekondigd?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: mrveurope link=msg=1275944 date=1402508995
Een aantal pagina's terug werd een tweet geciteerd dat "het OM" wel belangstelling had in hoe de besluitvorming tot stand was gekomen. Is het iemand bekend of het OM ook formeel een onderzoek is gestart? Of, is er al een ander extern onderzoek aangekondigd?

Als je die twee van OvJOost bedoelt : dat waren gewoon neppers.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Ik denk dat Thor bedoelt dat het twitteraccount @OvJoost niet geverifieerd van een OvJ is. En dat het (mogelijk) een nepaccount is. Een nepper dus.
Digitaal onderzoek


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Inmiddels duidelijk, excuus dan ook voor mijn eerdere (inmiddels verwijderde) bericht!  O0