GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014

Auteur Topic: GRIP 3 Grote hulpverlening i.v.m. noodweer (weeralarm) Pinkpop - Landgraaf 09-06-2014  (gelezen 128924 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1276122 date=1402567098
De mensen konden niet tegen de masten aanleunen: hier stond hekwerk omheen wat ongeveer een meter of 2 van de mast stond. Van die mooie hoge bouwhekken.
en die zijn ook van metaal...

Citaat van: Live link=msg=1275512 date=1402418946
Onweerdeskundige TU Eindhoven: 'Organisatie Pinkpop nam onverantwoord risico'

...beelden zeggen soms meer dan woorden:



bron:
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1275862 date=1402488066
Dit is een stuk van 3FM wat live op de radio is geweest (met beeldmateriaal):

http://www.youtube.com/watch?v=QzX8feQzfG4







bron:
Citaat van: Live link=msg=1275677 date=1402434425
http://www.youtube.com/watch?v=DW5C3bkDfCo
Blikseminslag Pinkpop 2014 9 juni
Bas Wesche
Gepubliceerd op 10 jun. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Live link=msg=1276133 date=1402570697
en die zijn ook van metaal...

Maar als de mast zelf goed geaard is wat is dan nog het risico als er een bouwhek omheen staat?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Ook rond die masten krijg je in de grond een mooie spanning trechter op een paar meter afstand van zo een mast staan is bijna net zo gevaarlijk als wanneer de bliksem recht in de grond slaat op een pas meter afstand. Aarding lost die spanning op de grond maar beperkt op en zeker niet voldoende.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: JJ75 link=msg=1276136 date=1402571489
Maar als de mast zelf goed geaard is wat is dan nog het risico als er een bouwhek omheen staat?
als het hek te dichtbij staat komen mensen te dichtbij. De aarding van die masten is niet voldoende om de spanning over de grond rondom de mast voldoende te verminderen. Ja het zal minder worden maar zeker niet volledig oplossen.

Vergeet ook niet de enorme hitte en schokgolf die vrij komt bij een bliksem inslag. Op een paar meter afstand kan dat ook voor zeer ernstige verwondingen zorgen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1276122 date=1402567098
De mensen konden niet tegen de masten aanleunen: hier stond hekwerk omheen wat ongeveer een meter of 2 van de mast stond. Van die mooie hoge bouwhekken.

Veel te dichtbij of you ask me.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Al met al klinkt het als een verstandige beslissing om onnodige gevaren weg te halen, zoals deze lichtmasten, voor de toekomstige editie's van Pinkpop.

Goede zaak  O0


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Inderdaad, ook als het kalf bijna verdronken is, moet je de put dempen!  :D
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Zware onweersbuien tijdens Pinksteren

10 juni 2014 - Door de aanvoer van warme, vochtige, zeer onstabiele lucht hebben zich afgelopen pinksterweekend zware onweerscomplexen ontwikkeld waar vooral het zuiden van Nederland mee te maken heeft gehad. Op Pinkstermaandag was met name het aantal bliksemontladingen tijdens de onweersbuien hoog.

Vooral boven Zuid-Limburg was het aantal bliksemontladingen gisteravond hoog: tussen 20.14 uur en 20.19 uur registreerde het KNMI 952 ontladingen in een gebied van 50 bij 50 kilometer. Dit verwachte hoge aantal ontladingen was reden om code rood uit te geven voor Limburg.
Het KNMI had gisteren rond het middaguur code oranje uitgegeven voor de provincies Zeeland, Noord-Brabant, Gelderland en Limburg vanwege zwaar onweer met hagel, veel neerslag, bliksem en zware windstoten die in de namiddag en avond Nederland bereikten.

De onweerscomplexen van de afgelopen dagen konden zich eenvoudig ontwikkelen doordat er een scheidingslijn boven West-Europa lag tussen warme lucht boven land en koele lucht boven de Noordzee.


952 bliksemontladingen tussen 20.14 en 20.19 uur boven Zuid-Limburg in gebied van 50 bij 50 km. Bron: KNMI

Klimaatdata en -advies

Zwaar onweer 9 juni 2014

Een zuidelijke stroming voerde op 9 juni 2014 warme, vochtige en zeer onstabiele lucht aan. In deze lucht ontwikkelden zich zware onweerscomplexen die voornamelijk over de zuidoostelijke helft van Nederland trokken.

Het KNMI waarschuwde middels een code-oranje ("extreem weer") in de provincies Zeeland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland voor het onweer. Om 18.45 uur werd een code-rood ("weeralarm") afgegeven voor Limburg. Een weeralarm kan worden afgegeven als het aantal bliksemontladingen meer dan 500 bedraagt, geregistreerd in vijf minuten op een oppervlak van 50 vierkante kilometer.

Weersituatie
De warme, onstabiele lucht werd aangevoerd tussen een lagedrukgebied ten zuidwesten van Ierland en een hogedrukgebied boven Centraal-Europa. De scheidingslijn tussen de warme lucht boven het continent en koele, maritieme lucht, het zogenaamde koufront, lag min of meer stationair vlak voor de Nederlandse kust. In de nabijheid van het koufront konden zich eenvoudig onweerscomplexen ontwikkelen.

Aantal ontladingen
De eerste onweersbuien trokken in de nacht van 8 op 9 juni over voornamelijk Zeeland, Brabant en Gelderland naar het noordoosten. Een tweede complex bereikte net na het middaguur de provincie Brabant. Dit complex trok via Gelderland en Overijssel naar Duitsland. Het volgende complex, waarvoor code-rood werd uitgegeven, ontwikkelde zich boven Noord-Frankrijk en trok met grote snelheid naar het zuidoosten van Nederland. Daarbij nam met name de onweersactiviteit snel toe.
Onderstaande illustratie toont het aantal ontladingen tussen 20.04 en 20.09 uur (18.04-18.09 UTC) en van 20.14 uur tot en met 20.19 uur (18.14-18.19 UTC). In dat tijdvak lag het onweerscomplex pal boven Zuid-Limburg. Het aantal geregistreerde ontladingen bedroeg in het vierkant van 50 vierkante kilometer 657, respectievelijk 952.

Windstoten
Op het KNMI-station Beek (Maastricht airport) werd een windstoot van 19 m/s (68 km/uur) gemeten tijdens het overtekken van het onweerscomplex. In Eindhoven en Volkel werd 22 m/s (79 km/uur) geregistreerd. Net over de grens in Duitsland bij Aaken veroorzaakte windstoten grote schade. In Dusseldorf werd een windstoot van 144 km/uur waargenomen. Eerder op de dag was er tijdens onweer in Zeeland 23 m/s (83 km/uur) gemeten op het meetpunt Tholen.

Neerslag
De onweerscomplexen bracht lokaal veel regen in korte tijd. Op sommige KNMI-stations werd meer dan 30 mm afgetapt. Onderstaande kaart toont de neerslagaftappingen van dinsdag 10 juni, 10 uur (08 UTC), over het voorgaande etmaal.







Het totale aantal geregistreerde ontladingen op 9 juni was ruim 64000. Een dergelijk aantal komt gemiddeld eens per zomerseizoen voor.






 De buien die in de nacht van 8 op 9 juni over Zeeland en Brabant trokken hebben lokaal meer dan 40 mm achtergelaten.

Geactualiseerd 10 juni 2014, 13.00 uur, Klimaatdata- en advies/rs.

zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84807.0
Samen sterk in de hulpverlening!




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Een dergelijk verhaal achteraf kon je natuurlijk verwachten, daar zijn het tenslotte "bestuurders" voor.
Die bestuurders konden toen het te laat was geworden geen kant meer op, ze hebben gewoon veel te lang gewacht met het nemen van beslissingen, tja en dan zit er niets anders op dan, in vergadering bijeen, te hopen op een goede afloop.