Zoals eerder gezegd zou ik puur uit interesse graag wat meer willen weten over het vliegen met patiënten, vandaar o.a. de volgende vragen bij me opkwamen:
Tijdens Rotary Wing Opeations spelen heel andere fenomenen een rol, maar die zijn off topic.
Ik ben benieuwd wat deze zijn. Doelt u hiermee op de stresses of flight?
Voor zover ik tot nu toe altijd heb begrepen (graag hoor ik het dus als dit niet klopt) wordt
in principe de voorkeur gegeven aan vervoer per (auto-)ambulance boven het transporteren van de patiënt per traumaheli. Echter weet ik wel dat er ook patiënten in de heli worden vervoerd: wanneer wegen de nadelen van de heli dan op tegen de voordelen (waarschijnlijk zal daar geen pasklaar antwoord op zijn maar hoe wordt grofweg de afweging gemaakt?)
Andere vraag: tijdens het vliegen zit de verpleegkundige meestal links voorin zover ik begreep, o.a. verantwoordelijk voor de navigatie. Komt deze ook wel eens achterin de heli te zitten indien er een patiënt vervoerd wordt om geneeskundig te kunnen assisteren zover dat sowieso al mogelijk is of is dat nooit aan de orde en zal de mmt-arts het dan zelf moeten doen?