aanrijtijd ambulance

Auteur Topic: aanrijtijd ambulance  (gelezen 8741 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

miv

  • Gast
Gepost op: 4 juli 2005, 11:53:08
ik welke plaatsen - dorpen kan en ambu niet op tijd komen, en wat zou de oplossing kunnen zijn, of is het grotendeels financieel gebrek. zelf woon ik in dinxperlo, waar ze vaak niet op tijd kunnen komen, (als de ambu van varsseveld weg is)




ikke

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2005, 11:56:39
meer ambulances beter verspreiden lijkt me wel mooi, alleen daar is weer eens geen geld voor he :P


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2005, 12:25:25
De meeste regio's hebben onlangs hun spreidingsplan opnieuw bekeken en aangepast (dit is een eis van de zorgverzekeraars ivm het toekennen van extra budgetten). Helaas is het zo dat de burger er in de praktijk niet beter van zal worden. Er gaat namelijk met slaapdiensten gewerkt worden waarbij een bemanning mag slapen op de post tegen een (fors) gereduceerde uurloon. Dit betekent, los van de fysieke aanrijtijd, de bemanning in kwestie moet ook nog eens wakker worden en de kleren aantrekken. Dit betekent dus ook dat de ambulance per definitie nooit meer op tijd zal komen in plaatsen als Dinxperlo. Dit is erg deprimerend als je bedenkt dat de nogal arbitraire aanrijtijd van 15 minuten toch veel te lang is voor iemand met een hartstilstand. De regio Achterhoek heeft overigens een samenwerkingscovenanant ondertekend met de aangrezende Duitse hulpveleningsregio (Kreiz Borken, dacht ik), maar hier wordt mondjesmaat gebruik van gemaakt. Het is ook zo dat een Duitse "Rettungsassistent" veel minder bevoegdheden heeft als een ambulanceverpleegkundige.

Het gaat lekker met de gezondheidszorg hier in dit landje,

Carl
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


miv

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2005, 13:22:09
heeeel enkels zie je bij een ongeval in dinxperlo een duitse ambu, misschien 2,3 keer per jaar? terwijl een duitse ambulance met 5 min in dinxperlo kan zijn.



Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2005, 13:49:13
Het gaat lekker met de gezondheidszorg hier in dit landje,

Carl
Carl, ik denk dat we weinig reden tot klagen hebben als je de zelfde voorzieningen in de rest van de wereld eens bekijkt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


miv

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2005, 14:05:54
maar wij Nederlanders houden van klagen
 ::) ::)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2005, 14:34:54
Carl, ik denk dat we weinig reden tot klagen hebben als je de zelfde voorzieningen in de rest van de wereld eens bekijkt.

"Meneer!
Ja, zegt u het eens?
Het vlees wat u net heeft geserveerd is verrot!
Nou meneer, u moet niet klagen. In Afrika hebben ze helemaal niets te eten!!!"

Tja, als we het dan toch op deze manier gaan bekijken.  ::)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 4 juli 2005, 17:45:28
Beste miv,

Grappig, want ik ben (van oorsprong) geen Nederlander. Mijn naam voor deze site "Welsh Medic"zegt, denk ik, al genoeg.
 Om verder een reactie te geven op het antwoord van Jacques, natuurlijk kan het nog altijd slechter, maar je moet geen appels met peren vergelijken. Wij zijn geen derde wereld land, maar een eerste wereld land. Dat de ambulancehulpverlening hier zo goed is, is grotendeels te danken aan de motivatie van het beroepsgroep zelf.

Dit wordt op deze manier niet gestimuleerd. Je moet maar eens gaan vragen bij de ziekenhuizen - ja jongens, als jullie nou minder dan 10 patienten per nacht behandelen, dan krijg je maar 10 % uurloon (dit is niet overdreven - in sommige gevallen wordt er helemaal niets betaald als er niet gereden wordt).

Hierboven staan de consequenties voor ons beschreven, maar ook de patient is de dupe hiervan. De meldkamer: " ja meneer, wij weten dat je bekneld zit, maar je moet effe geduld hebben want de ambulance duurt minstens nog ee half uur" Dit moet niet kunnen in dit land anno 2005.

Als je toch gaat vergelijken, kijk om ons heen. Er wordt nergens met slaapdiensten gewerkt bij een professionele hulpdienst. Er is zelfs sprake van een tweedeling binnen ons eigen land - in de grote steden is er geen sprake van slaapdiensten vanwege het betere rittenaanbod. Maar het moet niet zo zijn dat als je ergens in Drenthe of Groningen of waar dan ook woont, tot twee keer zo lang moet wachten op hulp.

Dit is een idee van de zorgvezekeraars om zgn, meer waard voor hun geld te krijgen. Het vrijkomen van nieuwe budgetten is gekoppeld aan deze eis. Dus wat moeten de ambulancediensten doen? Ja knikken en mee instemmen! Ik vind het schandalig dat wij zo genaaid worden alleen om een polis een paar centen goedkoper te houden.

IK denk dat het zo duidelijk is hoe ik erover denk!

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 4 juli 2005, 19:30:23
Beste miv,

Grappig, want ik ben (van oorsprong) geen Nederlander. Mijn naam voor deze site "Welsh Medic"zegt, denk ik, al genoeg.
 Om verder een reactie te geven op het antwoord van Jacques, natuurlijk kan het nog altijd slechter, maar je moet geen appels met peren vergelijken. Wij zijn geen derde wereld land, maar een eerste wereld land. Dat de ambulancehulpverlening hier zo goed is, is grotendeels te danken aan de motivatie van het beroepsgroep zelf.

Dit wordt op deze manier niet gestimuleerd. Je moet maar eens gaan vragen bij de ziekenhuizen - ja jongens, als jullie nou minder dan 10 patienten per nacht behandelen, dan krijg je maar 10 % uurloon (dit is niet overdreven - in sommige gevallen wordt er helemaal niets betaald als er niet gereden wordt).

Hierboven staan de consequenties voor ons beschreven, maar ook de patient is de dupe hiervan. De meldkamer: " ja meneer, wij weten dat je bekneld zit, maar je moet effe geduld hebben want de ambulance duurt minstens nog ee half uur" Dit moet niet kunnen in dit land anno 2005.

Als je toch gaat vergelijken, kijk om ons heen. Er wordt nergens met slaapdiensten gewerkt bij een professionele hulpdienst. Er is zelfs sprake van een tweedeling binnen ons eigen land - in de grote steden is er geen sprake van slaapdiensten vanwege het betere rittenaanbod. Maar het moet niet zo zijn dat als je ergens in Drenthe of Groningen of waar dan ook woont, tot twee keer zo lang moet wachten op hulp.

Dit is een idee van de zorgvezekeraars om zgn, meer waard voor hun geld te krijgen. Het vrijkomen van nieuwe budgetten is gekoppeld aan deze eis. Dus wat moeten de ambulancediensten doen? Ja knikken en mee instemmen! Ik vind het schandalig dat wij zo genaaid worden alleen om een polis een paar centen goedkoper te houden.

IK denk dat het zo duidelijk is hoe ik erover denk!

Carl.

 
Mooi gesproken Carl.Nog even en de zorgverzekeraars krijgen het idee om de werkmethode van de treintaxi voor een ambu in te voeren.
"tsja sorry mevrouw,u bent net te laat bellen,we halen u als laatste op.We moeten eerst 4 medepassagiers ophalen." :-X :-X :-X :-X


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2005, 19:35:01
Een grens tussen idealen en werkelijkheid blijf je houden... hoe hard en spijtig het ook is.

Alles kost geld en elke instantie heeft (veel) geld nodig om het uiterste te kunnen bereiken. Jammer in dit geval dat het om levens gaat. Ik zou ook het liefste zien dat de ambu overal binnen 7 minuten ter plaatse is.

Tja die paar centen op de polis? Leuk gezegd hoor; maar half nederland staat te blaten als de premie van de ziektekosten weer eens omhoog gaat. Denk niet dat ze het ambulance argument zullen slikken.
(maar idd, wat de minister en de zorgverzekeraars uitvoeren is apart te noemen)

Wij burgers kunnen over een heleboel klagen; maar zelf actie ondernemen doen er maar heeel weinig.