Beste miv,
Grappig, want ik ben (van oorsprong) geen Nederlander. Mijn naam voor deze site "Welsh Medic"zegt, denk ik, al genoeg.
Om verder een reactie te geven op het antwoord van Jacques, natuurlijk kan het nog altijd slechter, maar je moet geen appels met peren vergelijken. Wij zijn geen derde wereld land, maar een eerste wereld land. Dat de ambulancehulpverlening hier zo goed is, is grotendeels te danken aan de motivatie van het beroepsgroep zelf.
Dit wordt op deze manier niet gestimuleerd. Je moet maar eens gaan vragen bij de ziekenhuizen - ja jongens, als jullie nou minder dan 10 patienten per nacht behandelen, dan krijg je maar 10 % uurloon (dit is niet overdreven - in sommige gevallen wordt er helemaal niets betaald als er niet gereden wordt).
Hierboven staan de consequenties voor ons beschreven, maar ook de patient is de dupe hiervan. De meldkamer: " ja meneer, wij weten dat je bekneld zit, maar je moet effe geduld hebben want de ambulance duurt minstens nog ee half uur" Dit moet niet kunnen in dit land anno 2005.
Als je toch gaat vergelijken, kijk om ons heen. Er wordt nergens met slaapdiensten gewerkt bij een professionele hulpdienst. Er is zelfs sprake van een tweedeling binnen ons eigen land - in de grote steden is er geen sprake van slaapdiensten vanwege het betere rittenaanbod. Maar het moet niet zo zijn dat als je ergens in Drenthe of Groningen of waar dan ook woont, tot twee keer zo lang moet wachten op hulp.
Dit is een idee van de zorgvezekeraars om zgn, meer waard voor hun geld te krijgen. Het vrijkomen van nieuwe budgetten is gekoppeld aan deze eis. Dus wat moeten de ambulancediensten doen? Ja knikken en mee instemmen! Ik vind het schandalig dat wij zo genaaid worden alleen om een polis een paar centen goedkoper te houden.
IK denk dat het zo duidelijk is hoe ik erover denk!
Carl.