Dag Bart en Gerard,
Even de twee zaken gescheiden houden.
Gerard, buro GHOR mag voor mij wel blijven bestaan, hetzij in een iets andere vorm. De medewerkers van het buro zelf verrichten uitstekend werk, plannen voor een ramp valt per definitie nooit mee, maar een gedegen planning is toch wel het halve werk. De invoering van OvdG- en CvDG en is ook wel positief, ze versterken het profiel van de ambulancehulpverlening in het veld. Ook is er een rol weggelegd voor de SIGMA's en GNK's - maar daar komt ie, er zijn m.i. te veel waardoor een versnippering van kwaliteit plaatsvindt. Er zijn gewoonweg te veel teams met te weinig ervaring. Je kunt het budget beter besteden voor een aantal supra-regionale teams en wat er over blijt in de reguliere zorg steken. Ik vermoed dat mijn mening niet populair is op deze site, maar ik blijf er wel bij. Ik heb liever 2 goed getrainde teams dan 6 waarvan de helft niet eens meer weet hoe je een infuus moet voorbereiden.
en nu Bart,
Gefeliciteerd met de invoering van de parate diensten. Een uiterste verstandig keuze,maar budgetair gezien wel risicovol voor de dienst. De zorgvezekeraars zullen maar een deel van de kosten dekken. Kijk maar eens in Nijmegen - daar is twee jaar geleden alles paraat gemaakt en nu willen ze alles terug gaan draaien en 1 parate auto en maar liefst 6 slaapdiensten invoeren! Alles om het geld. De rechter stelt de werkgever ook nog eens in het gelijk waardoor wij geen poot meer om op te staan. Hier gaat er ook een piketdienst af, maar wij krijgen een slaapdienst voor terug. Ik hoop van harte dat je je parate diensten mag houden, maar ik vrees op lange termijn het tegendeel.
Groeten,
Carl.