Hoeveel voorbeelden zijn er van aanslagen met zelfgemaakte explosieven in de Westerse wereld de afgelopen jaren ? Slechts een handjevol. Het risico was dus in die zin dus zeer beperkt. De aanslag in Boston en van Anders Breivik kan ik alleen voor de geest halen.
In "de westerse wereld" worden jaarlijks toch echt wel tientallen geplaatste explosieven aangetroffen, daarbij blijkt dat achteraf de daders voor het merendeel "eenlingen" zijn met uiteenlopende motieven.
(Dan laat ik het gebruik van explosieven binnen het criminele circuit nog buiten beschouwing...)
Een klein deel van die explosieven gaat ook werkelijk af.
Voorbeeld: In 2013 een reeks aanslagen op moskeeën in de UK. In 2012 een ied in 2 kerken in Spanje. Een groot deel daarvan haalt echter nauwelijks het internationale nieuws.
Daarnaast zijn er natuurlijk jaarlijks ettelijke arrestaties voor het treffen van voorbereidingen voor het willen plegen van een bomaanslag.
Dus zelfs los van IS, kan ik me voorstellen dat men bij een verward persoon, met "een achtergrond" en iets wat op explosieven lijkt extra voorzichtig is..
( Wat niet weg neemt dat de huidige terreur dreiging, en de recente aanslagen, best een rol kunnen hebben gespeeld.)