Waneer je het apparaat bij de hand hebt in geval van een een persoon met een defribillerbaar ritme dan neemt de kans op overleving al snel met een factor 2 tot 3 toe, mits je snel ingrijpt. Of dat de moeite waard is moet iedereen maar voor zich uitmaken.
Of het rendabel is..., dat is lastig te bepalen, als je alleen naar de financien kijkt voor jouw vereniging dan is het vast niet rendabel, je draagt wel de lasten maar niet de lusten. Ik neem aan dat je geen flinke vergoeding krijgt per defibrilatie.
Kijk je naar de kosten voor de maatschapij over de lange termijn, dan kan de rekensom positief uitvallen (wanneer patient overleeft zonder restverschijnselen en nog niet met pensioen is, dus belastinggeld oplevert, danwel patient overlijdt en kost de maaatschappij dus geen geldt meer aan a.o.w. etc) maar de kosten kunnen ook erg negatief uitvallen (langdurige ziekenhuisopname of langdurige verpleging/revalidatie in geval van neurologische restverschijnselen, voortzetting van de aow uitkering etc)
Gelukkig ben ik ehv'er en geen boekhouder, dus kijk ik ook niet zo naar het feit of het rendabel is of niet, als het goed is kijkt geen enkele acute hulpverlener op de bovenstaande manier naar zijn patient.
Als je bedoelt "ik heb een vereniging met beperkte middelen en kan ik mijn geld nu beter aan een AED uitgeven of aan iets anders", dan wordt het lastiger om dat te becijferen.
Ik denk dat het voor een groot deel een gevoelsmatig iets is, wil je wat kunnen doen "in het geval dat" of niet ?
Maar financieel rendabel zal het wel nooit worden, of je moet wel een heel erg dankbare patient helpen.
Jacques