Is het nu belangrijk of een EHBO vereniging een AED heeft

Auteur Topic: Is het nu belangrijk of een EHBO vereniging een AED heeft  (gelezen 4140 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

billy

  • Gast
Veel verenigingen gaan over tot een AED maar ik zet mijn vraag tekens bij de rendabiliteit van dit apparaat. Wat van meerwaarden heeft het apparaat ten opzichte wat het opbrengt.




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2005, 15:26:15
Waneer je het apparaat bij de hand hebt in geval van een een persoon met een defribillerbaar ritme dan neemt de kans op overleving al snel met een factor 2 tot 3 toe, mits je snel ingrijpt. Of dat de moeite waard is moet iedereen maar voor zich uitmaken.

Of het rendabel is..., dat is lastig te bepalen, als je alleen naar de financien kijkt voor jouw vereniging dan is het vast niet rendabel, je draagt wel de lasten maar niet de lusten. Ik neem aan dat je geen flinke vergoeding krijgt per defibrilatie.
Kijk je naar de kosten voor de maatschapij over de lange termijn, dan kan de rekensom positief uitvallen (wanneer patient overleeft zonder restverschijnselen en nog niet met pensioen is, dus belastinggeld oplevert, danwel patient overlijdt en kost de maaatschappij dus geen geldt meer aan a.o.w. etc) maar de kosten kunnen ook erg negatief uitvallen (langdurige ziekenhuisopname of langdurige verpleging/revalidatie in geval van neurologische restverschijnselen, voortzetting van de aow uitkering etc)

Gelukkig ben ik ehv'er en geen boekhouder, dus kijk ik ook niet zo naar het feit of het rendabel is of niet, als het goed is kijkt geen enkele acute hulpverlener op de bovenstaande manier naar zijn patient.

Als je bedoelt "ik heb een vereniging met beperkte middelen en kan ik mijn geld nu beter aan een AED uitgeven of aan iets anders", dan wordt het lastiger om dat te becijferen.
Ik denk dat het voor een groot deel een gevoelsmatig iets is, wil je wat kunnen doen "in het geval dat" of niet ?
Maar financieel rendabel zal het wel nooit worden, of je moet wel een heel erg dankbare patient helpen.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2005, 16:47:47
Jacques, zo is het maar net. Of iets rendabel is valt bij de EHV niet in geld uit te drukken.
Bedenk wel dat je met alleen een AED er niet bent. Je zult een trainingsapparaat moeten hebben om te kunnen  oefenen. Daarnaast kost een AED ook het een en ander aan onderhoud.
En je hebt een gekwalificeerde instructeur nodig die zich ook weer periodiek moet bijscholen....


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2005, 17:49:06
Maar er zijn genoeg fondsen beschikbaar die goede doelen onder steunen zoals een AED voor eerste hulpverenigingen die veel evenementen doen..

Van de rotary, tot de rabobank foundation, tot de SNS goede doelen..

Je moet het wel een beetje brengen..  ;D,


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2005, 18:01:27
Maar er zijn genoeg fondsen beschikbaar die goede doelen onder steunen zoals een AED voor eerste hulpverenigingen die veel evenementen doen..
Van de rotary, tot de rabobank foundation, tot de SNS goede doelen..
Je moet het wel een beetje brengen..  ;D,

Dat is waar Peter, maar ongeacht de bron van je inkomsten, je kunt het maar 1 keer uitgeven en de gulle gever kan het maar 1 keer weggeven, dus keuzes zul je toch moeten maken.
Zolang de kosten van de AED op het huidige peil blijven. wordt het misschien toch maar een zuurstofkoffer (om dat vuurtje ook maar weer eens op te stoken)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2005, 18:05:05
je kan een AED toch ook gewoon lenen bij de plaastelijk ggd.


dat doen wij volgens mij bij grote elevementen
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2005, 18:12:22
je kan een AED toch ook gewoon lenen bij de plaastelijk ggd.
dat doen wij volgens mij bij grote elevementen

Onze GGFD heeft ze bij mijn weten niet in de uitleen, volgens mij zelfs niet eens in bezit.
We hebben er bij de sigma ook wel eens om gevraagd maar helaas ...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #7 Gepost op: 4 juli 2005, 18:20:01
geloof dat ze ze hier wel hebben en net zoals in diensten in het willem 2 stadion hangen ze gewoon daar binnen. en in het wijkcentrum. en met de kermis word dat volgens mij ook allemaal geregeld.


* is die opleiding voor AED moeilijk *
flappus  niet elke verandering is een verbetering


MICK

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 4 juli 2005, 19:27:32
Tebby als ik me niet vergis dan is de AED die ze in het Willem II stadion gebruiken van hun zelf.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2005, 20:15:47
Zolang de middelen van de vereniging niet onbeperkt zijn, zullen er keuzes gemaakt moeten worden.

Als je een sponser hebt, dan liggen kaarten anders, maar naast de aanschaf zijn er ook de vaste kosten die al eerder genoemd worden.

Het is goed als de penningmeester wel menslievend is, maar geen EHV'er die vind dat je een mensenleven niet in geld kunt uitdrukken. En voor die mensen die het daarniet mee eens zijn, ter overweging een AED kost in 5 jaar zo'n 5000 aan aanschaf en bijkomende opleidingen en gebruikskosten. De kans dat je hem 5 keer gebruikt in de komende jaren is erg klein. Maar dan nog, voor dat geld kan de ellende van zo'n 1000 kinderen in de ontwikkelingslanden aanzienlijk beperkt worden.

Dat er alleen op rationele gronden de keuze gemaakt moet worden is onzin. Alleen zijn er grenzen aan idealisme en daarvoor heb je de penningmeester ....