Het is te hopen dat deze vaartuigen > 99% van de tijd zullen worden ingezet voor andere zaken dan grootschalige rampen, alhoewel ze ook bij grootschalige rampen zullen worden ingezet.
@mark:een vaste unit die bij voorkeur is gekoppeld aan je andere instrumenten zoals AIS, GPS, dieptemeter en evt. motorinstrumenten. Is dat alles volgens jou echt noodzakelijk of zou het mooi of handig zijn voor het normale werk of de inzet bij grootschalige rampen.
Thor, de inzet zal inderdaad voor 99% (misschien wel 100% binnen afschrijvingstermijn?) anders zijn dan rampen. Maar ook preventieve bewakingen, zoekacties etc. hebben kenmerken in zich die vergelijkbaar zijn met dat werk.
Als ik naar onze situatie kijk (en ik denk vergelijkbaar met andere brigades) dan biedt een dergelijk apparaat echt wel toegevoegde waarde, mits het ook echt een robuust en eenvoudig systeem is. We hebben veel wisselende bemanningen, wisselende locaties, en heel erg wisselende weersomstandigheden. Jouw idee van een iPad is leuk voor je privé sloepje, maar als het bij ons niet vastzit, dan is het zo weg. Als het niet stevig is, is het zo kapot. En als het niet permanent aan de stroom zit, vergeet altijd wel iemand het op te laden. Wij werken alleen met vrijwilligers, geen betaalde krachten die achter ons de rotzooi opruimen. Daarom is die Tinn-Silver ideaal: grote stalen bak waar weinig stuk aan kan. Als je op die boot, voor die situaties, een kaartplotter met AIS wil, dan moet je zo'n dure, vaste, waterdichte doos kopen, anders is de investering weggegooid geld.