Grote brand (woningen) Lindtsestraat - Zwijndrecht 10-06-2014

Auteur Topic: Grote brand (woningen) Lindtsestraat - Zwijndrecht 10-06-2014  (gelezen 9644 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 11 juni 2014, 11:35:50
Citaat van: grizz link=msg=1275782 date=1402476018
Dat is de vraag die ook bij mij rees... Was het niet mogelijk om op een van de zolders stralen in te zetten, of was bij aankomst de hitte op de derde of vierde zolder al zo groot dat het geen haalbare kaart meer was?  durf te vragen en te leren !

Dat is aan de hand van fragmentarisch beeldmateriaal moeilijk in te schatten en te beoordelen.
Er was voldoende bluswateraanvoer voor die eerste autospuit om voldoende stralen in te zetten. Van de eerste foto's krijg je de indruk dat de eerste zolder behoorlijk brandde toen die foto werd genomen. Die foto geeft alleen de situatie aan de voorkant aan, hoe het toen achter was is dan ook nu (nog) niet bekend.

Was het niet mogelijk om op 1.een van de zolders stralen in te zetten, of 2.was bij aankomst de hitte op de derde of vierde zolder al zo groot dat het geen haalbare kaart meer was?

Je stelt hier twee vragen. 1. Aan de hand van het beeldmateriaal lijkt een inzet op dat moment al moeilijk.2. Bij aankomst lijkt de hitte op de andere zolders nog redelijk tot zeer beperkt. Maar de brand kon zich wel snel horizontaal uitbreiden, vanwege de constructie en de aanwezige brandstof.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #31 Gepost op: 11 juni 2014, 12:00:34
Als ik dat filmpje zie waarbij de brandweer aankomt (en iemand met een illegale MMBS de toegang blokkeert) dan staat niet alleen het 1e huis in brand maar is ook in het 2e huis de bovenverdieping al uitslaand en zie je al doorslag naar het 3e huis optreden.

Ben wel benieuwd hoe dat zo snel heeft kunnen gebeuren. Misschien door de warmte alle ramen open, mensen niet thuis en gordijnen die naar buiten wapperden en zo snelle overslag heeft kunnen optreden?
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #32 Gepost op: 11 juni 2014, 12:35:17
Wat mij opvalt is dat er in de tuin van het 1e of 2e huis een grote vuurbelasting aanwezig is. Geen idee wat dat is, maar kan dat zo hard gebrand hebben dat er 2 huizen gelijktijdig aangestraald zijn?


Vinkendrecht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Reactie #33 Gepost op: 11 juni 2014, 15:14:39
De brand is begonnen in de serre van de hoekwoning, was bij de melding al uitslaand en bij aankomst van de 1e politie eenheid al over geslagen naar de 2e woning. De politie was binnen 2 minuten na de melding ter plaatse en kon ons (de GMC) vertellen dat alle bewoners onvl hond buiten waren. Er is middelbrand gemaakt vanwege de aard van de meldingen en omdst er nog een hond binnen was. Na het bericht dat de brand was overgeslagen is er grote brand gemaakt. Het zijn oude, slecht geïsoleerde woningen met houten opbouw aan de achterzijde. Vandaar dat de uitbreiding heel snel ging en bij aankomst van de 1e TS de 3e woning ook al brandde, zoals te zien in het filmpje. Men is er lsng bang voor geweest dat ook de 4e woning in vlammen op zou gaan. Of ze daar een binnenaanval hebben gedaan weet ik niet, maar ik kan mij goed voorstellen dat men gezien de snelle uitbreiding er in eerste instantie voor gekozen hebben om de brand van buitenaf te bestrijden en middels een waterkanon onder de pannen te spuiten te proberen de brand te stoppen.
groeten, Martin Vink Dordrecht


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 11 juni 2014, 16:40:02
Citaat van: Vinkendrecht link=msg=1275870 date=1402492479
De brand is begonnen in de serre van de hoekwoning, was bij de melding al uitslaand en bij aankomst van de 1e politie eenheid al over geslagen naar de 2e woning. De politie was binnen 2 minuten na de melding ter plaatse en kon ons (de GMC) vertellen dat alle bewoners onvl hond buiten waren. Er is middelbrand gemaakt vanwege de aard van de meldingen en omdst er nog een hond binnen was. Na het bericht dat de brand was overgeslagen is er grote brand gemaakt. Het zijn oude, slecht geïsoleerde woningen met houten opbouw aan de achterzijde. Vandaar dat de uitbreiding heel snel ging en bij aankomst van de 1e TS de 3e woning ook al brandde, zoals te zien in het filmpje. Men is er lsng bang voor geweest dat ook de 4e woning in vlammen op zou gaan. Of ze daar een binnenaanval hebben gedaan weet ik niet, maar ik kan mij goed voorstellen dat men gezien de snelle uitbreiding er in eerste instantie voor gekozen hebben om de brand van buitenaf te bestrijden en middels een waterkanon onder de pannen te spuiten te proberen de brand te stoppen.
Wellicht ook riet gebruikt als isolatie?


Vinkendrecht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Reactie #35 Gepost op: 11 juni 2014, 17:54:53
Gezien de leeftijd van de woningen is dat zeer zeker niet uit te sluiten  ;)
groeten, Martin Vink Dordrecht


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #36 Gepost op: 11 juni 2014, 18:15:28
Wat een enorme hoeveelheid water erop... of lijkt dat maar zo? Lijkt wel een raffinaderijbrand.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 11 juni 2014, 18:46:36
Citaat van: Vinkendrecht link=msg=1275903 date=1402502093
Gezien de leeftijd van de woningen is dat zeer zeker niet uit te sluiten  ;)
Tja, en dan alles bij elkaar maakt de ideale situatie voor een brand om vlot door een aantal woningen heen te trekken. Oud hout en dus kurk droog hout, eventueel riet erbij. Nog even en Zwijndrecht heeft er een patent op met dit soort branden. Ik las in de B&B de brand in dat winkelcentrum ook alle kans had om door te gaan ivm het riet wat in het pand was verwerkt..


Vinkendrecht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Centralist GMC ZHZ; Bevelvoerder Brw Dordrecht
    • Vinkendrecht
Reactie #38 Gepost op: 11 juni 2014, 20:19:10
Citaat van: Crepusculum link=msg=1275910 date=1402503328
Wat een enorme hoeveelheid water erop... of lijkt dat maar zo? Lijkt wel een raffinaderijbrand.

Ja maar wel effectief als je de goede hoek aanhoud en onder de pannen spuit.

Citaat van: Peter71 link=msg=1275921 date=1402505196
Tja, en dan alles bij elkaar maakt de ideale situatie voor een brand om vlot door een aantal woningen heen te trekken. Oud hout en dus kurk droog hout, eventueel riet erbij. Nog even en Zwijndrecht heeft er een patent op met dit soort branden. Ik las in de B&B de brand in dat winkelcentrum ook alle kans had om door te gaan ivm het riet wat in het pand was verwerkt..

Ja en ik als ik dienst heb in de GMC  :D
groeten, Martin Vink Dordrecht