Ik woon l heel lang aan het Waterlooplein en hoor dus (overduidelijk) alle hulpdiensten voorbijkomen. Nu is hde rijweg van het Waterlooplein van Mr Visserplein tot Blauwe Brug een zeer ingewikkeld iets. Uitzonderlijk ingewikkeld zelfs. Er zijn maar liefst 11 verschillende wegstroken tussen de ene en de andere gevelwand.
Metrouitgang
Voetgangersgebied
Fietspad
Twee aparte inritten parkeergarage
Onduidelijk stukje stoep
Rijweg
soort van vluchtstrook/tramhalte
twee trambanen
weer soort van vluchtstrook tramhalte
rijbaan
onduideljik stukje stoep
fietspad
breed trottoir
Beste hulpverleners u vergeet vaak hoe moeilijk het is om hier over te steken.
Formeel is er in het midden (en NIET bij de plek waar metroingang en tram op elkaar aanlsuiten, een zebrapad
buiten het feit dat ook zebrapaden NIET meer de veiligheid bieden die zij zouden moeten geven, steken dagelijks de meeste mensen over buiten dat zebrapad.
Dat Zebrapad geldt trouwens NIET voor de trambaan... dat maakt het ook onveilig.
Bij het aan- en afrijden van trams ontstaan voortdurend letterlijk ONOVERZICHTELIJKE situaties
Alhoewel het niet toegestaan is rijden ook regelmatig taxis (snel) over de trambaan
dan zijn er nog verdwaalde toeristenauto's die het niet begrijpen al die stroken
Tussen dat alles door rijden dan de hulpverleners
Zeker met harde sirenes (dat kan ik door mijn dubbelglas ook goed horen)
Maar vaak buiten zicht.
Telt u eens het aantal keren dat een overstekende voetganger zijn/haar hoofd moet draiien om eing zicht te hebben op wat er van welke kant aankomt.
Ik denk dat er eens structureel gekeken moet worden naar de daadwerkelijke noodzaak en het rijgedrag over de trambaan, alsook over de rijstroken in dit gebied
Het is een wonder dat het meestal beperkt blijft tot bijna ongelukken...
Ik denk dat met name het aantal politieritten met volle vaart en sirenes beperkt kan worden, omdat de gevaren die bestreden moeten worden op het doel waar naar toe geraced worden vaak minder zijn dan de gevaren waaraan argeloze voetgangers in dit gebied blootgesteld worden.
Mijn indruk is dat brandweer en ambulance zich beter weten aan te passen dan de politie.
Zeker op de weekeinden zou je toch denken dat het Rembrandtplein waar de meeste incidenten plaats vinden een eigen politiepost heeft (moet die soms niet beter bemand/vrouwd worden?)
Ik wil ook nog opmerken dat de tramhuisjes met grote reclameplaten gevaarlijk zijn... overstekers kunnen niet meer door het glas kijken en steken dan in armoede maar hun hoofd in de rijbaan, of stappen erop en meoten vaak eilings weer terug springen.
GVB het is onverantwoord om hier reclame biljette te heben, het gaat om beiligheid van de passagiers, het zicht.
Ik plaats hier twee belden om mijn betoog te illustreren>
Wij vragen ons af hoe het nu met die vrouw gaat... Er staat niets meer over in de pers.
Zeker omdat de brandweer zelf (tot hun grote schrik denk ik) hier bij betrokken was, lijkt mij het goed dat ook nadere informatie publiek gemaakt wordt.
Nu lijkt het (onbedoeld) een doofpotje van de hulpverleners te zijn. Dat is niet goed.
Dank voor uw aandacht.
Hulpverlening dient toch niet argeloze voorbijgangers in levensgevaar te brengen?PS denk dat het al te veel politieserie te kijken met spectaculaire races door straten met verontachtzaming van alles wat daar loopt en staat, onbewust een slechte invloed uitoefent. De stoerheid moet vooral bestreden worden. Het gaat om effectiviteit van de hulp. Die wij allen graag willen prijzen.
Denk nu niet dat ik achter de geraniums de hele dag naar buiten zit te kijken. Ik woon en werk thuis en wij heben veel ramen in ons huis, ook een erker, dan zie je dit alles.
http://imaginarymuseum.org/docu/WaterloopleinKruistocht.jpgIk ben er voor om de lichamen af te tekenen met krijt dat lang zichtbaar blijft... dat is een waarschuwing aan een ieder
http://imaginarymuseum.org/docu/WaterloopleinOngeluk140618_01.jpg