Op de ambu met eczeem

Auteur Topic: Op de ambu met eczeem  (gelezen 8541 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

chauff

• Junior gebruiker
  • **
Gepost op: 17 juni 2014, 10:26:00
Hallo allemaal,

Na verschillende baantjes bekleed te hebben ben ik er achter gekomen dat ik meer met mensen wil werken. Ik heb mijn pijlen gezet op een functie als ambulancechauffeur.

Ik heb alle eisen goed doorgenomen en ik kwam bij de medische keuring uit dat er gekeken wordt en gevraagd naar eczeem. Ik heb echter vanaf kleins al af en toe last van constitutioneel eczeem. Dit zit vooral op mijn vingers die dan licht gaan schilferen. Ze gaan niet stuk (bloed) of worden nat en het wordt niet veroorzaakt door vaak handen wassen oid. Als ik goed smeer met vette zalf en af en toe wat specifieke zalfjes heb ik het goed onder controle.

Wordt dit een probleem?

mark hes

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2014, 13:26:49
Ik ben niet bekend met de toelatings eisen.

Voorheen werden in de medische wereld handschoenen gebruikt waar een bepaald stofje opzat, er waren personen die hierdoor allergische reacties kregen.  Deze handschoenen zijn vervangen door de bekende groene handschoenen.

Zou je eens kunnen bekijken of je last krijgt van laatste genoemde handschoenen, mogelijk is het nu met een zalfje hier en daar goed onder controle maar krijg je met de handschoenen juist veel last.

Het voordeel van de handschoenen is dat niemand je handen ziet of er last van heeft.  ;)

Mogelijk kan je bij een ambulance post informeren, misschien kan een leidinggevend medewerker je wat meer vertellen.

chauff

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2014, 13:52:38
Ik draag regelmatig (aantal maal per week) de bekende blauwe en groene handschoenen waarbij ik geen enkele last merk.

Ook was ik mijn handen meerdere malen per dag met alcohol of zeep en vet ze daarna in. Dan heb ik er weinig tot geen last van.

Natuurlijk doe je dat allemaal meet op dr ambulance maar voor mij is het geen probleem. Lees overigens dat het een zeer bekend probleem is binnen de zorg.

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2014, 14:46:12
Ik denk dat het geen probleem is en ik denk dat ernaar gevraagd wordt om het risico op MRSA-besmetting zo klein mogelijk te houden.

Zie deze link: http://www.mrsa-net.nl/nl/personeel/vervoer/vervoer-buiten-instelling/883-welke-maatregelen-moeten-genomen-worden-als-een-mrsa-patient-per-ambulance-vervoerd-moet-worden

en deze link (pdf) op pagina 18 en pagina 20: http://mrsa-net.nl/files/nl/file-bron-ant-143-0-ambulance.pdf

chauff

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2014, 10:59:22
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik heb de vraag ook bij de GGD uitgezet, maar helaas nog geen antwoord. Ik ga ook een afspraak bij de HA maken die de hormoonzalf voor schrijft of hij er iets op tegen ziet.

Ik heb via Google ook een verwijzing gevonden naar oa een operatie-assistent die hetzelfde probleem had. Dat was geen probleem ook al wassen die hun handen over het apgemeen vaker en grondiger dan ambu chauffeurs imo.

cavia

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2014, 11:31:46
Bij ons in het ziekenhuis is de regelgeving dat je als medewerker met eczeem niet in contact mag komen met mrsa patiënten. Dit ivm groter besmettings risico.
nou juist bij handen welke je veilig wegstopt lijkt mij dit geen probleem. Isolatiejassen liggen er niet standaard op de ambu neem ik aan.

Spartan

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2014, 07:16:18
Citaat van: cavia link=msg=1278296 date=1403170306
Bij ons in het ziekenhuis is de regelgeving dat je als medewerker met eczeem niet in contact mag komen met mrsa patiënten. Dit ivm groter besmettings risico.
nou juist bij handen welke je veilig wegstopt lijkt mij dit geen probleem. Isolatiejassen liggen er niet standaard op de ambu neem ik aan.

Jawel  O0, Echter kan je op de ambulance niet zo gemakkelijk kiezen een MRSA pat (zeker een acute) niet te vervoeren.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2014, 13:57:12
Een MRSA is niet gevaarlijker dan de gewone Staph. aureus, hij is alleen meer resistent tegen antibiotica. Voor beiden geldt dat je na contact met een patient je handen moet wassen...
Het is een nogal rare regel dat je wel met de normale SA maar niet met de MR-SA mag werken met eczeem.
Arts  www.alphalog.nl

chauff

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2014, 14:30:09
Je moet toch sowieso na elk patient contact je handen desinfecteren?

chauff

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2014, 11:24:32
Vandaag werd ik (eindelijk) terug gemaild door een RAV. Constitutioneel eczeem is geen probleem op de ambulance.

Tijd om de rijlessen te boeken dus  :)