Mijn visie op spoedzorg in 2030:
Mijn visie lijkt op het model welke in Australië wordt gebruikt.
- Zorg ambulance( Low care): huidige model, bemand door ambulancebegeleiders, gebruikt voor besteld vervoer.
- Standaard ambulance (BLS/ALS): Hierin zitten een ambulancehulpverlener en een chauffeur. Deze rijden op de reguliere ambulance (spoed) ritten.
- Intensive Care Interventie Voertuig (ALS+): Dit voertuig wordt bemand door ambulanceverpleegkundige en chauffeur. Deze komt in actie bij complexe ziektebeelden en ter assistentie van de ambulance, echter heeft dit voertuig geen mogelijk om patiënten te vervoeren. De ambulanceverpleegkundige gaat dus mee met de reguliere ambulance naar het ziekenhuis ( als dit nodig mocht zijn ). De ICIV kan ook worden ingezet als rapid responder, bijvoorbeeld op de motor.
-HAP-voertuig: De visite's vanuit de huisartsenpost worden overgenomen door VS/PA.
-Tankautospuit: De brandweer wordt (nog) meer betrokken bij de medische hulpverlening, deze krijgen standaard in de brandwachtenopleiding een uitgebreide scholing op medische gebied ( vergelijkbaar met de opleiding van de Duitse rettungsassistent) en rijden mee bij medische noodgevallen en als first responder.
De opleidingen voor de ambulancedienst en HAP:
-Ambulancebegeleider: Verzorgende( MBO 3)/Verpleegkundige(MBO 4)
-Ambulancehulpverlener: Verpleegkunde (HBO) + BMH (dan wel verkort)
-Ambulanceverpleegkundige: huidig model, verpleegkunde (HBO) + Specialisatie IC,SEH of anesthesie + SOSA (met aanvullingen op huidige opleiding zoals: RSI, drainage, maken+beoordelen echo's etc. )
-VS/PA Huisartsenpost: Verpleegkunde (HBO) met het liefste een specialisatie IC,SEH of anesthesie + Master PA/VS huisartsengeneeskunde
In 2030 is het MMT ook uitgedund, er zijn nu nog maar 3 heli's( Groningen, Utrecht en Eindhoven) . Dit komt mede door de uitbreiding van handelingen van de ambulanceverpleegkundige. Heli bezetting is nog wel het zelfde: arts, verpleegkundige en piloot.