Brand met ontploffing (plasticfabriek Caligen) Konijnenberg - Breda 17-06-2014

Auteur Topic: Brand met ontploffing (plasticfabriek Caligen) Konijnenberg - Breda 17-06-2014  (gelezen 5839 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Ontploffing, ogs wvd dat kan dus juist weer duiden op chemicaliën/reactie.

Nu blijkt het brand, vragen stellen is dus nog legitiem lijkt me. Mss is het idd wel te veel standaardiseren van tekst dat zou ook zo maar kunnen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Breathe link=msg=1277638 date=1403013541
Mmm laat ik het anders stellen, als deze melding zo in mijn pager komt ga ik vragen stellen, de centralist zal ook redenen hebben gehad om het op deze manier te alarmeren.
Welke info zou hij hebben gehad toen hij die melding aan heeft gemaakt.
Het kan namelijk net zo goed zijn dat er een kantoor ruimte brand, dat heeft dan op dat moment niets met OGS te maken.
Misschien begrijpen jullie zo beter wat ik bedoel?

Op voorhand aannemen dat er gevaarlijke stoffen bij betrokken zijn of dat er al aan WVD wordt gedacht roept vragen op.
Een plasticfabriek dus kunststoffen, kan geen kwaad om dan WVD in te zetten. Ook omdat je steeds meer zult gaan zien dat op voorhand WVD ingezet gaat worden bij grotere branden. Zeker bij industriebranden. Het zorgt er in ieder geval voor dat je het verhaal van "er komen geen gevaarlijke stoffen vrij" beter kunt staven. 998765 ;D ;D


guest12562

  • Gast
Ja dat kan Peter dus van te voren alles maar laten rijden ;) je weet maar nooit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Breathe link=msg=1277662 date=1403014707
Ja dat kan Peter dus van te voren alles maar laten rijden ;) je weet maar nooit
Nou, het is zeker niet op voorhand alles maar laten gaan rijden. Dit is dan toch ook basis van de bevindingen van de eerste eenheden ter plaatse, en om eventuele onzekerheden uit te gaan sluiten. En uiteindelijk het besluit van de AGS. ;)


guest12562

  • Gast
Daar zijn we dan waar ik min of meer op doel er wordt van te voren veel in het bericht gezet. Dit zou gauw tot verkeerde aannames kunnen leiden en vele vragen oproepen. Lijkt me beter om dit gewoon te doen als je je inmeldt. Vandaar dus de vragen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Breathe link=msg=1277668 date=1403015212
Daar zijn we dan waar ik min of meer op doel er wordt van te voren veel in het bericht gezet. Dit zou gauw tot verkeerde aannames kunnen leiden en vele vragen oproepen. Lijkt me beter om dit gewoon te doen als je je inmeldt. Vandaar dus de vragen.
Nouja, in de bewuste melding staan eigenlijk alleen maar zaken die WVD gerelateerd zijn, plus wat OVDen en een AOVer. Bluseenheden moet je inderdaad niet vermoeien met meer. ;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
BREDA - Bij het bedrijf Caligen Europe aan de Konijnenberg in Breda heeft dinsdagochtend korte tijd brand gewoed na een ontploffing. Er zijn geen gewonden gevallen.

Volgens de brandweer is het vuur rond 11.20 uur ontstaan in een machine waarmee plastic wordt gemaakt.
meer bij de bron.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat
Bij Caligen, een bedrijf uit de hoogste risicocategorie, wordt onder meer polyester en polyether geproduceerd.
Bedrijf uit de hoogste risicocategorie. Dan valt het me nog mee wat er geallarmeerd is. Gezien de kunststoffen inderdaad goed om geen risico's te nemen en om na te gaan tot waar de rook en stank de straat op gaat.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Laatste tijd meer classificatie ontploffing in meldingen van mwb.

Laatst zelfs Prio 2 Buitenbrand (Ontploffing:)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=Li74AQ-MK0k
Brand na explosie bij risicobedrijf in Breda
112brabantnl
Gepubliceerd op 17 jun. 2014
Citaat
BREDA - Bij het bedrijf Caligen aan de Konijnenberg in Breda heeft dinsdagmorgen brand gewoed. Die ontstond nadat er zich rond 11.20 uur een ontploffing voordeed in een machine waarmee plastic wordt gemaakt. Er raakte niemand gewond. In de omgeving van het bedrijf was een penetrante lucht te ruiken. Ook kwam bij de brand veel rook vrij. Omdat het om een risicobedrijf gaat rukte de brandweer met groot materieel uit. Ze had de brand snel onder controle.
Samen sterk in de hulpverlening!