Politievak is geen hobby

Auteur Topic: Politievak is geen hobby  (gelezen 2914 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Chazia

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Gepost op: 17 juni 2014, 15:55:07
Oud-Hoofdcommissaris Bernard Welten van de eenheid Amsterdam had een duidelijke visie op de Politie Vrijwilligers. Welten is van mening dat het politievak geen 'hobby' is en wou dus ook geen nieuwe Politie Vrijwilligers bij de eenheid erbij. Ik heb vernomen dat een tijd lang ook niet werd gewerfd op executieve Politie Vrijwilligers in de eenheid Amsterdam.
 
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.


eat or be eaten


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2014, 16:10:55
Tja,

Zal ik een wedervraag stellen ? Is de brandweer een hobby ? Is de KNRM een hobby ? Is de reddingsbrigade een hobby en zo vergeet ik ongetwijfeld nog wel een aantal semi-proffesionele instanties.

Ik denk dat ik je vraag ronduit met een nee moet beantwoorden. Het is geen hobby. Het is een bepaalde kronkel in je hoofd. Voetballen is een hobby. Korfballen is een hobby. Bloemschikken is een hobby.

Ja het is wel iets wat je naast je betaalde broodwinning kunt doen. Alleen zal het veel tijd en inspanning kosten. Dat is iets waar je voor kiest. Ik denk dus dat de vrijwillige politie wel degelijk mogelijk is. Waar je geen concessies aan moet doen zijn de instroom eisen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2014, 18:09:56
Ik begrijp de redenatie van de heer Welten. Ik denk wel dat hij de huidige vrijwilligers hiermee tekort doet. Ik heb niet het gevoel dat de vrijwilligers nu de mensen zijn die het als hobby zien. De meesten voeren hun taken vol overgave uit, sparen kosten nog moeite om hun 'hoofdbaan' om het politiewerk heen te plannen en bovendien zijn ze gewoon goed opgeleid. Er zal door de korpsleiding een afweging gemaakt zijn in de behoefte voor vrijwilligers. Wellicht is deze slechts financieel en had Welten dat door?


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2014, 20:17:40
Voorgaande reacties dekken denk ik precies de lading.
Nee, het is geen hobby dat je er zomaar bij doet. Ik doe het met veel plezier, maar moet er ook veel voor doen. Afgelopen jaar 400 uur gewerkt, het is dus meer dan op zaterdagmiddag de kantine bij de voetbal.
Ik plan mijn eigen baan zo, zodat ik vrijdag of zaterdag nacht voor een kleine vergoeding de horeca in de regio ' veilig kan houden '.

Er zijn gradaties, ook tussen de vrijwilligers. Maar ik kan volmondig ja zeggen als je vraagt of ik toegevoegde waarde ben voor mijn eenheid. Collega's beschouwen mij als een volwaardig collega, alleen dan parttime. Andersom ook, ik heb enorm veel aan het werk bij de politie in mijn eigen werk.
Vrijwilliger bij de politie kan een leuke hobby zijn, maar alleen als je er vol voor gaat en bereid bent om een groot deel van je vrije tijd op te geven voor het vak.