tractus digestivus bloeding

Auteur Topic: tractus digestivus bloeding  (gelezen 13358 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Zusterio

• Geïnteresseerde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 17 juni 2014, 16:55:31
Ik ben een verpleegkundige in opleiding en heb tijdens het maken van mijn opdracht een aantal vragen die ik zelf niet weet. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Een patient van 49 jaar heeft sinds enkele dagen donkere zwarte stinkende en dunne ontlasting. vanmorgen bruin,rood bloedbraken. hij wordt opgehaald door de ambulance.
voorgeschiedenis: tien jaar geleden myocardinfarct en twee keer gedotterd

De patiënt heeft waarschijnlijk een tractus digestivus bloeding. Waarbij de volgende verschijnselen zichtbaar zijn: bloedbraken, duizelig, bleek, hypotensief, snelle harttonen,  een zwakke regelmatige pols en meneer heeft 10 min na het maken van een ecg pijn op de borst . ten slotte heeft hij ook een oppervlakkige ademhaling.

Vragen:
heeft de patient te maken met een alkalose of een acidose en waarom?
wat zou de oorzaak kunnen zijn van de pijn op de borst en hoe kun je dat het beste verklaren? zou dit bijv te maken hebben met zijn eerdere myocardinfarct of heeft dit juist
te maken met zijn huidige situatie?
Hoe is de oppervlakkige ademhaling het best te verklaren?

Alvast bedankt voor de hulp.
gr Verpleegkundige in opleiding

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2014, 17:21:22
Allereerst welkom!

D'r loopt zo op het eerste gezicht even heel veel door elkaar in je verhaal, mijn algemene tip: probeer gestructureerd de patiënt in kaart te brengen Dit is een vitaal bedreigde patiënt als ik je verhaal zo hoor, dus daarbij kan de ABCDE benadering uitkomst bieden. Heb je al naar je parametrie gekeken?  

A: Vrij?
B: Oppervlakkig. Ademfrequentie? Saturatie? Ademgeruis?
C: Hypotensie (RR?, radiale pols?), bleek, duizelig, zwakke, regelmatige pols. HF? Scoopritme? ECG afwijkingen? Is er nog een bloedbeeld geprikt onlangs?
D: AVPU? Glucose?
E: Temp?

Hiermee krijg je al een duidelijker beeld over de situatie, waar je verdere conclusies uit kan trekken om je vragen te beantwoorden. Heb je in je opdracht al aandacht besteed aan de krappe tensie en de oorzaak daarvan?

Heeft de patient te maken met een alkalose of een acidose en waarom?

Wat verwacht je zelf? Op basis van welk probleem? Is het relevant?

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de pijn op de borst en hoe kun je dat het beste verklaren? zou dit bijv te maken hebben met zijn eerdere myocardinfarct of heeft dit juist te maken met zijn huidige situatie?

POB kan vele oorzaken hebben. Ook hierbij weer, wat verwacht je en wat geeft de patiënt zelf aan? Zaak om hier een goede anamnese bij af te nemen. ECG afwijkingen? Ritmestoornissen? Patiënt bekend met angina pectoris klachten?

Welke problemen heeft de patiënt nu waar je ademhalingsproblemen bij kan verwachten? Wat is de ademfrequentie?

Kanarie

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2014, 17:39:18
Joost, ik denk niet dat met de gegevens uit de opdracht jouw extra vragen beantwoord kunnen worden. Dat is ook niet nodig.

Zusterio,
Hint: Hoe ernstig is de bloeding? Welke gevolgen voor (het lichaam van) de patiënt heeft dat?

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2014, 20:43:01
Citaat van: Zusterio link=msg=1277677 date=1403016931
Ik ben een verpleegkundige in opleiding en heb tijdens het maken van mijn opdracht een aantal vragen die ik zelf niet weet. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Een patient van 49 jaar heeft sinds enkele dagen donkere zwarte stinkende en dunne ontlasting. vanmorgen bruin,rood bloedbraken. hij wordt opgehaald door de ambulance.

De patiënt heeft waarschijnlijk een tractus digestivus bloeding. Waarbij de volgende verschijnselen zichtbaar zijn: bloedbraken, duizelig, bleek, hypotensief, snelle harttonen,  een zwakke regelmatige pols en meneer heeft 10 min na het maken van een ecg pijn op de borst . ten slotte heeft hij ook een oppervlakkige ademhaling.

Vragen:
wat zou de oorzaak kunnen zijn van de pijn op de borst en hoe kun je dat het beste verklaren? zou dit bijv te maken hebben met zijn eerdere myocardinfarct of heeft dit juist

Zijn het vragen opgesteld door de opleiding? Kan me niet herinneren ooit een vraag over alkalose of acidose te hebben gekregen... verder is het leerzamer zelf de stof door te nemen en theorie op te zoeken en te lezen die met de vragen te maken heeft dan de vragen hier te laten beantwoorden en die dan door te geven als je eigen antwoord... :|
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2014, 20:51:00
Citaat van: Zusterio link=msg=1277677 date=1403016931

Vragen:

Ik vind dit wel een hele makkelijke (en ongewenste) manier om aan je informatie te komen voor je opleiding. Vroeger hadden we een bibliotheek en boeken en her-en-der wat contacten om hier achter te komen binnen no-time. Tegenwoordig met google en de rest van internet (incl alle contacten die je hebt via dit medium) moet het zeker nog gemakkelijker zijn dan in mijn tijd.

Mocht je je best hebben gedaan en er alsnog niet uitgekomen zijn...dan trek hier maar weer aan de bel. Als je dan je gevonden antwoorden hier neer zet en datgene wat je niet kunt vinden of datgene wat nog onduidelijk is....dan zal vast het hele forum zijn best doen om je hierbij te helpen. Tot die tijd...

Veel succes.

;)

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2014, 21:13:05
TJA....daar gaan je verdiepingsvragen...

;D
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Spartan

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2014, 15:11:16
Zoek vooral wat het bloed allemaal doet in je lichaam en wat er gebeurt als je hier veel van verliest,
Acidose en Alkalose zijn wat ik zo uit deze casus haal niet echt relevant..

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2014, 17:04:41
Citaat van: Spartan link=msg=1278054 date=1403097076
Zoek vooral wat het bloed allemaal doet in je lichaam en wat er gebeurt als je hier veel van verliest,
Acidose en Alkalose zijn wat ik zo uit deze casus haal niet echt relevant..

Het is juist wel interessant want het is een vraag die door de docent gesteld is. Hij/zij zal de vraag dus gewoon moeten beantwoorden voor deze opdracht om die goed af te ronden

Het gaat namelijk niet zo zeer over of het medisch interessant is, maar om de vraag achter de vraag. De docent die hem gesteld heeft probeert een bepaalde manier van beredeneren en denken aan te leren aan de studenten. Deze vraag is slechts een methode om dat te doen. Als de docent zijn vak goed uitvoert is hij de hele dag door bezig met het onbewust aanleren van dat soort analytische vaardigheden. Dat gaat veel verder dan gewoon feitjes over Acidose en Alkalose.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2014, 18:08:32
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1278126 date=1403103881
Het is juist wel interessant want het is een vraag die door de docent gesteld is. Hij/zij zal de vraag dus gewoon moeten beantwoorden voor deze opdracht om die goed af te ronden

Het gaat namelijk niet zo zeer over of het medisch interessant is, maar om de vraag achter de vraag. De docent die hem gesteld heeft probeert een bepaalde manier van beredeneren en denken aan te leren aan de studenten. Deze vraag is slechts een methode om dat te doen. Als de docent zijn vak goed uitvoert is hij de hele dag door bezig met het onbewust aanleren van dat soort analytische vaardigheden. Dat gaat veel verder dan gewoon feitjes over Acidose en Alkalose.

Nou...een basispleeg die iets weet van acidose en alkalose???? Hahahaha

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2014, 18:35:00
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1278134 date=1403107712
Nou...een basispleeg die iets weet van acidose en alkalose???? Hahahaha

ik heb er geen idee van of een basispleeg er iets van weet, ik zelf niet heel erg veel, maar goed ik doe dan ook niets medisch.