tractus digestivus bloeding

Auteur Topic: tractus digestivus bloeding  (gelezen 13358 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Zusterio

• Geïnteresseerde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
Gepost op: 17 juni 2014, 16:55:31
Ik ben een verpleegkundige in opleiding en heb tijdens het maken van mijn opdracht een aantal vragen die ik zelf niet weet. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Een patient van 49 jaar heeft sinds enkele dagen donkere zwarte stinkende en dunne ontlasting. vanmorgen bruin,rood bloedbraken. hij wordt opgehaald door de ambulance.
voorgeschiedenis: tien jaar geleden myocardinfarct en twee keer gedotterd

De patiënt heeft waarschijnlijk een tractus digestivus bloeding. Waarbij de volgende verschijnselen zichtbaar zijn: bloedbraken, duizelig, bleek, hypotensief, snelle harttonen,  een zwakke regelmatige pols en meneer heeft 10 min na het maken van een ecg pijn op de borst . ten slotte heeft hij ook een oppervlakkige ademhaling.

Vragen:
heeft de patient te maken met een alkalose of een acidose en waarom?
wat zou de oorzaak kunnen zijn van de pijn op de borst en hoe kun je dat het beste verklaren? zou dit bijv te maken hebben met zijn eerdere myocardinfarct of heeft dit juist
te maken met zijn huidige situatie?
Hoe is de oppervlakkige ademhaling het best te verklaren?

Alvast bedankt voor de hulp.
gr Verpleegkundige in opleiding

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2014, 17:21:22
Allereerst welkom!

D'r loopt zo op het eerste gezicht even heel veel door elkaar in je verhaal, mijn algemene tip: probeer gestructureerd de patiënt in kaart te brengen Dit is een vitaal bedreigde patiënt als ik je verhaal zo hoor, dus daarbij kan de ABCDE benadering uitkomst bieden. Heb je al naar je parametrie gekeken?  

A: Vrij?
B: Oppervlakkig. Ademfrequentie? Saturatie? Ademgeruis?
C: Hypotensie (RR?, radiale pols?), bleek, duizelig, zwakke, regelmatige pols. HF? Scoopritme? ECG afwijkingen? Is er nog een bloedbeeld geprikt onlangs?