Een lijn van 8mm dik en van het juiste spul kan al voldoende zijn.
Ik heb iets heel anders gemaakt met een heel ander doel, maar in de basis lijkt het heel veel om zo'n lijn redding katrol.
Ik heb hier toen mijn touw besteld. Touw kan heel duur zijn, zeker als je goed touw wil hebben. Bij voorkeur is PP (Polyprop) geschikt.
http://www.thalenstouw.nl/Dikker dan 10mm is compleet overbodig. Het touw word zwaar, en de trommel moet steeds groter worden, waardoor de machine ook steeds zwaarder wordt.
Ik heb dit zelf gebouwd, het is om te kunnen wakeborden of waterskieen (op elke prut sloot).
building the winchNou is deze extreem groot en niet nodig. Maar google maar eens op Wakeboard winch. Die dingen zijn er ook heel klein en handzamer.
Bij de meeste Palm reddingvesten op Force 6 reddingvesten zit zo'n ring aan de achterkant. Ik heb laatst getest achter een waterscooter wat er gebeurd als je aan je vest voorgetrokken word. En afhankelijk van je houding kan je heel makkelijk boven blijven. (daar waar de klacht met lijn reddingen altijd is dat je onder getrokken wordt, als de persoon die op de kant staat te hard trekt)
Waar wil ik naar toe? De normale lijn redding is mega tijd verslindend. Dat is niet zo erg als het slachtoffer bij kennis is en "even" naar de kant gehaald moet worden. Maaaaaar als het slachtoffer met spoed naar de kant moet, is het misschien handig om het snel per motorlier te doen. Deze lier zou b.v. ook standaard achterin een Pickup kunnen staan. Als je dan met vinnen aan je voeten en een vest aan naar het slachtoffer toe zwemt, en op snelheid weer terug getrokken wordt, kan dit de tijd die je er mee bezig bent aanzienlijk verkorten!!!! Elke seconde kan tellen.