Normale ECG curve bij een AED

Auteur Topic: Normale ECG curve bij een AED  (gelezen 11394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 5 juli 2005, 22:37:25
Heeft iemand een afbeelding van een normaal ECG zoals dat geregistreerd is door een medtronic (of andere) AED ?

Ik heb er een van de strandwachten hier ontvangen ontvangen maar dat is een tachycardie die is lastig als standaard/normaal te gebruiken omdat de P top haast in de voorgaande T top valt.

Ik probeer de golfvormen van een registratie van een echte inzet van een paar weken geleden te analyseren, maar ik weet niet wat "normaal" is bij een AED registratie/afleiding, ik neem aan dat het vergelijkbaar is met een  een "quick look" ?
Lijkt op iets tussen afleiding I en II in (of een geinverteerd aVR) ?

Bij voorbaat dank ....

PS ik besef dat de meeste EHBO'ers er weinig mee kunnen, maar EHV'ers zijn wel degene met AED apparatuur vandaar toch maar eerst hier geprobeerd.
Wordt het niets dan maar een keer aansluiten op een gezonde proefpersoon en vervolgens uitlezen....


Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 6 juli 2005, 00:42:45
Ik vraag me idd af wat je ermee moet als ehv-er... maar goed misschien kan je eens bij de plaatselijke ambulancedienst een voorbeeld ECG van een VF met geslaagde defibrillatie verkrijgen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 6 juli 2005, 07:48:30
Ik vraag me idd af wat je ermee moet als ehv-er... maar goed misschien kan je eens bij de plaatselijke ambulancedienst een voorbeeld ECG van een VF met geslaagde defibrillatie verkrijgen.

Ach ECG lezen is een beetje een hobby heeft niet zo veel met het werken als ehv'er te maken, eigenlijk niets.
Maar tijdens je Sigma opleiding en stages sluit je nog wel eens een ECG monitor aan en het ligt dan in de aard van het beestje om ook te willen weten wat er nu op papier verschijnt.
Een mens mag ook interesses hebben die niets met EHV te maken hebben toch ?

Ik post het in deze groep omdat de aed gebruikers hoofdzaklijk hier zitten. Ritmestroken van een ambudienst of SEH etc zullen over het algemeen niet met een quick look gemaakt zijn maar met een normale afleiding.

Het ritme wat de AED in dit geval liet zien (na defibrilatie) kon ik niet helemaal plaatsen, vandaar de vraag naar een referentie, ik kan me voorstellen dat er verenigingen en organisaties zijn die zo'n aed ingezet hebben en achteraf de hele procedure lezen.
Ik meen dat Peter A. bijvoorbeeld een AED wel eens ingezet heeft en ik verwacht en hoop dan ook een beetje dat daar nog gegevens van zijn.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 6 juli 2005, 12:18:15
Beste Jacques,

De ECG gegevens van die inzet zijn helaas niet beschikbaar.. , De gebruikte AED had geen recording faciliteit.

Maar ik zal even informeren.. of er digitale bestanden zijn van andere inzetten van een AED.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2005, 12:41:02
Er is trouwens een mooi programmaatje om ECG's te leren lezen, en ook enkele afwijkingen te herkennen. Ik zal het je zo even mailen, Jacques.


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2005, 12:56:04
Ik zal het je zo even mailen, Jacques.


Wil je het mij ook mailen  ???  ;)

thanxs, Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2005, 13:31:36
Er is trouwens een mooi programmaatje om ECG's te leren lezen, en ook enkele afwijkingen te herkennen. Ik zal het je zo even mailen, Jacques.

Ja ik ken dat programaatje, je kunt er een beperkt aantal ritmes globaal  mee herkennen.
Wel leuk gemaakt.

Voor de andere geinteresseerden de meest up to date versie:
http://www.skillstat.com/Flash/ECGSim531.swf
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2005, 22:35:44
Als je verder op het internet een beetje goed zoekt zijn er diverse (engelstalige) sites te vinden met uitgebreide informatie over ECG.

Een aardige tip in het algemeen is deze: http://highered.mcgraw-hill.com/sites/0070272468/student_view0/animation_activities.html, zijn heel veel dingen te vinden over het menselijk lichaam, op een redelijk niveau, met diverse animaties.

Een andere leuke en zeer informatieve site: http://users.ugent.be/~bmassaer/cpr/, gaat over reanimatie en omliggende zaken. Wederom op een goed niveau en zeer uitgebreid. Veel info ook over AED. Het ECG ben ik nog niet tegengekomen zoals jij het zocht, maar de site is absoluut de moeite waard!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 7 juli 2005, 01:08:43
Als je verder op het internet een beetje goed zoekt zijn er diverse (engelstalige) sites te vinden met uitgebreide informatie over ECG.

Een aardige tip in het algemeen is deze: http://highered.mcgraw-hill.com/sites/0070272468/student_view0/animation_activities.html, zijn heel veel dingen te vinden over het menselijk lichaam, op een redelijk niveau, met diverse animaties.

Een andere leuke en zeer informatieve site: http://users.ugent.be/~bmassaer/cpr/, gaat over reanimatie en omliggende zaken. Wederom op een goed niveau en zeer uitgebreid. Veel info ook over AED. Het ECG ben ik nog niet tegengekomen zoals jij het zocht, maar de site is absoluut de moeite waard!

Misschien ben ik een beetje onduidelijk met mijn vraag.
Ik heb ruim voldoende informatie boeken etc over het interpreteren van ECG's.
Echter deze gaan allemaal uit van een van de standaard afleidingen (I, II, III, aVR, aVL, AVF, V1 t/m V6)
Wat ik graag wil weten is met welke afleiding moet ik de registratie van een AED of andere quicklook afleiding vergelijken.
Om dat te bepalen wil ik graag een ECG curve van een normaal gezond persoon zoals dat geregistreerd wordt via een quick look "aansluiting"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 7 juli 2005, 07:51:06
Wat ik graag wil weten is met welke afleiding moet ik de registratie van een AED of andere quicklook afleiding vergelijken.

Bij de LP12 is dat dan afleiding paddles.