Ook duidelijk dus dat het onverstandig is om de klap op te vangen als je in het voertuig blijft zitten. Ik neem aan dat je wel goed gegordeld zit als het zich mocht voordoen.
Heb je zelf ooit al eens een impact meegemaakt?
In de 17 jaar dat ik nu op de TMA zit heb ik 6 klappers mogen meemaken en 1 terwijl dat ik er niet in zat.
Verhaal bij onderstaande Volvo: 2004:
Op de A7 bij Wognum moet op rs1 de goot en vangrail onderhouden worden, dit wordt beveiligt volgens CROW fig. 96a-35b. Ter betere beveiliging was bij elke oprit ook nog een bord geplaatst J16 A01/70 "rijdende afzetting"
We zijn net voor de afrit Wognum en ik zie in mijn spiegel een Saab en Mercedes bus erachter op mij afscheuren. De Saab neemt iets eerder eieren voor zijn geld en de bus +/- 50m achter mij ik kijk voor mij en toen een klap.
De volvo was wel verzwaard met enige dozen aan folderwerk en uit de zaak voering kon ik opmaken dat het VOA een raaksnelheid van 100km/h had berekend.
En een beginsnelheid voor het remmen van 135 km/h.
Er zijn trouwens ook teveel TMA's die niet zo mogen worden gebruikt want in de CROW materiaal richtlijnen 2013 staat:
Het eerste is 3.3.3.1 Botsabsorber. Hiermee wordt het daadwerkelijke kussen bedoeld en niet het actieraam met kussen als 1 geheel.
Zoals je hier kunt lezen moet een botsabsorber worden toegepast op verzwaarde actiewagens in de nulpuntinrichting van rijdende en stationaire afzettingen.
Het tweede document is 3.3.3 Verzwaarde actiewagen. Bij de uitvoeringseis VZA-01-01 staat in de eistekst:
De verzwaarde actiewagen bestaat uit een zelfrijdend voertuig in de categorie C ( vrachtwagen zonder aanhanger of oplegger ) met een totale massa ( exclusief actieraam en botsabsorber ) van minimaal 8000 kg.
Dit belet dus de BE-combi's, de tractor, de werkmachine's om gebruikt te worden als TMA. Maar deze tekst is ook de doodsteek voor de MARSH1, want deze had geen botsabsorber.