Tassen of koffers

Auteur Topic: Tassen of koffers  (gelezen 4652 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MarkHorst

• Gast
Gepost op: 6 juli 2005, 12:44:31
Voor mijn afstudeeropdracht zou ik graag wat meer willen weten over het gebruik van tassen en koffers in ambulances en door MMT's. Ik ben er namelijk achter gekomen dat itt Duitsland in Nederland bijna alleen maar koffers worden gebruikt.
Heeft u een mening over het gebruik van tassen/koffers, zou u dan zo vriendelijk willen zijn een vragenlijst in te vullen die hier te vinden is?
Verder zou ik erg gebaat zijn bij het verkrijgen van contactgegevens van instellingen in binnen- of buitendland, die me verder kan helpen bij het inzichtelijk maken van de structuur in andere landen. In DLD en GB zijn de ambulance-diensten heel anders ingericht, maar hoe, en welk gevolg heeft dit voor het inkopen van tassen/koffers.

Bij voorbaat dank

R.J. Dolislager

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 8 juli 2005, 10:14:37
misschien heb je wat aan deze foto. Hier staat Olivier Thomas op met een artsentas op de rug (15 kilo) en een verpleegkundige tas (11 kilo)

[verwijderd door de admin]

laura

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2005, 20:38:30
In Duitsland zijn er veel meer heli's. Duitsland gebruikt veel meer rugzakken. Nederland gebruikt veel meer koffers. Paraatkoffers zijn lichter dan pelicases. Rugzakken zijn er in alle soorten en maten. PAC en Boscarol zijn bekende merken. Wat wil je precies weten?

Laura

Ridder Pim

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2005, 08:13:54
Als mijn persoonlijke mening wordt gevraagd zou ik voor rugzakken kiezen.
In mijn optiek is een tas die je ook op je rug/ schouder kan hangen erg handig.
In de huidige situatie kom je vaak even een hand tekort om ook nog de koffer mee te nemen...
Nadeel zou zijn dat tassen sneller kapot zouden gaan, maar met de kwaliteit van tegenwoordig valt dat ook wel weer mee lijkt mij...

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2005, 12:20:27
Kijk eens op www.pax-bags.nl en www.boscarol.it.

Ik zag laatst bij de heli in Nijmegen een paar tassen van Pax liggen.

Karim

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2005, 18:18:16
Ik werk bij mijn verschillende diensten zowel met koffers als met tassen, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de tassen.

Bij aankomst doe je die op je rug en had je beide handen vrij om bij je patient te komen (deuren te openen, steile trappen op) maar ook bij vervoer (op brancard) richting ambulance is het vaak makkelijker.

Soms heb je infusen en/of 'n ambuballon in de ene hand, en moet je ook de brancard nog duwen, dan is het makkelijker als je gewoon je tas op je rug kan doen, ipv dat je eerst weer hele terug moet naar je beginplek om die koffer te halen, dat kan ook kostbare tijd schelen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2005, 23:19:04
Geef mij maar de Rimowa spoedkoffer, grote koffer waarin alle ABC materiaal kan worden meegenomen, handige vakindeling (speciale vakindeling gebruikt volgens eisen van de GGD Den Haag) en makkelijk schoon te maken en vooral overzichtelijk.

Bij tassen is het vaak lastig om snel goed overzicht te krijgen, vooral kleine spullen verdwijnen snel in en tussen de flexibele vakken.

De grote (schouder/draag) kinderspoedtas die we gebruiken is wel handig qua gewicht en maar ook daar doet het overzicht- en kleine spullen- probleem zich voor.

Vooral persoonlijke voorkeuren en subjectieve meningen doen opgeld bij keuze voor koffer of tas.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

pros

• Forum gebruiker
    • ambulancecentrum
Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2005, 06:04:08
ik heb persoonlijk de voorkeur voor tassen. Zoals eerder vermeld kan je ze op de rug dragen zodat je de handen vrij hebt en ze zijn meestal lichter dan koffers.
Een nadeel is wel dat ze sneller vervangen moeten worden omdat vb de ritsen stuk gaan
Citaat
Bij tassen is het vaak lastig om snel goed overzicht te krijgen, vooral kleine spullen verdwijnen snel in en tussen de flexibele vakken.

Wij werken met kleinere zakjes in de tassen vb. een intubatiezakje, een medicatiezakje.
het is idd even gewoon worden om een goed overzicht te krijgen, maar eens je het gewoon bent en alles steeds goed controleerd vind ik het geen probleem

Ambuman

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2005, 23:35:11
Ik heb toch ook een persoonlijke voorkeur voor de koffer.
Stevig, overzichtelijk en goed in te delen.
Nadeel inderdaad zijn gewicht en logheid.
Maar dat is te ondervangen. Vaak gaat er familie mee richting ziekenhuis (dus perfecte draaghulp  ;D ). Of ik zet de koffer voordat we gaan vervoeren alvast in de ambu (behalve 10 hoog achter natuurlijk).
En als we naar de patient toe lopen ligt ie toch vaak op de brancard.
Tassen worden snel vies (buiten en binnenkant) zijn onoverzichtelijk en gaan snel kapot (denk aan zand e.d. tussen de ritsen).
Ik heb met beide gewerkt en daaruit bleek toch mijn voorkeur voor de koffer.

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2005, 00:02:46
Ik werk op de ambulance met metalen koffers. Stootvast, stevig, overzichtelijk. Maar lastig om over een langere afstand te dragen.

Als ik vlieg (internationaal), dan gebruik ik een rugzak. Ondanks de nadelen dat kleine spullen kunnen verdwalen tussen de tasjes, het vast gaan zitten van vuil in het klitteband, het snel verouderde uiterlijk bij intensief gebruik, gaat mijn persoonlijke voorkeur toch uit naar de rugzak.

Vooral als je over een grotere afstand moet lopen en je ook ander materiaal moet meenemen.
,
VSAZ ambulancezorg