0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
Nieuwe ambulances voor geneeskundige compagnie in OirschotOIRSCHOT - De 13 geneeskundige compagnie in Oirschot krijgt volgende week drie nieuwe Boxer-ambulances. De Koninklijke Landmacht krijgt in totaal 52 nieuwe ambulances ter beschikking, zo laat het ministerie van Defensie vrijdag weten. lees verder
BoxerHet Boxer-pantserwielvoertuig gaat in 2014 de YPR-pantservoertuigen en de M-577-pantserrupscommandovoertuigen vervangen.Het nieuwe voertuig kenmerkt zich door een modulair systeem. Elk voertuig bestaat uit 2 delen: een gestandaardiseerd ‘driver-module’ (rijdende gedeelte, het onderstel) en de daarop missiespecifieke-module (de opbouw op het rijdende gedeelte). De missie-module verschilt per Boxer-uitvoering. De Boxer heeft een hoge mobiliteit, een groot laadvolume en laadgewicht en het biedt goede ballistische bescherming aan de inzittenden van het voertuig.Specificaties Lengte: 7,93 meter Breedte: 3 meter Hoogte: 2,4 meter (afhankelijk van missie-module) Maximale gewicht totaal: 35 ton Maximale snelheid: 103 kilomter per uur Aandrijving: 8x8 permanente wielaandrijving Versnellingsbak: 7-traps automaat Motor: diesel 539 kilowatt Koppel: 2.700 Nm bij 1.450 toeren per minuut Waadvermogen: 1,5 meter Opstapvermogen: 0,8 meter Klimvermogen: 60% Dwarshelling: 30% Actieradius: 1.050 kilomter (verharde weg) Draaicirkel: < 2 meter Bewapening: Protector M151 met een .50 mitrailleur Maximale bemanning: 9 personen In gebruik bij: Koninklijke Landmacht 5 uitvoeringenDe aanschaf van de Boxer is een samenwerkingsverband tussen Nederland en Duitsland. Nederland schaft 200 Boxer-pantserwielvoertuigen aan in 5 verschillende uitvoeringen. lees verder
Wat moet onze krijgsmacht met 200 ambulances? Ik bedoel met zo'n, in mijn ogen, groot aantal.
5 uitvoeringenDe aanschaf van de Boxer is een samenwerkingsverband tussen Nederland en Duitsland. Nederland schaft 200 Boxer-pantserwielvoertuigen aan in 5 verschillende uitvoeringen.1. Boxer Commando Post (CP) - commandovoertuigAantal: 60 Bemanning: 1 commandant, 1 schutter, 1 bestuurder als vaste voertuigbemanning, 3 stafofficieren, 1 stafassistent (op de plaats van de commandant). Het voertuig biedt de mogelijkheid voor 1 extra persoon.De Boxer CP is ingericht voor commandovoering en wordt ingezet bij diverse gevechtsbataljons. Het wielvoertuig biedt ruimte aan maximaal 4 werkstations die door een local area network (LAN) gekoppeld kunnen worden aan het Battlefield Management System (BMS) en het Theatre Independent Army and Air Force Network (Titaan). 2. Boxer Ambulance (AMB) - gewondentransportvoertuigAantal: 52Bemanning: 1 bestuurder, 1 commandant en 1 geneeskundig verzorger.De Boxer AMB vervangt de YPR-gewondentransport uitvoering (GWT). Het voertuig kan maximaal 3 liggende of 7 zittende patiënten, of een combinatie van 2 liggende en 3 zittende patiënten, of 1 liggende en 4 zittende patiënten vervoeren. 3. Boxer Geniegroep (GNGP) - genievoertuigAantal: 53Bemanning: 1 commandant van de geniegroep, 1 chauffeur, 1 waarnemend commandant, 1 schutter en 5 leden van de geniegroep.De Boxer GNGP vervangt de YPR-genie. Defensie bouwt 12 Boxer GNGP-voertuigen om naar de Boxer Battle Damage Repair (BDR). 4. Boxer Cargo (Cargo) - cargovoertuigAantal: 27Bemanning: 1 commandant/schutter en 1 chauffeur.De Boxer Cargo vervangt de YPR-vracht. Het voertuig is ingericht voor het vrachttransport. De speciale laadvloer in de Boxer zorgt ervoor dat de vracht veilig vaststaat. 5. Boxer Driver Training Vehicle (DTV) - rijlesvoertuigAantal: 8Bemanning: 1 bestuurder (cursist), 1 rijinstructeur en 2 cursisten.Het opleiden van bestuurders gebeurt met de Driver Training Vehicle. De bestuurder (cursist) neemt plaats op de bestuurderszitplaats in het rijdende gedeelte, het onderstel. In de rijlesmodule (de missie-module met ramen, de opbouw) neemt de rijinstructeur plaats met nog 2 cursisten. De cursisten nemen om beurten plaats op de bestuurderszitplaats. De cursisten die niet zelf achter het stuur zitten, kunnen op deze manier leren van de bestuurder en krijgen zo inzicht in verkeerssituaties.
Zoals hierboven staat is de Boxer een voertuig met modulair systeem. Het onderstel en de "driver-module" zijn bij alle 200 Boxers gelijk. Op het onderstel staan missie-specifieke modules.Er zijn 5 missie-specifieke modules: Commando post (60), Ambulance (52), Genie (53), Cargo (27) en Rijles (8 ).
Kan het dan ook zijn dat ik in een flits vanmiddag op de A7 een Boxer tegenkwam op een dieplader in Marechaussee kleuren? (met BiZa striping)
Jawel
Volgens het ministerie van Defensie heeft alleen de Koninklijke Landmacht de Boxer in gebruik. Had dit voertuig gewone banden/wielen, of rupsenbanden?Als het rupsenbanden waren dan kan het een YPR-765 KMar zijn, maar daarvan heeft voor zover ik weet alleen een "evenementenvoertuig" de BiZa striping.Te zien op de foto hieronder de YPR-765 KMar met striping, uit een ander topic van dit forum. Daaronder een foto van de Boxer. Bij de Ambulance uitvoering van de Boxer is de achterste module verhoogt.bron: defensie.nl
De Boxers in ambulance uitvoering worden in Leeuwarden bij visser opgebouwd, ze kunnen dus best op en dieplader over de A7 zijn vervoerd, maar of dit door de marechaussee gebeurt weet ik niet.in het verleden heb ik foto's gezien van Boxers die op diepladers van transport bedrijven werden vervoerd, en natuurlijk kan ik die foto's nu niet vinden.