GRIP 1 Zeer grote brand (café de Bierkaai) Dijkweg - Andijk 22-06-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (café de Bierkaai) Dijkweg - Andijk 22-06-2014  (gelezen 9639 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HBP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
De grote brand die vanmorgen in een café in Andijk woedde, is onder controle. Bij de brand kwam veel rook vrij. De roetresten gaan richting Bangert-Dwarsland, deze zijn ongevaarlijk. Er is bij de brand geen asbest vrijgekomen.

De twee mensen die boven het café lagen te slapen konden ternauwernood via de trap naar buiten vluchten


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: HBP link=msg=1278906 date=1403424770
De grote brand die vanmorgen in een café in Andijk woedde, is onder controle. Bij de brand kwam veel rook vrij. De roetresten gaan richting Bangert-Dwarsland, deze zijn ongevaarlijk. Er is bij de brand geen asbest vrijgekomen.

De twee mensen die boven het café lagen te slapen konden ternauwernood via de trap naar buiten vluchten
Bron?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Veiligheidsregio NHN ‏@vrnhn 14 min
#brand #Dijkweg #Andijk het sein brandmeester is gegeven,de brandweer is nog tot de middag bezig met nablussen, einde berichtgeving.


HBP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
herstel het ging om 4 mensen die ternauwernood konden ontsnappen via de trap.  Alleen de gevels staan nog en deze staan op instorten.  De bewoners van de huizen erom heen mogen pas vanmiddag terug naar huis.


HBP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
© brandweer Andijk


© Bjorn Van Dijk Brandweer Medemblik



HBP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Let op, video is gemaakt met mobieltje, vanmiddag komt er een uitgebreidere video met complete verslaggeving.

https://www.youtube.com/watch?v=xZNmAQI0rcA&feature=youtu.be


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: Breathe link=msg=1278898 date=1403420725
Viel mij ook weer op, trend is wel flink ingezet, zie veel inzetten vrij defensief, alsof dat de enige oplossing is geworden.


Misschien moeten we weer eens gaan oefenen op de binnenaanval met LD.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Ik zag deze reactie op twitter voorbij komen:
Over ondergeventileerd gesproken...@WesleyBoota: Grote brand café De Bierkaai aan de Dijkweg Andijk. pic.twitter.com/2HUbTjDJ4K""
BIO: Linda&Sterre I @brandweerHLS I HOvD @vrnhn I Member @brandweerdoctri I Bestuurskundige I Books&Music I @iamspecialized

Wat houdt ondergeventileerd in?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1279027 date=1403457585

Misschien moeten we weer eens gaan oefenen op de binnenaanval met LD.

Ik denk dat dit een zeer verstandige keuze is geweest van de betrokken bevelvoerders. Op de boven-etages veel hokjes en als je er niet al te bekend bent een behoorlijk doolhof met een grote vuurbelasting. Onbekend waar het precies brand en een enorme rookontwikkeling en dus een ondergeventileerde brand (brand waarbij de uitbreiding wordt beperkt door de toestroom van verse lucht) Daarbij dus extra risico op flashover omdat je hoe dan ook bij binnentreding de luchtstroom veranderd waardoor je brandregime veranderd.

Ja ik was ook altijd van de binnenaanval en even kijken hoe iets zit. Maar in dit geval, erg moeilijk om hier brandweermensen te gaan riskeren terwijl iedereen veilig uit het pand is...klinkt hard, maar ook bij een binnenaanval heb je bij deze brand een bonk schade.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


HBP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Klopt, de brandweer is zelfs even gestopt met groots te blussen tot er een gat in het dak was, zodra die er was is er met groot materieel water naar binnengepompt en toen was de brand ook vrij snel uit. Ondertussen zijn de gevels weggehaald wegens instortingsgevaar.

De vriendin van de eigenaar werd vannacht wakker door de rookmelder, ze dacht eerst dat het haar mobieltje was maar direct daarna drong het bij haar door dat het veel erger was en zijn ze gevlucht.

zo zie je maar weer hoe belangrijk een rookmelder is.