GRIP 1 Zeer grote brand (café de Bierkaai) Dijkweg - Andijk 22-06-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (café de Bierkaai) Dijkweg - Andijk 22-06-2014  (gelezen 9736 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Ik zou overigens van een ventilatie gecontroleerde brand spreken. Google er maar eens op.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Breathe link=msg=1279033 date=1403460144
Ik zou overigens van een ventilatie gecontroleerde brand spreken. Google er maar eens op.
https://pbs.twimg.com/media/BqtVrdOCUAAuUMN.jpg:large
Op deze foto zie je wat ramen open staan, waar de brand ongetwijfeld zijn zuurstof vandaan zal hebben gehaald. Plus de zwarte rookpluim verteld dat de vlammen flink hun werk doen, en dus zuurstof genoeg heeft.
Blijft de discussie of je naar binnen zou kunnen gaan. Ik zou in ieder geval wachten tot er een gat is waardoor de brand zijn druk kwijt kan, gaan we dan toch een binnenaanval proberen dan sowieso met lage druk. Met het wachten tot de brand naar buiten komt kun je lage druk gaan opbouwen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Eens, alleen dat is in een iets later stadium. Als je daarbij (op deze foto) kijkt naar de rechterzijde van het pand, zie je daar, laag bij de grond, allemaal lichte rook dwarrelen. Deze rook komt uit de rechterzijde van het pand en geeft je dus aan dat er enorm veel onverbrande rookgassen in het pand aanwezig zijn. Allemaal aanwijzingen dat het hele pand volstaat met pyrolyse gassen.

Ergo je gaat een pand binnen waarvan je weet dat er een enorme ontstekingsbron is, die volstaat met brandbaar gas om  meer schade te beperken ? Want van redding is geen sprake. Dan blijft voor mij de afweging of je zoveel risico's gaat nemen voor een pand, dat later hoogstwaarschijnlijk, toch gesloopt wordt.  Ik denk een keurige afweging.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

Klopt, vandaar ook mijn opmerking, dat als er naar binnen wordt gegaan dat dan liever in de situatie is met een flink gat in het dak. Waardoor de brand daar zijn rookgassen en hitte door kwijt kan, dan zullen je pyrolyse gassen voor een deel ook mee naar buiten worden gezogen. Je gaat toch ook door de voordeur naar binnen, wellicht dat dan zelfs de inzet van een overdruk ventilator een handje kan helpen om zelf in een veilig gebied te kunnen werken. Maar daardoor dwing je in ieder geval de brand nog meer de juiste kant op. Hij zal harder gaan branden, maar daarvoor was de binnenaanval met lage druk.
Ja, vanochtend is deze afweging gemaakt. Daar is ook niets mis mee. Deze discussie is ook meer om te ontdekken of het ook anders had gekund. ;)


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Peter71 link=msg=1279044 date=1403463616
Ja, vanochtend is deze afweging gemaakt. Daar is ook niets mis mee. Deze discussie is ook meer om te ontdekken of het ook anders had gekund. ;)

En voor de leek interessant om mee te lezen!
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


guest12562

  • Gast
Als je na een goed verkenning en het afschermen van de plaatsen van over en of doorslag zou je kunnen overwegen om of gaten te maken of om er ramen uit te halen, dit alles om de ontwikkeling te versnellen. Belangrijk is hierbij wel om het zaakje goed in de tang te hebben en steeds te controleren. Mooie uitdaging! De afweging om zo vroeg defensief blijft wel staan, niet kritisch bedoelt maar lastig in te schatten. Is makkelijker als je erbij bent geweest. ;)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Breathe en Peter, volledig eens. Ik vraag me ook af, aan de hand van de foto's, of ik hetzelfde zou gehandeld hebben. Ik ben ook van het eerst binnen kijken en beoordelen wat de opties zijn. Mooie discussie. O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
https://www.youtube.com/watch?v=ObvS7_xJdLM
{GRIP1} Zeer Grote Brand In Cafe De Bierkaai Aan De DijkWeg In Andijk [22-06-14] Brw + Brand
112noordhollandnoord
Gepubliceerd op 22 jun. 2014
Citaat
vanmorgen vroeg zijn de brandweer korpsen wervershoof,andijk,westwoud,stedebroec,e­nkhuizen,schermer,hoorn op geroepen voor een zeer grote brand grip 1 in andijk hier bij stont een cafe in de brand die voledig is afgebrand
Samen sterk in de hulpverlening!


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Als ik de foto's bekijk in 1 van de eerste reacties dan is er wel een binnenaanval geweest als ik de foto goed interpreteer. Eerst 1 en daarna twee rode slangen naar binnen zo lijkt me.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Brand Andijk veroorzaakt door technisch mankement
http://www.rtvnh.nl/nieuws/145875/Brand+Andijk+veroorzaakt+door+technisch+mankement

ANDIJK De brand bij café De Bierkaai in Andijk is niet aangestoken, maar door een technisch mankement ontstaan.
Dat bevestigt de politie maandag. Wat de precieze oorzaak van de brand is geweest is nog onduidelijk.

Opmerkelijk dat je wel verklaart dat de brand is ontstaan door een technisch mankement maar nog niet weet welk mankement.