Wanneer je als vrijwilliger opgeroepen word en je komt op de kazerne en je weet dat er geen bevelvoerder is maar wel dat je een woningbrandbrand hebt met personen moet je dan op de kazerne blijven wachten?
?
In mijn beleving dus duidelijk NIET. de oudste hbt-er stapt voorin en doet het berichten verkeer met de AC en vraagt of de ovd geinformeerd kan worden. Of deze dan tp komt of niet is aan hem/haar.
Als het goed is heb je allemaal opgeleid brandweerpersoneel dat weet wat ze wel en niet kunnen/mogen. Hiermee bedoel ik dat ze toch zeker niet als een kip zonder kop achterin gaan zitten en als de vlammen er al lekker uitslaan blijven zitten tot de bevelvoerder heeft gezegd uitstappen? of woningbrand met so en we hangen geen ademlucht om want dat heeft hij niet gezegd. Ik mag tenminste hopen dat dat zo niet gebeurd. De bevelvoerder zit er in om in ieder geval wanneer het "moeilijk" word de keuze te maken van bijvoorbeeld ld in plaats van hd. En een beetje brandwacht kan dit ook zelf wel inschatten.
Dus hoe het verzekeringstechnisch is geregeld weet ik niet precies waar ook hier geld weer gebruik je gezonf brandweerverstand. Misschien moet je je zelf wel eens afvragen of het niet verstandiger is toch maar uit te rukken zonder bv als op de kazerne te blijven staan en iemand in de auto/woning te laten zitten en te laat aankomen. Ok het is niet hoe het allemaal geleerd word ben ik het mee eens. MAAR DENK OOK EENS AAN JE GEVOEL!?!?!?!?!?!?
Voor een autobrandje of buitenbrandje liftopsluitingen etc etc. gaat er hier nooit een bevelvoerder mee. Hier heb je de hbt-ers voor. Deze hebben ook de opleiding gehad voor bevelvoerder kleine incidenten.