het korps waar ik het over heb om naar kleine meldingen standaard zonder bevelvoerder naar toe te gaan is den bosch.
Gisteren nog mooi voorbeeld.
Brommer in brand zijn er met p 1 en 2 naar toe. Kleine brand en brandmeester en er komt een volgende oms melding overheen. Op de kazerne nog 7 personen aanwezig dus 5 op de ts en 2 op het redvoertuig. Kan allemaal gewoon doorlopen zonder problemen. Of mag je ook niet met 5 mensen op de ts uitrukken omdat er een standaard bezetting van 6 personen op hoort te zitten???
Het is heel makkelijk te roepen van moeten er maar beroeps bevelvoerders komen die 24 uur per dag 365 dagen per jaar betaald en beschikbaar moeten zijn. Denk even hoeveel ts er staan want dan hoort ook op iedere ts een bevelvoerder! en vakantie/ziekte e.d. Dit is gewoonweg onbetaalbaar!
Maar jullie vinden het (bijna) allemaal onverantwoord om zonder bevelvoerder uit te rukken want hij heeft tenslotte de papieren
puur verzekeringswerk hebben we het over.
Maar een logische vraag daarop is waarom doe je dan nog een binnenaanval als je ervan overtuigd bent dat er niemand meer binnen is? Dit doe je dus ook voor de verzekering! Of zijn jullie van die korpsen die veel stralen ld afleggen en zorgen dat de pannen nat blijven dat hij hierook zeker niet uit kan slaan maar van binnen helemaal uit laten branden?
Dit is arbo technisch of verzekeringswerk of hoe je het ook wil noemen niet verantwoord.
Maar tot op heden heb ik ook nog geen reactie gekregen op het dragen van de gordels bij een uitruk.....
even een citaat:
Uitrukken zonder BV? No way!
Als er geen BV is dan stapt de commadant gewoon in...of 1 van de medewerkers van preventie die BV is
is jullie commandant er dan altijd?
? 24 uur per dag 365 dagen? knap. zonder vakantie visite feestjes ziekte etc etc...?
Geen bevelvoerder is geen uitruk. Erg jammer. Als iemand (een echte brandweerman doet dat niet!!) het lef heeft om 1 keer binnen te blijven met een serieuze melding als er geen bevelvoerder is omdat er gewoonweg te weinig zijn dan heb je er zo een paar opgeleide bevelvoerders bij.
Denk de krantekoppen is in, "Dode door nalatigheid van de gemeente"
ik snap je berichtje niet helemaal. Volgens mij zet je neer geen bv is geen uitruk maar ook meteen erbij een echte brandweerman doet dat niet?
Maar die krantenkoppen staan er in eerste instantie: DODE BIJ BRAND OMDAT BRANDWEER NIET KOMT! 2 weken naderhand zal misschien het verhaal er wel goed in staan. Maar denk je dat je zelf lekker gaat slapen als je weet dat doordat jij bent blijven staan je die persoon wel had kunnen pakken?
Zoals jullie het omschrijven kunnen de bevelvoerders beter een kloppend en dekkend schema houden voor een week en wanneer er ook maar een paar momenten zijn dat er geen bevelvoerder is dit maar aan de ac melden zodat deze direct een andere post kunnen alarmeren. Heb je wel minder tijd verlies! Lijkt me ook niet echt logisch.
Nu hebben we het alleen over de eerste uitruktaak die gewaarborgd moet zijn maar in onze regio staat veel hulpverleningsmateriaal bij veel korpsen gestald. Vinden het leuk om veel binnen te hebben staan maar op het moment van de vakantieperiode kunnen ze deze taak ineens niet meer waarborgen. Hoe zit dit bij andere korpsen?