Ik heb geen idee of Zeeland operationeel is, heb er in ieder geval nog niet eerder van gehoord. Hoe de aflossing in de VRR is geregeld is een interessante vraag als het gaat om de specialismen. Ik heb geen idee hoe dat geregeld is.
Er wordt al jaren over gesproken en er is in wording een club bestaande uit Engelsen,Belgen, Fransen en Nederlanders voor de scheepsbrandbestrijding.
Jaren geleden heb ik een brand gehad in het ladinggedeelte (Copraschroot) van eeen OBO.
Daar kwam een aflossing van vrijwilligers. Zeer gemotiveerde mensen en zeer goedwillend maar die mensen missen in de regel de kennis en ervaring mbt scheepsbranden en dan kunnen ze zich snel "branden" aan de gevaren die een brand aan boord van een schip met zich brengen. Nu is een ladingbrand lang niet zo complex als een accommodatie/machinekamerbrand waarbij je echt wel moet weten hoe het schip allemaal in elkaar steekt. Maar als je moet werken met niet al te ervaren mensen(zowel beroeps en vrijwilligers) aan boord van een schip of offshore constructie is dat verre van eenvoudig".