GRIP 2 Zeer grote brand (vissersschip) Vissershavenweg - Den Haag 23-06-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (vissersschip) Vissershavenweg - Den Haag 23-06-2014  (gelezen 74341 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: RemRoof link=msg=1279308 date=1403538792
Kan iemand mij vertellen welke rol de OD-Havenbedrijf heeft bij dit soort branden? Ik zie hem op een van de filmpjes namelijk rondlopen met ademlucht op het schip.

RemRoof

Van een OD-Havenbedrijf kun je verwachten dat hij kennis heeft van schepen, systemen,stabiliteit etc. en de brandweer kan adviseren op o.a. die punten.

De daadwerkelijk inzet (van de RPA 15) als blusboot gaat meestal via de de brandweer.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: JJ75 link=msg=1279295 date=1403536452
Maar voordat dat water stoom is zal er wel energie 'ontrokken' worden.

neem van mij aan dat dat heel vies tegen gaat vallen, in installaties (vooral thermische olieketels) is de verstikkende werking van stoom het blussende effect, oke dat wordt dan wel als stoom in gebracht maar als je (zoals de cobra) als verneveld water inbrengt heb je in tijd van ja en nee stoom en is er nagenoeg geen koelend effect
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Een van de eerste zaken die je bijvoorbeeld doet,althans zou moeten doen, als personeel aan boord van een brandend vaartuig gaat is het aanbrengen van een tweede gangway als extra vluchtweg in geval van onvoorziene omstandigheden zoals een explosie of onverwachte uitbreiding van de brand etc.
Dus zowel een vluchtweg bij het achterschip als een in de buurt van het voorschip.
Nu liggen er hier wel reddingsboten in de buurt maar je springt toch liever niet te water, al dan niet met een redvest om, het liefst vlucht je als dat noodzakelijk mocht zijn, de wal op.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Thor link=msg=1279314 date=1403539788
Van een OD-Havenbedrijf kun je verwachten dat hij kennis heeft van schepen, systemen,stabiliteit etc. en de brandweer kan adviseren op o.a. die punten.

De daadwerkelijk inzet (van de RPA 15) als blusboot gaat meestal via de de brandweer.

Er schijnt in de VRR een apart piket te zijn voor OD's-SBB die ook gedeeltelijk bemensd wordt vanuit de DHMR. Voorwaarde is dat mensen nautisch en brandweerkundige expertise bezitten. Deze OD-SBB stuurt de tactische inzet aan boord aan.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Markoio link=msg=1279319 date=1403541102
Er schijnt in de VRR een apart piket te zijn voor OD's-SBB die ook gedeeltelijk bemensd wordt vanuit de DHMR. Voorwaarde is dat mensen nautisch en brandweerkundige expertise bezitten. Deze OD-SBB stuurt de tactische inzet aan boord aan.

Thnx!

Is er ook een regeling voor aflossing van het ingezette SBB-personeel. Per slot van rekening zijn dat specialisten die niet zomaar te vervangen zijn door "gewone" brandweermensen?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Citaat van: Thor link=msg=1279296 date=1403536590
Als ik de diverse rapporten lees houdt de wereld qua beroepsploegen scheepsbrandbestrijding toch niet op bij VRR, Zeeland e.o. moet zo langzamerhand ook het nodige potentieel hebben, althans in theorie.
Overigens die ploegen moet toch ook worden afgelost in VRR als daar een grote scheepsbrand is net als bijvoorbeeld op de Westerschelde etc.

Er zijn net twee bijeenkomsten geweest met een landelijke werkgroep om dit te organiseren, in dit gezelschap werd aangegeven dat je op 50 tot 60 rotaties moet rekenen bij een dergelijke scheepsbrand. Ik vermoed dat bij de volgende bijeenkomst in september van dit netwerk dit vraagstuk wel in een stroomversnelling terecht gaat komen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: RemRoof link=msg=1279321 date=1403541484
Is er ook een regeling voor aflossing van het ingezette SBB-personeel. Per slot van rekening zijn dat specialisten die niet zomaar te vervangen zijn door "gewone" brandweermensen?

Je zou daarbij ook kunnen denken aan de inzet van commerciële specialisten, die zijn niet in een uurtje ter plaatse, maar voor een lange inzet lijkt me dat zeker een goede mogelijkheid.


maarten93

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 819
p2kflex
18:54:17 23-06-14GROUP-2P 2 Voor aflossing! Scheepvaartbrand (KNRM: ja) (zeer grote brand) (VK: 23) (GRIP: 2) (gaslucht) (Meetploeg: WT Vissershavenweg 35 DHG 7650
GRIP 21500148BRW Haaglanden (Den Haag Laak) (Kazernealarm)
GRIP 21500004BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Voertuignavigatie)


VG 650

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
 
Handleiding voor de brandweercursus koopvaardijofficieren

titel   Handleiding voor de brandweercursus koopvaardijofficieren
soort   boekhandleiding
signatuur   Broch 16 A 1a HAND
inventarisnummer   32676
museum   Maritiem Museum Rotterdam    
maker   Poot, R.E.
uitgever   Gemeentelijke brandweer
datum   [ca. 1960]  
pagina's   60 p.
trefwoorden   brand[gebeurtenis],  brandbestrijding,  koopvaardijschip
geografische naam   algemeen[plaats]
startdatum   1960
einddatum   1969

Betreft boekwerk geschreven door officier van de brandweer Rotterdam, dhr. R.E. Poot.
De brandweer Rotterdam heeft nog jaren een opleiding scheepsbrandbestrijding verzorgd voor koopvaardijofficieren.
O.a. de klimtoren van de kazerne Baan was een dwarsdoorsnede van een schip en op het opleidingscentrum aan de Veilingweg was het achterschip aanwezig van een coaster.
Een deel van de expertise is later overgegaan naar Risc (destijds Maasvlakte)


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
p2kflex
19:06:24 23-06-14GROUP-1P 1 Scheepvaartbrand (KNRM: ja) (zeer grote brand) (VK: 23) (GRIP: 2) (gaslucht) (Meetploeg: WT Vissershavenweg 35 DHG 5330
GRIP 21500155BRW Haaglanden (Zoetermeer Oosterheem) (Kazernealarm)
p2kflex
19:06:16 23-06-14GROUP-1P 1 Scheepvaartbrand (KNRM: ja) (zeer grote brand) (VK: 23) (GRIP: 2) (gaslucht) (Meetploeg: WT Vissershavenweg 35 DHG 5630
GRIP 21500161BRW Haaglanden (Rijswijk) (Kazernealarm)
p2kflex
19:06:10 23-06-14GROUP-1P 1 Scheepvaartbrand (KNRM: ja) (zeer grote brand) (VK: 23) (GRIP: 2) (gaslucht) (Meetploeg: WT Vissershavenweg 35 DHG 7230
GRIP 21500140BRW Haaglanden (Den Haag Archipel) (Kazernealarm)
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!