GRIP 2 Zeer grote brand (vissersschip) Vissershavenweg - Den Haag 23-06-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (vissersschip) Vissershavenweg - Den Haag 23-06-2014  (gelezen 71361 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: NikonDirk link=msg=1279577 date=1403623276
Wat is de huidige status van het schip?  Total loss of wordt hij mogelijk weer opgebouwd?

Om de huidige status van het schip te bepalen moet je eerst een inventarisatie van de schade maken en vervolgens een reparatiebestek schrijven op basis waarvan reparatiewerven kunnen tenderen en dan heb je een idee van de reparatiekosten.
Of het een total loss is, c.q. wordt beschouwd als, hangt o.a. af van de verzekerde waarde, de huidige dagwaarde, mogelijke geïnteresseerden voor het schip in de huidige status,het mogelijk emplooi dat Jaczon voor het schip op het oog had en de marktsituatie mbt de beoogde visserij van het schip.
Dus je bent wel even wat verder als verzekeraar(s) en reder voordat je een besluit kan nemen


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Thor link=msg=1279582 date=1403624196
Om de huidige status van het schip te bepalen moet je eerst een inventarisatie van de schade maken en vervolgens een reparatiebestek schrijven op basis waarvan reparatiewerven kunnen tenderen en dan heb je een idee van de reparatiekosten.
Of het een total loss is, c.q. wordt beschouwd als, hangt o.a. af van de verzekerde waarde, de huidige dagwaarde, mogelijke geïnteresseerden voor het schip in de huidige status,het mogelijk emplooi dat Jaczon voor het schip op het oog had en de marktsituatie mbt de beoogde visserij van het schip.
Dus je bent wel even wat verder als verzekeraar(s) en reder voordat je een besluit kan nemen

De Willem van der Zwan (Velsen/2007) is ook gewoon gerepareerd. Wat ik me kan herinneren is dat reparatie goedkoper, maar vooral ook sneller was dan nieuwbouwen.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1279583 date=1403625415
De Willem van der Zwan (Velsen/2007) is ook gewoon gerepareerd. Wat ik me kan herinneren is dat reparatie goedkoper, maar vooral ook sneller was dan nieuwbouwen.

Hij heeft in ieder geval enige tijd in Dordrecht gelegen bij een reparatiebedrijf.
Overigens die Willem van der Zwan had aanmerkelijk meer schade dan dit schip.
In ieder geval heeft dit schip weinig of geen structurele schade, de brand lijkt beperkt te zijn gebleven tot een bepaalde ruimte bovendeks, geen (aanmerkelijke) schade aan het visruim, de machinekamer, de accommodatie (zal waarschijnlijk behoorlijk moeten worden gelucht) en de navigatiebrug.
Dus mogelijk wat apparatuur, machines etc. in die betreffende ruimte vervangen, de bekabeling etc. in die ruimte
vervangen en een nieuwe vloer (als het bitumen oid was.)

Heb jij overigens een idee wat er zoal gebrand heeft in die ruimte van ca 300 m3. (althans volgens opgave brandweer 100 m2.)


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Citaat van: Thor link=msg=1279598 date=1403627952
Hij heeft in ieder geval enige tijd in Dordrecht gelegen bij een reparatiebedrijf.
Overigens die Willem van der Zwan had aanmerkelijk meer schade dan dit schip.
In ieder geval heeft dit schip weinig of geen structurele schade, de brand lijkt beperkt te zijn gebleven tot een bepaalde ruimte bovendeks, geen (aanmerkelijke) schade aan het visruim, de machinekamer, de accommodatie (zal waarschijnlijk behoorlijk moeten worden gelucht) en de navigatiebrug.
Dus mogelijk wat apparatuur, machines etc. in die betreffende ruimte vervangen, de bekabeling etc. in die ruimte
vervangen en een nieuwe vloer (als het bitumen oid was.)


Heb jij overigens een idee wat er zoal gebrand heeft in die ruimte van ca 300 m3. (althans volgens opgave brandweer 100 m2.)
Wat ik begreep van de WvB is dat er in niveau's -2, -1, 0, 1 en 2 ingezet is. Er zou brand geweest zijn in de machinekamer, werkruimte, verblijf- en slaapruimte bemanning. Ik vind het bijzonder dat er aan de buitenkant gezien kan worden wat de schade aan de binnenkant is.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Het schip heeft een uurtje of 16 gebrand zeg maar.
Citaat van: Thor link=msg=1279598 date=1403627952
Hij heeft in ieder geval enige tijd in Dordrecht gelegen bij een reparatiebedrijf.
Overigens die Willem van der Zwan had aanmerkelijk meer schade dan dit schip.
In ieder geval heeft dit schip weinig of geen structurele schade, de brand lijkt beperkt te zijn gebleven tot een bepaalde ruimte bovendeks, geen (aanmerkelijke) schade aan het visruim, de machinekamer, de accommodatie (zal waarschijnlijk behoorlijk moeten worden gelucht) en de navigatiebrug.
Dus mogelijk wat apparatuur, machines etc. in die betreffende ruimte vervangen, de bekabeling etc. in die ruimte
vervangen en een nieuwe vloer
(als het bitumen oid was.)

Heb jij overigens een idee wat er zoal gebrand heeft in die ruimte van ca 300 m3. (althans volgens opgave brandweer 100 m2.)
Als bovengenoemde ruimtes "bespaard" zijn gebleven ben ik benieuwd wat er dan wel voor de nodige problemen heeft gezorgd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Haageneesch link=msg=1279599 date=1403628520
Wat ik begreep van de WvB is dat er in niveau's -2, -1, 0, 1 en 2 ingezet is. Er zou brand geweest zijn in de machinekamer, werkruimte, verblijf- en slaapruimte bemanning. Ik vind het bijzonder dat er aan de buitenkant gezien kan worden wat de schade aan de binnenkant is.

Dank je, duidelijk. Dat is dn wel heel wat anders dan wat de brandweer eerder heeft gemeld, brand in een ruimte van ongeveer 100 m2 en beperkt tot een dek.
In de machinekamer, voortstuwing is nmm  geen brand geweest want er kwam op geen enkel moment op de filmpjes rook uit de ventilatie openingen, tenzij die tijdig waren afgesloten.
Ik vermoed dat hier wordt bedoeld een machineruimte ipv de machinekamer.
Werkruimte kan wel kloppen met dat bitumen verhaal want in de werkruimte*) kun je een bitumen vloer hebben.
Ja wat versta je onder een "verblijf-slaapruimte bemanning",voor een bemanning hoogstwaarschijnlijk niet uit Europa en die................ Het Europese bem. gedeelte lijkt in het geheel niet aangetast door brand.
*) Met die werkruimte wordt waarschijnlijk bedoeld de ruimte van het binnenkomen van de vis, vervolgens eventueel sorteren van de vis,evt. schoonmaken van de vis, vervolgens op de lopende banden het visruim in etc. en invriezen en dat is al met al een behoorlijke lengte.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: NikonDirk link=msg=1279603 date=1403629590
Het schip heeft een uurtje of 16 gebrand zeg maar. Als bovengenoemde ruimtes "bespaard" zijn gebleven ben ik benieuwd wat er dan wel voor de nodige problemen heeft gezorgd.

Ik ook met jou.

De brandweer heeft eerder gemeld dat de brand beperkt was tot een dek over de volle breedte van het schip en heeft ook aangegeven ca 100 m2, hetgeen mij overigens behoorlijk aan de lage kant lijkt.
Kennelijk bitumen en dat kan nmm eigenlijk alleen de vloer zijn geweest.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Ik bedoel ermee te zeggen dat je met je posting en aannames vrij vlot bepaalde dingen suggereert. Wacht gewoon rustig af.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Je zou hier gerookte makreel of paling verwachten, maar wat een enorme partij speculaas zeg! En dan moet de zomer nog beginnen. Zwarte Pieten genoeg gezien gisteren overigens. Bij de voertuigen nog even de 9303 toevoegen svp..........