GRIP 2 Zeer grote brand (vissersschip) Vissershavenweg - Den Haag 23-06-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (vissersschip) Vissershavenweg - Den Haag 23-06-2014  (gelezen 71360 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Brandweer blijft standby na scheepsbrand Johanna Maria
DEN HAAG - De brandweer blijft standby voor als de brand in het visserschip Johanna Maria in Scheveningen weer oplaait. 'Rederij Jaczon heeft het schip overgedragen gekregen, maar we blijven paraat', aldus een woordvoerder.
...
Met eigen ingehuurde brandwachten houdt Jaczon het schip nu in de gaten, stelt de brandweer. 'Maar we hebben afgesproken dat wij paraat blijven, voor het geval er iets mis gaat. Dat houdt in dat een van onze wagens voorlopig op de kade achterblijft.' lees verder


3286

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Citaat van: Haageneesch link=msg=1279712 date=1403647147
De eerste die hem doorheeft  >:D

Ik denk dat ik wel beeld heb.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Thor link=msg=1279598 date=1403627952
Hij heeft in ieder geval enige tijd in Dordrecht gelegen bij een reparatiebedrijf.
Overigens die Willem van der Zwan had aanmerkelijk meer schade dan dit schip.
In ieder geval heeft dit schip weinig of geen structurele schade, de brand lijkt beperkt te zijn gebleven tot een bepaalde ruimte bovendeks, geen (aanmerkelijke) schade aan het visruim, de machinekamer, de accommodatie (zal waarschijnlijk behoorlijk moeten worden gelucht) en de navigatiebrug.
Dus mogelijk wat apparatuur, machines etc. in die betreffende ruimte vervangen, de bekabeling etc. in die ruimte
vervangen en een nieuwe vloer (als het bitumen oid was.)

Heb jij overigens een idee wat er zoal gebrand heeft in die ruimte van ca 300 m3. (althans volgens opgave brandweer 100 m2.)


Foto WKruit

Bij de Willem van der Zwan is de machinekamer gespaard gebleven. Ze hebben de bovenbouw er af getild en het geblakerde deel is weggesneden bijna tot aan de waterlijn. Daarna is hij weer opgebouwd.

Verder heb ik ook geen idee welke ruimte in de fik heeft gestaan. Omdat er telkens over bitumen wordt gesproken en gezien de  de parameters: bitumen, 100 m2, volledige breedte (17 meter) zal het een werkruimte zijn. Er gebeurd nogal wat onderdeks: sortering, verwerking, verpakking, opslag etc. alleen die 100 m2 bij een breedte van 17 meter komt niet logisch over. Dat er vervolgens op andere dekken ook moet worden ingegrepen kan bijkomend zijn.

http://www.kranendonkbv.nl/media/foto_s_sch302_11_1779x520_1779x376.jpg
Willem van der Zwan / Foto Kranendonk BV

http://www.kranendonkbv.nl/media/foto_s_sch302_13_1779x520_1779x376.jpg
Willem van der Zwan / Foto Kranendonk BV

Citaat van: Thor link=msg=1279606 date=1403629775
Ja wat versta je onder een "verblijf-slaapruimte bemanning",voor een bemanning hoogstwaarschijnlijk niet uit Europa en die................ Het Europese bem. gedeelte lijkt in het geheel niet aangetast door brand.
Ohhh, wat denk jij lelijk ;-)
Kijkend naar het gebrek aan patrijspoorten zullen alle bemanningshutten zich in de witte opbouw bevinden.

Afgelopen week nog op offshorevaartuig Deep Helder geweest wat volgens de nieuwste regels is gebouwd. Dan zie je dat elke ruimte een stevige (brandwerende?) deur heeft en dat het trappenhuis ook op elk dek met deuren is afgesloten. Maar het zijn geen kneveldeuren met rubber randen. De kans dat bij een brand beneden de hele bovenbouw toch in ieder geval vol met rook wordt geperst is niet uitgesloten.

Maar, ook ik heb het antwoord niet. Ik ben zeer benieuwd.

P.S.: Tijdens het havenfestival in IJmuiden zal de Tridens aanwezig zijn. Niet echt een standaard hektrawler, maar een visserijonderzoeksvaartuig. Als deze open is voor publiek dan kan er veel met eigen ogen gezien worden.


Marc M

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Citaat van: Wouter link=msg=1279688 date=1403641301
Kustvaartuig Ter Heide zal de reddingboot George Dijkstra zijn geweest van de KNRM Ter Heijde.

Er was ook nog een vaartuig van de kustwacht. De "Barend Biesheuvel".


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Was misschien een mooie "live fire training" geweest voor de MIRG teams.
Zitten mensen van in België, Nederland en Engeland.  Konden ze hun procedures en technieken, tactieken eens uitvoeren op een live fire.

http://www.mirg.eu/
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: StevenQ link=msg=1279738 date=1403689951
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/3678644/2014/06/25/Den-Haag-ontsnapte-aan-massa-evacuatie.dhtml

'Den Haag ontsnapte aan massa-evacuatie'

De grote visserijschepen met grote koel en vriesruimten met als koelvloeistof ammoniak zowel aan boord van de schepen als in de pakhuizen aan de wal met alle mogelijke gevaren van dien zijn toch al vele decennia bekend.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Brandweer Nederland @Brandweer_NL
Op onze site: 'Den Haag ontsnapte aan massa-evacuatie' bit.ly/1yQzvi0 Lees verder >>


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Hoeveel Ammoniak zit er normaal in het koelsysteem van dit schip?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: RAdeR link=msg=1280137 date=1403780404
Brandweer Nederland @Brandweer_NL
Op onze site: 'Den Haag ontsnapte aan massa-evacuatie' bit.ly/1yQzvi0 Lees verder >>
Dat is dus hetzelde verhaal als waar Thor naar linked ;-)

Ik denk dat ze in veel punten gelijk heeft. Als ik hier in IJmuiden kijk heb ik binnen 500 meter van mijn woning ook wel de nodige ammoniaklocaties. Wel zijn er een aantal die amoniak vervangen hebben door freon (http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2010/18-10-2010-freonlekkage-op-hektrawler-ijmuiden/) wat op zijn beurt weer vervangen wordt door NH3/CO2 (http://www.schuttevaer.nl/nieuws/visserij/nid19976-sch-72-frank-bonefaas-weer-als-nieuw.html).

Wat me wel verbaast is dat deze commandant zegt ''Het is voor het eerst in dit land gelukt om een grote fik op een vistrawler te blussen". Dan is ze de brand op de Zeeland in een dok in Vlaardingen vergeten (2005???), de brand op de Alida in Reimerswaal (http://visserijnieuws.punt.nl/content/2009/02/grote-brand-sch-6-bij-scheepswerf-reimerswaal) en meer recentelijk de brand op de Prins Bernard in IJmuiden (http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2013/18-10-2013-scheepsbrand-aan-boord-van-prins-bernard-ijmuiden/). Dat waren dan wel meer beperkte branden, maar de inzet was er niet minder om.

Verder heeft ze het over brandbestrijding op 3 dekken. Maar ik lees nog nergens wat voor soort ruimtes dit waren.

Alhoewel ze in veel dingen gelijk klinkt het toch wel een beetje als borstklopperij....


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Het komt op mij ook over als borstklopperij, feitelijk is die bewering (dat het gelukt is een brand op een hektrawler te blussen) namelijk onjuist. Maar goed, dat is inmiddels gebruikelijk bij de communicatieafdeling van de VRH, na eerdere berichten dat Haaglanden de eerste regio zou zijn met twee permanent bezette duikteams (onzin, in elk geval VRR heeft dat ook, 3 zelfs) en een dergelijke bewering over een duinbrandpeloton waarbij men niet met Zeeland rekende.

Nu krijg ik de indruk dat de VRH en specifiek brandweer Haaglanden vooral zichzelf op de borst klopt over een prestatie die is geleverd door vier verschillende regio's.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!