Ammoniak wolk over de stad, gelukkig wordt in bijna alle schepen zoals deze geen ammoniak meer gebruikt maar andere mindere giftige koelmiddelen, zoals o.a. Freon. Weet bijna 100% zeker dat dat ook hier het geval was. Dus weer een ramp minder.
Dus eigenlijk gewoon een binnenbrand aan boord van een schip waar de VRH goed op voorbereid was. Niet spannender maken als dat het was.
Freon oftewel CFK koudemiddelen zijn per 2015 verboden om te gebruiken in nieuwe installaties.
Zelfs met oude installaties is het verboden om per 2015 te gaan bijvullen.
De schepen zijn merendeels uitgevoerd met NH3 of CO2 of een combinatie ervan.
Daar de rederij niet zit te wachten op een lekkage en daardoor in 2015 het schip eerst aan de wal moeten zetten om dan volledig om te bouwen.
Freon = koperen leidingen
NH3 = vreet koper op.
Dus compleet alles ombouwen
En waarschijnlijk gebruikt de grote meerderheid een NH3 installatie aangezien daar een flinke energiebesparing op zit.
Verder is Freon veel complexer met een installatie en gevaarlijker dan NH3.
Daar komt bij dat Freon een synthetische koudemiddel is en NH3 een natuurlijk koudemiddel.
Freon = ook nog eens geurloos
NH3 = bij 1 druppel ben je al gewaarschuwd dat het stinkt
Ammoniakwolkje is voor de natuur en haar bewoners een stuk minder schadelijk dan elk andere synthetische koudemiddel.