0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
Ik hoorde net ( +/- 12:20 ) sirenes richting Den Haag rijden vanuit Nootdorp. Ik neem hierbij aan dat dit de meetploeg is die is opgeroepen vanuit Pijnacker-Nootdorp om 11:51. Echter vraag ik mij af wat de oproeptijd hiervan is, aangezien er 30 minuten tussen zit?
Je haalt met Cobra wel de zuurstof weg, maar door de hoge temperaturen blijven er toch brandbare gassen ontstaan? Of is het koelend vermogen van Cobra groot genoeg?
Zo'n Cobra injecteert toch waternevel? Dus koeling?
Ja, correct je spuit met een waterstraaltje van 300 bar een gat in het materiaal, eventueel aangevuld met abrassief, een soort straal korreltjes van staal, als het erg dik is, waarna de ruimte erachter gekoeld wordt door de waternevel om veilig te betreden, of geblust wordt.
De werking van het COBRA systeem is gebaseerd op het zeer grote koelend vermogen van de waternevel (zie rapport IFV Rookgaskoelend vermogen van het COBRA Coldcutter systeem). Dus niet zuurstofverdrijvend zoals CO2.
Ik leerde altijd dat water een brand niet koelt als het stoom niet verdwijnt. Doordat de stoom naar buiten gaat en hitte meeneemt wordt de hitte in de ruimte lager. Hoe verhoud zich dit tot het blussen met de Cobra in een afgesloten ruimte. Als de stoom niet weg kan, kan de hitte toch ook nooit lager worden?