Wel, Bas dat systeem van Omega heeft een groter nadeel dan de marsh ll, het kost meer en is niet terug te verdienen in de gebruikstijd van het systeem. De producent zal anders zeggen, maar zolang die constructie op de bus is gemonteerd kan je de bus niet meer anders inzetten. En dat betekend dus dat de bus de rest van de avond niet meer inzetbaar is. En omdat je ook bij dit systeem 2 mensen nodig hebt kost het alleen maar geld terwijl het eigenlijk niets tot nauwelijks iets opbrengt.
Vraagje van mijn kant over de werking van bots absorbers... Ik heb vroeger bij natuurkunde geleerd dat de klap van een botsing bepaald wordt door de hoeveelheid kracht die in een korte afstand tot 0 wordt terug gebracht. Hoe korter de afstand, hoe groter de klap. Daardoor ga ik denken: hoe langer je een bots zou maken, hoe kleiner de klap. Waarom heeft een bots dan een maximale lengte?
Dat is tweeledig, dat heeft te maken met max. voertuiglengte zodat deze ook nog is te manoeuvreren alsmede ook die de wetgever heeft voorgeschreven.
Er is een max. voertuig/combinatielengte en er is een max. aan de overstekende gedeelten van een laadruimte tov de achteras. Dat is het wettelijke gedeelte, praktisch is een langere bots ook niet mee te werken omdat je geen bochten meer kunt nemen door de lengte.
En waarom is er dan nog nooit zoiets uitgevonden als een "bots-trailer" ofzoiets? Een hele trailier is een stuk langer dan een huidige bots volgens mij.... (aan komen rijden met een trekker-trailer combinatie, trailer afkoppelen en als bots laten staan, trekker doorrijden naar veilig gebied)
Die zijn er al in diverse uitvoeringen:
of
Maar ook zijn ze in het verleden gemonteerd op een oplegger, grootste probleem is de wendbaarheid. Een aanhanger/oplegger is bij het achteruitrijden absoluut niet zo makkelijk al een TMA.
En bij afkoppelen sta je tussen voertuig en TMA in dus nog steeds gevaarlijk.
@HIT
Fijn dat je het bij veilige kilometer houdt, of in jouw geval uurtjes stil staan op de weg.
Vind ik ook, ben elke dag weer blij dat ik mijn eigen broodtrommel thuis breng.
Ik vraag me af of de ontwikkeling van voertuigen zoals b.v. de Marsh gebeurd met ruggespraak van de gebruikers.
Het kan toch niet zo zijn dat bedrijven een voertuig in ontwikkeling nemen en dat dan de gebruiker er maar mee moet doen zoals het ding gebouwd is?
Ontwikkeling van de MARSH systemen is hoofdzakelijk gebeurt op aandringen van mensen die er nooit mee gewerkt hebben. Vraag het welke afzetter dan ook die ooit met een Marsh oid gewerkt hebben en ze zullen allemaal zeggen dat het normale werken sneller is.
Ben je zelf misschien al eens bij een ontwikkeling betrokken geweest? (buiten je eigen auto natuurlijk)
Want je hebt door de jaren heen al behoorlijk wat kennis opgebouwd. Je lijkt mij een ideaal persoon om perfecte wagens te kunnen ontwikkelen.
Er zijn genoeg systemen die ik bedacht heb alleen nooit heb vastgelegd die nu door derden gebruikt wordt. En ja er zijn nog een aantal dingen die mensen/materieel en dus geld kunnen uitsparen die in mijn hoofd zitten.
Een perfecte auto overigens is per gebruiker anders.