GRIP 1 (bommelding in de Bijenkorf) Dam - Amsterdam 25-06-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (bommelding in de Bijenkorf) Dam - Amsterdam 25-06-2014  (gelezen 14976 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #80 Gepost op: 25 juni 2014, 18:12:34
Ruben Koops @rubenkoops  ·  5 sec.
afgezette gebied wordt vrijgegeven. Alleen Bijenkorf en parkeergarage blijven afgesloten. #bommelding


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #81 Gepost op: 25 juni 2014, 18:28:06
Politie Amsterdam eo @Politie_Adam
Op dit moment wordt de afzetting rondom De Dam kleiner gemaakt.
6:23pm · 25 Jun 2014


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #82 Gepost op: 25 juni 2014, 18:29:38
Update: De Bijenkorf Amsterdam ontruimd na bommelding

    Laatste update: 25-06-2014 | 18:49

Amsterdam - In verband met een bommelding in De Bijenkorf in Amsterdam is het pand aan De Dam uit voorzorg ontruimd. De ontruiming is rustig verlopen.

De melding was concreet gericht op de Bijenkorf Amsterdam, niet op andere of omliggende gebouwen. Wel was tot ongeveer 18.00 uur een groter gebied afgezet om mensen om de Dam te leiden. Mensen in dit afgezette gebied konden wel gewoon in hun huizen of bedrijven blijven. Het openbaar vervoer wordt tijdelijk omgeleid. De ontruiming geschiedde uit voorzorg en is rustig en zonder incidenten verlopen. Een aantal instellingen in de omgeving heeft uit voorzorg zelf besloten te ontruimen. Op dit moment doet de politie onderzoek in de Bijenkorf en de garage. Naar verwachting worden deze in de loop van de avond vrijgegeven.

Later meer informatie.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #83 Gepost op: 25 juni 2014, 18:30:38
Hahaha, AT5 presentatrice aan persvoorlichter Politie "Die melder, sprak hij Nederlands?" Denkt zij serieus dat ze daar ooit en uberhautp op dit moment al uitspraken over doet?  :'(


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #84 Gepost op: 25 juni 2014, 18:31:25
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1279922 date=1403712180
Komt voornamelijk omdat de politie op enkele tweets na niks meldt. Snap dat ze veel ook niet kunnen melden, maar ontkrachten kan en ik vind moet altijd. Leg op twitter of live op tv uit wat GRIP inhoudt, leg maar uit dat agenten langer op hun post moeten blijven zodat aflos goed geregeld kan worden...

Ik vind dat dit uitgelegd kan worden als erom gevraagd wordt. Zomaar via social media of live op tv uitleggen wat GRIP inhoud heeft totaal geen meerwaarde voor 98% van de kijkers/lezers. Mocht je het er voor die 2% van de kijkers/lezers toch in willen zetten: even op Google zoeken doet voor de kwaliteit van nieuwsberichten over incidenten ook wonderen. Via de twitter van Politie Amsterdam eo wordt naar mijn mening voldoende gemeld voor het grote publiek en de hoofdvragen op te lossen. De media kunnen bij vragen de persvoorlichter bellen. Wat moet er volgens jou ontkracht worden?

Politie Amsterdam eo @Politie_Adam
In verband met een bommelding in De Bijenkorf wordt het pand aan De Dam uit voorzorg ontruimd.
Politie Amsterdam eo @Politie_Adam
Bijenkorf & omringend gebied zijn leeg.Rustig verlopen.De ruime afzetting is om nieuwsgierigen op afstand te houden en goed om te leiden.
Politie Amsterdam eo @Politie_Adam
De ruime afzetting rond De Dam is om logistieke redenen en geldt alleen voor de buitenruimte. Mensen hoeven hun huis dus niet uit.
Politie Amsterdam eo @Politie_Adam
Op dit moment wordt de afzetting rondom De Dam kleiner gemaakt.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #85 Gepost op: 25 juni 2014, 18:34:58
Je kan je ook afvragen of het aan de politie is om uit te leggen wat GRIP is en wat dat inhoud. De media kan ook eens op internet kijken want zelfs op Wikipedia staat het aardig goed uitgelegd. Volgens mij behoort een journalist zaken te onderzoeken en dan het publiek te informeren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #86 Gepost op: 25 juni 2014, 18:35:52
Citaat van: Fletwed link=msg=1279931 date=1403713838
Hahaha, AT5 presentatrice aan persvoorlichter Politie "Die melder, sprak hij Nederlands?" Denkt zij serieus dat ze daar ooit en uberhautp op dit moment al uitspraken over doet?  :'(

ze vroeg eerder ook al aan een medewerker van Gassan Diamonds welke veiligheidsmaatregelen ze hadden genomen  ::)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #87 Gepost op: 25 juni 2014, 19:12:50
Citaat van: DiNozzo link=msg=1279936 date=1403714098
Je kan je ook afvragen of het aan de politie is om uit te leggen wat GRIP is en wat dat inhoud.

Het lijkt mij de taak van de overheid/hulpdiensten om informatie te verschaffen die feitelijk is en te begrijpen voor burgers. Juist beter als dit wordt gedaan zonder allerlei beroeps lingo als "GRIP" e.d....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #88 Gepost op: 25 juni 2014, 19:18:49
Citaat van: zwelgje link=msg=1279959 date=1403716370
Het lijkt mij de taak van de overheid/hulpdiensten om informatie te verschaffen die feitelijk is en te begrijpen voor burgers. Juist beter als dit wordt gedaan zonder allerlei beroeps lingo als "GRIP" e.d....

Makkelijker dan het scenario GRIP ga je het niet krijgen. Ik ben ook een leek op hulpverleningsgebied, maar navraag op google maakt heel veel duidelijk.

In feite is de journalistieke media degene die de burger overspoeld met scenario's welke in het hulpverleningswezen worden gehanteerd. Om het te melden in nieuwsartikelen is feitelijk overbodig. Als ze bijvoorbeeld zouden zeggen; "De hulpverleners waren in grote getale aanwezig om het incident in goede banen te leiden" is er al genoeg gezegd.

Als ik een artikel lees op een website waar de term GRIP in voorkomt, denk ik al snel aan P2000-journalistiek, vooral wanneer hun uitleg over het GRIP-wezen onjuist is.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #89 Gepost op: 25 juni 2014, 19:28:49
Citaat van: rens link=msg=1279932 date=1403713885
Ik vind dat dit uitgelegd kan worden als erom gevraagd wordt. Zomaar via social media of live op tv uitleggen wat GRIP inhoud heeft totaal geen meerwaarde voor 98% van de kijkers/lezers. Mocht je het er voor die 2% van de kijkers/lezers toch in willen zetten: even op Google zoeken doet voor de kwaliteit van nieuwsberichten over incidenten ook wonderen. Via de twitter van Politie Amsterdam eo wordt naar mijn mening voldoende gemeld voor het grote publiek en de hoofdvragen op te lossen. De media kunnen bij vragen de persvoorlichter bellen. Wat moet er volgens jou ontkracht worden?

Niet precies uitleggen wat GRIP1 inhoudt, maar welke effecten dat op het moment heeft: Overleg, afzettingen, ontruimen, enz. Verspreidt 't woord. En niet alleen via twitter. AT5 gaat niet voor niets live, maar moet vervolgens twitterberichten voorlezen. Vind ik persoonlijk erg jammer.

En er hoefde nu niks ontkracht te worden, maar wat als dat wèl had gemoeten? Was het ook weer via twitter gegaan zeker.

De media hebben, naar wat ik begreep, vaak met de politiewoordvoering gebeld, maar kregen daar hetzelfde te horen als de twitterberichten. Was er nou ècht niet meer te vertellen?

Overigens vind ik twitter een prima medium, laat dat voorop staan, maar mijn moeder kijkt echt niet hele dagen op twitter en ook AT5 moest enkele keren mensen aan het lintje uitleggen wat er aan de hand was.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo