GRIP 1 (bommelding in de Bijenkorf) Dam - Amsterdam 25-06-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (bommelding in de Bijenkorf) Dam - Amsterdam 25-06-2014  (gelezen 14978 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #90 Gepost op: 25 juni 2014, 19:34:57
Citaat van: zwelgje link=msg=1279959 date=1403716370
Het lijkt mij de taak van de overheid/hulpdiensten om informatie te verschaffen die feitelijk is en te begrijpen voor burgers. Juist beter als dit wordt gedaan zonder allerlei beroeps lingo als "GRIP" e.d....
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1279964 date=1403717329
Niet precies uitleggen wat GRIP1 inhoudt, maar welke effecten dat op het moment heeft: Overleg, afzettingen, ontruimen, enz. Verspreidt 't woord. En niet alleen via twitter. AT5 gaat niet voor niets live, maar moet vervolgens twitterberichten voorlezen. Vind ik persoonlijk erg jammer.

En er hoefde nu niks ontkracht te worden, maar wat als dat wèl had gemoeten? Was het ook weer via twitter gegaan zeker.

De media hebben, naar wat ik begreep, vaak met de politiewoordvoering gebeld, maar kregen daar hetzelfde te horen als de twitterberichten. Was er nou ècht niet meer te vertellen?

Ik kan mij er bij aansluiten als gezegd wordt dat van de politie duidelijke en correcte communicatie verwacht mag worden over afzettingen, ontruimingen en eventueel beperkte informatie over de melding zelf. Ik weet niet wat er aan de hand was, waarom dat zo was en waarom voorlichting niets kon of wilde zeggen, maar als het echt enkel bij Twitter berichten bleef denk ik dat er wel te kort geschoten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #91 Gepost op: 25 juni 2014, 19:37:42
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1279964 date=1403717329
en ook AT5 moest enkele keren mensen aan het lintje uitleggen wat er aan de hand was.
Voor de mensen aan het lintje is er maar 1 manier om te horen wat er aan de hand is. En dat is het vragen aan de agent aan de andere zijde van het lintje. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #92 Gepost op: 25 juni 2014, 19:38:37
p2kflex
19:38:20 25-06-14GROUP-2Afgeschaald Grip 0 // OVDN weer inzetbaar // bedankt voor het waarnemen.
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
0102009BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OvD Regio Alarmcode)
0101068BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (ROvD Infocode)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #93 Gepost op: 25 juni 2014, 19:43:22
Citaat van: Red link=msg=1279967 date=1403717862
Voor de mensen aan het lintje is er maar 1 manier om te horen wat er aan de hand is. En dat is het vragen aan de agent aan de andere zijde van het lintje. ;)

Juist daarom beschikt elk CoPI over een persvoorlichter! Om de pers en de andere mensen aan het lintje netjes te woord te staan. (Daarmee zeg ik niet dat elk detail verklapt moet worden, maar een beetje uitleg over wat er gaande is, is wel het minimale wat je mag verwachten.)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #94 Gepost op: 25 juni 2014, 19:44:53
Citaat van: DiNozzo link=msg=1279966 date=1403717697
Ik kan mij er bij aansluiten als gezegd wordt dat van de politie duidelijke en correcte communicatie verwacht mag worden over afzettingen, ontruimingen en eventueel beperkte informatie over de melding zelf.

Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Zwart/wit gezegd: het maakt mij als burger niet uit dat hulpdiensten in een container gaan overleggen. Maar ik wil weten wat de gevolgen voor mij zijn, en (als het kan) wat er aan de hand is.

Citaat van: JarnoF link=msg=1279961 date=1403716729
In feite is de journalistieke media degene die de burger overspoeld met scenario's welke in het hulpverleningswezen worden gehanteerd. .

Ow, ik ben het daar ook helemaal mee eens.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #95 Gepost op: 25 juni 2014, 19:48:00
p2kflex
19:38:54 25-06-14GROUP-1Ter info: gebied rondom Dam is weer geheel vrijgegeven
0120095MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Ambulances Totaal)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #96 Gepost op: 25 juni 2014, 19:48:25
Citaat van: Fireball link=msg=1279971 date=1403718202
Juist daarom beschikt elk CoPI over een persvoorlichter! Om de pers en de andere mensen aan het lintje netjes te woord te staan. (Daarmee zeg ik niet dat elk detail verklapt moet worden, maar een beetje uitleg over wat er gaande is, is wel het minimale wat je mag verwachten.)
Heb je gezien waar die afzettingen stonden en hoeveel mensen er stonden? Dan heb je aan een dozijn persvoorlichters nog niet voldoende. De pers kan inderdaad te woord worden gestaan, maar daar hebben al die andere mensen aan het lintje niets aan.

Citaat van: zwelgje link=msg=1279972 date=1403718293
Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Zwart/wit gezegd: het maakt mij als burger niet uit dat hulpdiensten in een container gaan overleggen. Maar ik wil weten wat de gevolgen voor mij zijn, en (als het kan) wat er aan de hand is.
Dat is toch ook bekend gemaakt? Er is een bommelding in de Bijenkorf. Het omliggende gebied is afgezet en ontruimt. We zijn bezig met het onderzoek en er is een paar keer aangeven wanneer er meer informatie zou komen en tot hoe lang het ongeveer kon gaan duren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #97 Gepost op: 25 juni 2014, 20:14:24
Zo'n groot gebied wordt afgezegd, maar een hondertal invalide mag rustig in in het Kraznapolsky blijven zitten, omdat het te moeilijk is om hen te verplaatsen?

Is dan of de melding niet serieus en de gehele afzetting een grote grap, of maakt het niet uit als er wel een bom zou ontploffen en er aantal invalide minder zijn in dit land?

Je kan toch niet zeggen normale mensen moeten het gebied uit en invalide mogen blijven zitten, alsof zij wel bombestendig zijn?

Ik reageer op informatie welke voorgeschoteld werd via het NOS journaal.


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #98 Gepost op: 25 juni 2014, 20:20:25
Citaat van: Fireball link=msg=1279971 date=1403718202
Juist daarom beschikt elk CoPI over een persvoorlichter! Om de pers en de andere mensen aan het lintje netjes te woord te staan. (Daarmee zeg ik niet dat elk detail verklapt moet worden, maar een beetje uitleg over wat er gaande is, is wel het minimale wat je mag verwachten.)

Lijkt me sterk dat de verantwoordelijkheid van de PERSvoorlichter o.a. het inlichten van de (in dit geval duizenden) mensen achter de lintjes is. Ergens doet deze dat alsnog, alleen dan via de media kanalen.

De persvoorlichter van de politie heeft de belangrijkste informatie prima kunnen geven. Het feit dat hiervoor twitter is ingezet, is omdat er (naar mijn weten en logica) niet echt een persvak was. En als de journalisten niet op een centrale plaats verzameld zijn (persvak e.d.) dan is het snelste om een tweet te sturen. Op die manier heb je de informatie in 1 keer bij de media.   De daaropvolgende vragen etc. zijn dan telefonisch nog te stellen.


Ik moet zelfs zeggen: complimenten voor de woordvoering door de politie. Ze hebben in deze moeilijke casus hun best gedaan.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #99 Gepost op: 25 juni 2014, 20:22:27
Citaat van: Cabo link=msg=1279978 date=1403720064
Is dan of de melding niet serieus en de gehele afzetting een grote grap,
De afzetting is gemaakt vanwege de aan en afvoer van hulptroepen en de vrije werkruimte welke kennelijk nodig was. Zie dit bericht:

Ruime afzetting
De afzetting aan de kant van het Rokin wordt steeds verder naar achteren uitgebreid. Dit is om nieuwsgierigen op afstand te houden, zo meldt de politie. 'De ruime afzetting is om logistieke redenen en geldt alleen voor de buitenruimte. Mensen hoeven hun huizen dus niet uit.'
Zolang die mensen dus binnen bleven, was er vrij weinig aan de hand.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.