GRIP 1 (bommelding in de Bijenkorf) Dam - Amsterdam 25-06-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (bommelding in de Bijenkorf) Dam - Amsterdam 25-06-2014  (gelezen 14975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #100 Gepost op: 25 juni 2014, 20:22:46
Citaat van: Cabo link=msg=1279978 date=1403720064
Zo'n groot gebied wordt afgezegd, maar een hondertal invalide mag rustig in in het Kraznapolsky blijven zitten, omdat het te moeilijk is om hen te verplaatsen?

Is dan of de melding niet serieus en de gehele afzetting een grote grap, of maakt het niet uit als er wel een bom zou ontploffen en er aantal invalide minder zijn in dit land?

Je kan toch niet zeggen normale mensen moeten het gebied uit en invalide mogen blijven zitten, alsof zij wel bombestendig zijn?

Ik reageer op informatie welke voorgeschoteld werd via het NOS journaal.

De ontruimingen waren vooral gericht op de buitenruimtes. In meerdere panden mocht bijvoorbeeld personeel van ondernemingen aanwezig blijven, mits ramen en deuren gesloten waren.

Ik ga er vanuit dat er uitgebreid vergaderd is door het COPI welke mensen weg moesten of mochten blijven zitten.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #101 Gepost op: 25 juni 2014, 20:29:09
Citaat van: Red link=msg=1279974 date=1403718505
Heb je gezien waar die afzettingen stonden en hoeveel mensen er stonden? Dan heb je aan een dozijn persvoorlichters nog niet voldoende. De pers kan inderdaad te woord worden gestaan, maar daar hebben al die andere mensen aan het lintje niets aan.

Nee, heb ik niet gezien. Het zal best druk geweest zijn. :) Mijn opmerking was meer in algemene zin bedoeld. In ieder geval heeft de CoPI-voorlichter een taak te vervullen en als je dat niet alleen lukt schaal je op in het proces crisiscommunicatie. Eventueel kan een persvak ingericht worden. (En daarbij snap ik dat de praktijk soms weerbastiger is.)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #102 Gepost op: 25 juni 2014, 20:59:47
Het is niet algemeen bekend hoeveel bommeldingen de politie jaarlijks ontvangt. De politie en daarin waarschijnlijk bijgestaan door landelijke deskundigen zal in eerste instantie een onderscheid maken tussen niet serieuze en meldingen die serieus of zeer serieus moeten worden genomen.
De gronden waarop dit onderscheid gemaakt wordt zijn gelukkig niet algemeen bekend, gelukkig want dan kunnen de melders hun meldingen daarop aanpassen.
Bij serieuze en zeer serieus te nemen meldingen gaat de politie over tot ontruiming etc. waarbij het gebied dat ontruimd wordt en met welke urgentie van een groot aantal factoren afhankelijk zal zijn.
Dat de politie bij een serieus en zeer serieus te nemen bommelding niet uitvoerig tekst en uitleg zal gaan geven is nmm goed te begrijpen. De politie heeft in de regel bij een bommeling maar weinig concrete zaken te melden en wat eventueel bij de politie concreet c.q. echt goed bekend is en waarom zal men niet direct aan de grote klok gaan hangen.
Gewoon even aannemen dat politie voldoende redenen heeft om de boel te ontruimen en niet vragen naar de bekende weg want en de politie weet weinig en/of kan/mag geen uitleg geven.
Nmm allemaal heel begrijpelijk en ja daar moet zal je het in eerste instantie een paar uur mee moeten doen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #103 Gepost op: 25 juni 2014, 21:06:32
Dat is toch ook bekend gemaakt? Er is een bommelding in de Bijenkorf. Het omliggende gebied is afgezet en ontruimt. We zijn bezig met het onderzoek en er is een paar keer aangeven wanneer er meer informatie zou komen en tot hoe lang het ongeveer kon gaan duren.


Daar heb ik ook geen mening over, leek mij afdoende. Ik reageerde alleen op de discussie over GRIP, en of de politie daar niet beter uitleg over kon geven.... :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #104 Gepost op: 25 juni 2014, 21:12:23
Citaat van: Dion link=msg=1279877 date=1403707899
Arjen Peters ‏@FireFlying11  34 sec.
Een politiehelikopter adviseert Schiphol nu zelfs om geen vliegtuigen boven Amsterdam-Centrum te laten vliegen. Grote bom? #bijenkorf
Ik kan hier niet veel over terugvinden, lijkt me overigens een vreemde communicatielijn. WWEMV?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #105 Gepost op: 25 juni 2014, 22:38:04
Bedankt Red & nickelas! O0


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #106 Gepost op: 26 juni 2014, 09:54:32
Een 7 minuten durend filmpje over de ontruiming:

https://www.youtube.com/watch?v=_WZyBwJKAUk
© Frank Buis/RoyalPress Amsterdam


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #107 Gepost op: 26 juni 2014, 10:21:59
Citaat van: Rufes link=msg=1280070 date=1403769272
Een 7 minuten durend filmpje over de ontruiming:

http://www.youtube.com/watch?v=_WZyBwJKAUk
© Frank Buis/RoyalPress Amsterdam

Is het niet handiger om het omroep systeem dat in verschillende steden (weet niet of dat in amsterdam ook is ) hangt te gebruiken om aanwijzingen te geven aan publiek, weet dat dit in het verleden is gebeurd in assen als er bijvoorbeeld een kind zoek was lijkt me doeltreffender want door de sirenes en roepende politiemensen wordt het publiek nieuwsgierig en blijft staan kijken dat is een heel normale reactie, de mens is nieuwsgierig van aard.