GRIP 1 Zeer grote brand (industrie) Bobinestraat - Veenendaal 29-06-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (industrie) Bobinestraat - Veenendaal 29-06-2014  (gelezen 21214 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Zo schreef Danny het en zo bedoelde ik het idd niet. Zo goed ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Danny722 link=msg=1280702 date=1404024888
Wel een uitzonderlijk goede interregionale samenwerking zeg! Alleen een beetje jammer voor de post Renswoude (VRU), die de brandweer Scherpenzeel langs de kazerne horen rijden terwijl hun eigen auto nog binnen staat...........

Maar complimenten: als je meer voertuigen uit een buurregio durft te halen dan uit de eigen VR ben je (helaas nog) behoorlijk uniek :)
Op zich kan ik de keuze om Renswoude binnen te laten wel begrijpen
Post Veenendaal is leeg, alle verdere direct om liggende posten zijn ook ingezet, dus ik kan me voorstellen dat ze dan Renswoude binnen laten voor restdekking, en Scherpenzeel inderdaad langs komt toeteren.


Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
Citaat van: Peter71 link=msg=1280800 date=1404066065
Op zich kan ik de keuze om Renswoude binnen te laten wel begrijpen
Post Veenendaal is leeg, alle verdere direct om liggende posten zijn ook ingezet, dus ik kan me voorstellen dat ze dan Renswoude binnen laten voor restdekking, en Scherpenzeel inderdaad langs komt toeteren.
eventueel kon Kesteren en Amerongen voor gebied Rhenen/Elst rijden als het nodig was,


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Danny722 link=msg=1280702 date=1404024888
Wel een uitzonderlijk goede interregionale samenwerking zeg! Alleen een beetje jammer voor de post Renswoude (VRU), die de brandweer Scherpenzeel langs de kazerne horen rijden terwijl hun eigen auto nog binnen staat...........

Maar complimenten: als je meer voertuigen uit een buurregio durft te halen dan uit de eigen VR ben je (helaas nog) behoorlijk uniek :)

Dat Renswoude Scherpenzeel langs de kazerne heeft horen gaan ligt aan de beslissing van VGGM om in plaats van 2 TSsen uit Wageningen er maar 1 te alarmeren en de andere te vervangen door een TS uit Scherpenzeel, zie onderstaande P2000 alarmeringen van VRU en VGGM:

p2kflex
01:28:05 29-06-14GROUP-1P 1 BRAND-INDUSTRIE/AGRARISCH Bobinestraat 79 VND Jan Zandbergen (zeer grote brand) (GRIP: 1) Eenh: WAG3131 WAG3132
GRIP 10709604BRW Veiligheidsregio Utrecht (Infocode Gelderland-Midden)
GRIP 10706001BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode)
p2kflex
01:29:35 29-06-14GROUP-1GLM_Prio 1 BR Industrie/agrarisch Elektronenstraat VND 3132 1931
0902666BRW Gelderland-Midden (Scherpenzeel) (Besturing Kazerne)
0902642BRW Gelderland-Midden (Scherpenzeel) (Blusploeg 2)
0902702BRW Gelderland-Midden (Wageningen) (Blusploeg 2)
0902712BRW Gelderland-Midden (Wageningen) (Materieelploeg)


Betreffende het over en weer alarmeren van ploegen van VRU en VGGM zijn de veiligheidsregio's in dit gebied vrij ver in de samenwerking omdat VRU ook posten zoals Ederveen met een eigen pagercode direct kan alarmeren net zoals VGGM  posten als Veenendaal en Renswoude direct kan alarmeren.
Waarschijnlijk mede omdat dit de oude regio West Veluwe en Valleigebied was met de gemeenten Ede, Wageningen nu VGGM en Rhenen Veenendaal en Renswoude nu VRU en de oude contacten zijn altijd hartelijk onderhouden.


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Onderzoek naar brand Veenendaal gaat verder

VEENENDAAL - De politie gaat ook vandaag verder met het onderzoek naar de grote brand in Veenendaal, van afgelopen weekend. Op een bedrijventerrein aan de Bobinestraat liepen twee bedrijven voor miljoenen euro's schade op.

Volgens de Veiligheids Regio Utrecht is er sprake van een "zeer verdachte situatie", omdat de brand op meerdere plekken was uitgebroken. De technische recherche heeft zondag daarom een uitvoerig sporenonderzoek gedaan naar brandstichting.

Gedupeerde ondernemers zetten ondertussen alles op alles om hun zaak weer snel te kunnen openen.

Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1198336/onderzoek-naar-brand-veenendaal-gaat-verder.html


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1280695 date=1404020156
Een bedrijf onder hoogspanningsleidingen? Dat is dan falende proactie, want dat mag helemaal niet! Een brandende auto kan reeds tot draadbreuk leiden, is een heel mooi onderzoek over.
Waarom mogen snelwegen en parkeerterreinen dan wel onder een hoogspanningsleiding gebouwd worden ?

Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1280698 date=1404020523
Een compleet industrieterrein onder een hoogspanningstraject!!!! Echt niet te geloven dit........

Misschien mag dat nu niet meer, maar dit is een industrieterrein uit de jaren 70 van de vorige eeuw hoe was de regelgeving toen?
En tja en als het er eenmaal staat krijg het dan nog maar eens weg, in een gemeente die al sinds jaar en dag ingeklemd is in de eigen gemeentegrenzen en natuurgebieden rondom.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Een parkeerterrein mag ook niet. Een snelweg wel, vanwege de korte verblijfsduur onder de draden. Bovendien liggen die trajecten niet over lange afstanden gelijk.

De panden op de luchtfoto's (Google Maps) zijn echt niet uit de 70'er jaren. Die zijn nieuwer en kennelijk heeft men tussentijds het bestemmingsplan nooit (op dit punt) herzien, of dit bij herziening over het hoofd gezien (sic!).


AMR2014

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Meetploeg Leersum Amerongen W005 wordt altijd  vervoerd met de PM AMR867


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1281030 date=1404141188
Een parkeerterrein mag ook niet. Een snelweg wel, vanwege de korte verblijfsduur onder de draden. Bovendien liggen die trajecten niet over lange afstanden gelijk.

Ik ken veel meer plaatsen met bebouwing onder een hoogspanningslijn, blijkbaar ziet men het niet als een groot probleem. In Heerhugowaard staan complete glastuinbouwbedrijven onder de lijnen, men heeft de kassen gewoon om de masten heengebouwd. Op de grens van Sassenheim en Voorhout ligt ook een bollenbedrijf recht onder een 150kV-lijn. Dit bedrijf is rond de eeuwwisseling afgebrand maar op exact dezelfde plaats herbouwd. Een stukje verder ligt een groot bedrijfspand vlak naast dezelfde hoogspanningsleiding, de grond onder de leiding wordt als parkeerterrein gebruikt. Er staat een mast tussen de parkeervakken... Zelfs woonhuizen, letterlijk recht onder de draden, komen voor!


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Zeker, ik weet het. Maar het zou niet moeten kunnen. In de VS zie je dat bijvoorbeeld nooit, daar maakt men gewoon een park onder de trajecten.