Grote brand (Reparco) Bijsterhuizen - Nijmegen 01-07-2014

Auteur Topic: Grote brand (Reparco) Bijsterhuizen - Nijmegen 01-07-2014  (gelezen 14202 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #30 Gepost op: 2 juli 2014, 23:52:39
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1281651 date=1404337062
Hoeveel TS'sen, WTS'en, HW's en ander materieel kan Falck en 4GS in Nederland op de been brengen binnen een dag?

Ik doe alvast een gokje.  :) Van alle 4 geen 1.

Je zult gelijk hebben, maar dat was niet de strekking. Je kunt je afvragen of een brandweer die bezuinigt en zich terugtrekt op haar kerntaken, op kosten van de belastingbetaler moeten nablussen bij een commercieel bedrijf waarbij dit onderdeel is van het bedrijfsrisico. Het lijkt mij niet meer dan billijk dat de verzekeraar van het bedrijf meebetaalt en eventueel een bedrijf inhuurt. Als daar ruimte voor geboden wordt zullen de bedrijven zoals Falck vanzelf in dat gat springen. Ik heb het bewust over nablussen, omdat ik van mening ben dat primaire incidentbestrijding een overheidstaak is, los van de aangewezen bedrijven vanuit de wet Veiligheidsregio's.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 2 juli 2014, 23:55:23
Voor een particuliere oplossing kan je ook denken aan het verplicht stellen van een vaste "afblus plek" op dit soort bedrijven. Waarbij water toevoer en blus materiaal gewoon aanwezig is.
Kan je altijd nog discussiëren over of je dat dan onder leiding van de brandweer laat bedienen of niet...

Dan heb je helemaal niet zoveel extern materiaal nodig.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 3 juli 2014, 07:32:44
Citaat van: RemRoof link=msg=1281605 date=1404331760
Een particulier bedrijf inhuren op kosten van de verzekeraar is bij langdurige nabluswerkzaamheden geen gek idee. In de scheepvaart wordt dit ook gedaan.

RemRoof

In de scheepvaart ligt het anders dan op het land. Bij (grotere) scheepsbranden zijn particuliere bedrijven vaak ook al snel bij de bluswerkzaamheden betrokken. Behalve in de grote zeehavens hebben de brandweer en de aanliggende overheidsinstanties zoals havendiensten en RWS maar betrekkelijk weinig vaartuigen met enige bluscapaciteit om bij branden op het water (snel) te kunnen inzetten terwijl er wel wat vaker particulieren in de buurt zijn. Daarbij komt dat het blussen ook vaak gepaard moet gaan met andere werkzaamheden zoals pompen, inzet van snijbranders etc. en het naar een geschikte locatie verslepen ivm het overige scheepvaartverkeer.
De verzekeraars van het schip en eventueel de lading zijn dan ook meestal al vroegtijdig bij het een en ander betrokken.
Een ander aspect is dat te water de brandweer samen met de aanliggende instanties en particulieren in de regel meer gewend zijn aan de verschillende vormen van samenwerking bij de aanpak en afhandeling van calamiteiten.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 3 juli 2014, 09:26:05
Het zelf kunnen kunnen nablussen van papier maar ook afval bij afvalverwerkers lijkt mij toch eenvoudig te realiseren? Kan mij voorstellen dat je ivm opleidingen wel ervoor kiest om brandweer personeel in te zetten.

Ooit tijdens een stage bij een distributiecentrum van een supermarktketen in Drenthe geweest. Daar hadden ze een blusleidingnet liggen met eigen waterwinning en pompen en ook waterkanonnen op strategische plaatsen. Bij de pallet/krattenopslag waren er sprinklers op de buitenmuren aanwezig.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 3 juli 2014, 11:53:19
Citaat van: RemRoof link=msg=1281650 date=1404336686
Goede vraag ;) Weet ik niet zo snel, maar wellicht is het daar wel tijd voor nu de brandweer zich terugtrekt op zijn kerntaken en veel bezuinigd. Ik denk dat Falck/G4S wel geïnteresseerd zijn. Verder had Van Dijk (ik weet niet of dit nog bestaat) een aparte tak voor brandwachten met materieel.

Een van de kerntaken van de brandweer is het totaal afblussen van branden, het helemaal afhandelen van ongevallen.
Het na blussen behoort dus ook tot de kerntaken.

Maar waarom zou de brandweer, als het dan toch commercieel moet, bij de brand ook niet de nablussing doen ?
De brandweer zou natuurlijk dan ook geld kunnen verdienen door het afblussen op kosten van de verzekeraar te doen, en zo er voor zorgen dat een deel van de bezuiniging word ingevuld door inkomsten uit deze bron.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #35 Gepost op: 3 juli 2014, 13:35:27
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1281698 date=1404381199
Een van de kerntaken van de brandweer is het totaal afblussen van branden, het helemaal afhandelen van ongevallen.
Het na blussen behoort dus ook tot de kerntaken.

Maar waarom zou de brandweer, als het dan toch commercieel moet, bij de brand ook niet de nablussing doen ?
De brandweer zou natuurlijk dan ook geld kunnen verdienen door het afblussen op kosten van de verzekeraar te doen, en zo er voor zorgen dat een deel van de bezuiniging word ingevuld door inkomsten uit deze bron.

ik ben voor ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #36 Gepost op: 3 juli 2014, 15:25:51
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1281698 date=1404381199

Ik vind het prima. Maar mij dunkt dat dat enkel het halen uit andere potjes is. Immers moet de Nederlandse burger uiteindelijk alsnog betalen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 3 juli 2014, 16:03:50
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1281731 date=1404393951
Ik vind het prima. Maar mij dunkt dat dat enkel het halen uit andere potjes is. Immers moet de Nederlandse burger uiteindelijk alsnog betalen.
Dat is wel de grap. Ook de verzekeraars halen hun pot met geld bij hun klanten vandaan, dus links of rechts om maakt het niets uit wie er nablust. 998765 0098

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 3 juli 2014, 16:17:25
Citaat van: Peter71 link=msg=1281739 date=1404396230
Dat is wel de grap. Ook de verzekeraars halen hun pot met geld bij hun klanten vandaan, dus links of rechts om maakt het niets uit wie er nablust. 998765 0098

Idd de gewone burger betaald uiteindelijk het blussen is het niet via de belastingaanslag dan wel via de verzekeringspremie van zichzelf of de producent die de extra premie gewoon verwerkt in z'n productprijs.

Alleen als het via de belasting gaat hoeft er geen winst gemaakt te worden door de tussenliggende partijen.
Dus is uiteindelijk het blussen door de overheid waarschijnlijk het goedkoopste alternatief voor alle partijen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 3 juli 2014, 16:21:47
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1281748 date=1404397045
Idd de gewone burger betaald uiteindelijk het blussen is het niet via de belastingaanslag dan wel via de verzekeringspremie van zichzelf of de producent die de extra premie gewoon verwerkt in z'n productprijs.

Alleen als het via de belasting gaat hoeft er geen winst gemaakt te worden door de tussenliggende partijen.
Dus is uiteindelijk het blussen door de overheid waarschijnlijk het goedkoopste alternatief voor alle partijen.
Precies, een verzekeraar int wel zijn premies. Maar zal zo min mogelijk willen betalen voor nabluswerkzaamheden, simpel omdat een verzekering graag het geld in zijn potje wil houden. Daar zijn het verzekeringsmaatschapijen voor. Kun je de kosten wel weer gaan verhalen bij het bedrijf, maar die is al zwaar genoeg gestraft want die gaat nog grote kosten krijgen met de aanvraag van een sloopvergunning voor het uitgebrande pand. Vergunning aanvraag voor nieuwbouw van het pand en dan moet dat pand ook nog eens gebouwd gaan worden.