Rennen is nooit goed, zeker niet met een brandcard, ongeacht het letsel.
Euh, banaan? Dat gebruiken ze toch op de skipiste?
Een schepbrancard zou een hele mooie toevoeging zijn, dat is namelijk de manier om iemand in een kuipbrancard te leggen die er niet zelf in kan stappen. Daar heeft LPA8 en al dan niet planken/spinnen niet zoveel mee te maken.
Waar heb je vandaan dat bij lumbaal letsel logrollen minder belangrijk zou zijn ? De manier om te voorkomen dat torsie optreedt tussen schouders en heupen lijkt me de logroll ...
Zeker nooit rennen, ben ik met je eens, ik heb alleen het filmpje hierboven gepost gezien (kijk geen voetbal
) en daar zie je maar heel kort rennen, dus weet niet hoe ver ze gerend hebben. Ik vraag me trouwens af waarom ze in die voetbalstadiums niet gewoon een brancard op (grote) wielen gebruiken?
Ok, reddingsbrancard
We hebben hier te maken met een slachtoffer welke nog bij bewustzijn is en pijn heeft. elke beweging zal pijn doen aangezien hij zelf op de buik blijft liggen. Wanneer je hem gaat draaien zal hij al zijn spieren aanspannen en zo stijf zijn als een plank
en hoef je dus geen traditionele logroll te doen met iemand aan het hoofd, thorax/bekken en bekken/benen, je wil geen onnodige beweging veroorzaken en zou een logroll kunnen doen (bij voorkeur) maar het kan ook op andere manieren, is wat ik wilde zeggen.
Commentaar dat mogelijk ook gegeven zou kunnen worden is het niet volledig immobiliseren en spinnen, vandaar de referentie naar LPA8, waarin het immobiliseren van mensen met verdenking wervelletsel veel minder vaak zal gebeuren.