Aan welke wettelijke eisen moet je voldoen om in een cameratoezichtsruimte te mogen werken?

Auteur Topic: Aan welke wettelijke eisen moet je voldoen om in een cameratoezichtsruimte te mogen werken?  (gelezen 5717 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Binnen Nederland bestaan er diverse cameratoezichtsruimten.

Aan welke wettelijke (opleidings)eisen moet een medewerk(st)er voldoen om in een cameratoezichtsruimte te mogen werken?

Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

en-er-gy

• Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
Voor een beveiligingsbedrijf geldt de borgcertificering.. Ik ga er zeker vanuit dat dit ook voor andere bedrijven geldt.

Zoiets is na te vragen bij de keurende instantie.

Tony-cc

• Forum gebruiker
In de tijd dat ik op cameratoezicht zat in (bureau) Heerlen hadden wij niks speciaals nodig (buiten de extra screening die gedaan werd).
Er zat wel vanwege juridische aspecten steeds één agent en 2 beveiligers 'achter de knoppen'.
Maar goed, dat is dan wel al een jaar of 8 terug  e050.
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Citaat van: kens62 link=msg=1281411 date=1404285149
Aan welke wettelijke (opleidings)eisen moet een medewerk(st)er voldoen om in een cameratoezichtsruimte te mogen werken?

Nu ben ik geen expert, en werk niet bij een gemeente, maar camera toezicht heeft wel mijn interesse vanwege de privacy vraagstukken..
Volgens mij is er geen wetgeving die direct en expliciet eisen stelt aan de opleiding van het personeel.
Wel lijken er eisen te zijn die indirect voortkomen uit de wet en regelgeving rond het camera toezicht zelf. Deze zijn sterk afhankelijk van of er sprake is van privaat, publiek of privaat/publiek toezicht.

Voor privaat toezicht zijn er, voor zo ver ik weet, geen wettelijke eisen aan het personeel.

Als het gaat om publiek toezicht, dan is dit ietsje ingewikkelder.
Het toezicht zelf is geborgd in de Gemeentewet, artikel 151c. Hierbij is in lid 3 aangegeven:
artikel 151c]
De burgemeester bedient zich bij de uitvoering van het in het eerste lid bedoelde besluit van de onder zijn gezag staande politie.
De politie baseert zich dan weer op de Politiewet voor het verwerken van de camera beelden.

In 2000 heeft het College Bescherming Persoonsgegevens aangegeven dat voor het uitkijken van beelden ook particulier personeel mag worden ingezet, zolang dit maar onder "daadwerkelijke begeleiding" van de Politie is. Hierbij zijn er geen extra eisen gesteld aan dat personeel qua opleiding. Wel is duidelijk dat er politie personeel aanwezig dient te zijn.

In de hedendaagse praktijk stelt het CCV:
Citaat
Het begrip operationele regie laat ruimte voor interpretatie over de mate waarin de politie fysiek betrokken moet zijn bij het cameratoezicht.
Zo zijn er bijvoorbeeld gemeenten waar men personeel inzet dat BOA opgeleid is, maar in dienst van de politie is. Er zijn dan fysiek niet altijd politieambtenaren in de uitkijk ruimte.

Kortom, er zijn geen duidelijke wettelijk opleidingseisen, maar deze worden vaak vastgelegd in de afspraken/convenanten/raadsbesluiten die de basis vormen voor het opzetten van een toezichtruimte. Maar het wil niet zeggen dat "iedereen" zo maar beelden mag bekijken.

Voor uitkijk ruimten waarbij zowel publiek als privaat toezicht plaats vindt, mogen particulieren "meekijken" met de beelden van het publieke toezicht. Echter moeten de informatiestromen wel gescheiden zijn. Ook dan zijn er geen "wettelijke" eisen voor de particuliere uitkijkers van het privaat toezicht.

N.B.
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) heeft een Handreiking Cameratoezicht,, met daarin de wet en regelgeving rond cameratoezicht. Erg handig om de wettelijke kaders te begrijpen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

kens62

• Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
Citaat van: en-er-gy link=msg=1281489 date=1404306361
Voor een beveiligingsbedrijf geldt de borgcertificering.. Ik ga er zeker vanuit dat dit ook voor andere bedrijven geldt.

Zoiets is na te vragen bij de keurende instantie.

Wie is de keurende instantie?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

en-er-gy

• Forum gebruiker
DEKRA en KIWA zijn keurende instaties en geven deze BORG-certificaten uit.

Je moet voor het publiekelijk domein opgeleid zijn en getoets. Privaat hoef je hiervoor geen examen voor af te leggen.
Privaat kan eisen gesteld worden nu ook het mogelijk is om de beelden naar Politie door te sturen dmv LiveView.
De opsporingsambtenaar kan meekijken en mogelijk surveillanten tp sturen.

Nu het hele systeem gaat opkomen en begint te werken moeten de regels nog vastgesteld worden.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Maar zijn BORG certificaten een wettelijke verplichting? En hoe verhouden deze zich tot de certificatie zoals opgesteld door de Stichting Vakexamens voor de Particuliere Beveiligingsorganisaties (SVPB):
http://www.svpb.nl/examen/cameratoezicht/?

@Kens62:
Voor de KIWA certificering: http://diensten.kiwa.nl/educatie/persoonscertificaat-camera-observant en het bij behorende register
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

en-er-gy

• Forum gebruiker
Een BORG-certificering begint al bij de aanleg van een degelijke installatie en het opstellen van een PvE.
Een BMI, CCTV, Toegangssysteem, Inbraakcentrale is vanaf begin een BORG-keuring onderworpen voor het voldoen aan de eisen van de verzekeraar en om te mogen deelnemen bij een PAC.

Theorie: Een PAC met BORG mag nooit een installatie onder toezicht hebben waar geen BORG op zit.
Praktijk: Een PAC met BORG werkt met installatie onder toezicht zonder BORG.

Conclusie: je hebt aan het BORG-certificaat geen moer, zolang er niks gebeurt.
Maar als er heibel in de tent is, komt de verzekeraar kijken hoe alles zit. En dan gaan alle partijen nat..

Zoals Zwelgje al aangeeft, bij KIWA is een personen register met een eigen registratienummer.
Vraag eens bij Securitas Alert Services te Geldrop eens na hoe zij daar werken. Je kunt op aanvraag ook een rondleiding krijgen..