Grote brand (spuiterij) Kortenhoefsedijk - Kortenhoef 17-07-2014

Auteur Topic: Grote brand (spuiterij) Kortenhoefsedijk - Kortenhoef 17-07-2014  (gelezen 10553 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #30 Gepost op: 17 juli 2014, 19:48:53
Citaat van: Peter71 link=msg=1284157 date=1405619213
Maar tot die tijd zullen wij als vrijwilligers gewoon ons werk moeten kunnen doen, zonder nodeloze vertraging. 998765
Juist, en van het laatste is hier wat mij betreft geen sprake. :P
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #31 Gepost op: 17 juli 2014, 19:51:39
Citaat van: Red link=msg=1284155 date=1405619111

Vreemd? Ik vraag me haast af of je weet hoe het op straat werkt. ;)

Nee geen idee, ik werk bij Politie Amsterdam alsmede Brandweer Amsterdam en Haaglanden, maar zit daar alleen maar binnen in een kantoortje chef lege dozen te spelen..

ff zonder gekheid.. afzetten voor werkruimte is 1, maar afzetten voor gevaren van rook of wat dan ook is 2.. Volgens mij is dat laatste hierbij het geval(zie de tweet van de Politie G&V, voorzorg). Uiteraard heel goed, afzetten uit voorzorg, maar uiteindelijk is het de brandweer die in scenario 2 bepaalt hoe ruim die afzetting dan is.

Als je dan aan komt rijden als brandweermens opweg naar de kazerne, en je geeft dit aan bij de politie die je tegenhoudt, mag ik toch hopen dat ze je er door laten. En dat is in dit verhaal nu net ff onduidelijk zoals ik eerder schreef..

Citaat van: Red link=msg=1284158 date=1405619333
Juist, en van het laatste is hier wat mij betreft geen sprake. :P

Dat weten we dus (nog) niet..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 17 juli 2014, 19:52:21
Citaat van: Red link=msg=1284158 date=1405619333
Juist, en van het laatste is hier wat mij betreft geen sprake. :P
Als vrijwilligers niet op de kazerne kunnen komen om een TS te bemannen zal die TS ook niet uitrukken. In het ergste geval zal er dan een TS  moeten worden geallarmeerd vanuit een andere plaats. Hoe dan ook dan loop je vertraging op.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #33 Gepost op: 17 juli 2014, 19:53:17
Volgens Google ligt de brandweerpost aan de Eslaan 2a in Kortenhoef. De brand was op de Kortenhoefsedijk, een uitgaande weg. Het lijkt mij stug dat er zoveel vrijwilligers van buiten het dorp moesten komen, nog naar het dorp toe en dan opstappen. Dan ben je al lang over je 6 minuten regeling heen.

Het lijkt mij meer dat dit nagekomen vrijwilligers zijn die de TS gemist hebben en dus op eigen initiatief naar het incident gaan. Gebeurd hier in de buitendorpen ook regelmatig. Kennelijk was de afweging dat ze er niet door mochten, maar waarom kunnen wij met deze informatie ook niet beoordelen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #34 Gepost op: 17 juli 2014, 19:55:57
Citaat van: DiNozzo link=msg=1284162 date=1405619597
Het lijkt mij meer dat dit nagekomen vrijwilligers zijn die de TS gemist hebben en dus op eigen initiatief naar het incident gaan. Gebeurd hier in de buitendorpen ook regelmatig.
'

Dat is een hele gewaagde aanname die je doet.. Ik weet niet in welk dorp jij woont, maar bijna nergens gebeurt het op eigen initiatief naar incident gaan meer.. Dit naar aanleiding van de brand in harderwijk in 1998..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #35 Gepost op: 17 juli 2014, 19:57:45
Citaat van: FF4266 link=msg=1284159 date=1405619499
Nee geen idee, ik werk bij Politie Amsterdam alsmede Brandweer Amsterdam en Haaglanden, maar zit daar alleen maar binnen in een kantoortje chef lege dozen te spelen..
Met alle respect geschreven: Maar ik heb vaker te maken met centralisten die niet precies meer weten hoe het werk op straat verloopt. (niet zeggende dat daar bij jou sprake van is natuurlijk)  ;)

Citaat van: FF4266 link=msg=1284159 date=1405619499
Als je dan aan komt rijden als brandweermens opweg naar de kazerne, en je geeft dit aan bij de politie die je tegenhoudt, mag ik toch hopen dat ze je er door laten.
Ik las een tweet dat ze gewoon zijn doorgelaten volgens mij?

Citaat van: Peter71 link=msg=1284160 date=1405619541
Als vrijwilligers niet op de kazerne kunnen komen om een TS te bemannen zal die TS ook niet uitrukken. In het ergste geval zal er dan een TS  moeten worden geallarmeerd vanuit een andere plaats. Hoe dan ook dan loop je vertraging op.
Juist, en dan rijd je op die smalle dijk tegen een TS aan die midden op de weg staat om te blussen. (zie foto op dichtbij) Dan kan je er nog steeds niet door en stond die diender er dus toch met een reden... Allemaal mogelijkheden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 17 juli 2014, 19:57:58
Citaat van: DiNozzo link=msg=1284162 date=1405619597
Volgens Google ligt de brandweerpost aan de Eslaan 2a in Kortenhoef. De brand was op de Kortenhoefsedijk, een uitgaande weg. Het lijkt mij stug dat er zoveel vrijwilligers van buiten het dorp moesten komen, nog naar het dorp toe en dan opstappen. Dan ben je al lang over je 6 minuten regeling heen.

Het lijkt mij meer dat dit nagekomen vrijwilligers zijn die de TS gemist hebben en dus op eigen initiatief naar het incident gaan. Gebeurd hier in de buitendorpen ook regelmatig. Kennelijk was de afweging dat ze er niet door mochten, maar waarom kunnen wij met deze informatie ook niet beoordelen.

In dit soort situaties heb je overigens ook lieden die ook met een bordje Brandweer achter de voorruit rijden in de richting van de brand en echt geen brandweervrijwilligers zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 17 juli 2014, 20:01:22
Citaat van: DiNozzo link=msg=1284162 date=1405619597

Het lijkt mij meer dat dit nagekomen vrijwilligers zijn die de TS gemist hebben en dus op eigen initiatief naar het incident gaan. Gebeurd hier in de buitendorpen ook regelmatig. Kennelijk was de afweging dat ze er niet door mochten, maar waarom kunnen wij met deze informatie ook niet beoordelen.
ALS, ALS dit al gebeurt zou zijn is dit meteen reden om ook bij het betreffende korps eens flink de ramen te laten klapperen. Dat soort zaken mogen niet meer gebeuren, na aanleiding van de brand wat FF4266 al aanhaalde.
ALS dit wel zou zijn gebeurt is er meteen geen reden om ze er niet door te laten, dan hebben ze veelal uitrukkleding aan. ::)
Maar ik mag hopen dat ze wijzer zijn. :-X


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #38 Gepost op: 17 juli 2014, 20:02:52
Citaat van: FF4266 link=msg=1284165 date=1405619757
Dat is een hele gewaagde aanname die je doet.. Ik weet niet in welk dorp jij woont, maar bijna nergens gebeurt het op eigen initiatief naar incident gaan meer.. Dit naar aanleiding van de brand in harderwijk in 1998..

Laat ik het houden op praktijkervaring bij verschillende afzettingen in verschillende gebieden met verschillende korpsen en veiligheidsregio's... het gebeurt nog altijd!

Ik lees nu overigens pas goed dat de tweet spreekt van brandweervrijwilligers onderweg naar de kazerne. Daar vanuitgaande is mijn veronderstelling wellicht niet correct maar ik heb zelden meegemaakt dat binnen minuten van een brandmelding al een afzetting ontstond. De blauwe tak moet zich ook altijd even organiseren en wachten vaak de instructies van de brandweer af.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #39 Gepost op: 17 juli 2014, 23:18:07
Citaat van: Thor link=msg=1284124 date=1405617220
Personeel dat in dienst is van de Gemeente of mensen die op een of andere manier voor de Gemeente werken hebben toch een identificatie met pasfoto en nummer waarop de directeur van de betreffende dienst verklaart dat..............
Vroeger wel maar of dat nu nog zo is betwijfel ik ten zeerste.
En in feite is de brandweer tegenwoordig een ingehuurd bedrijf in plaats van dat ze nog voor de gemeente werken, toch..............
Zeker in G&V waar de veiligheidsregio denkt dat ze boven de gekozen gemeenteraad staat.