Grote brand (spuiterij) Kortenhoefsedijk - Kortenhoef 17-07-2014

Auteur Topic: Grote brand (spuiterij) Kortenhoefsedijk - Kortenhoef 17-07-2014  (gelezen 10349 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #40 Gepost op: 17 juli 2014, 23:31:31
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1284264 date=1405631887
Vroeger wel maar of dat nu nog zo is betwijfel ik ten zeerste.
En in feite is de brandweer tegenwoordig een ingehuurd bedrijf in plaats van dat ze nog voor de gemeente werken, toch..............
Zeker in G&V waar de veiligheidsregio denkt dat ze boven de gekozen gemeenteraad staat.

Brandweerlieden moet zich fatsoenlijk kunnen legitimeren/identificeren in deze tijd.
Neem nu een inspectie van een gebouw oid of een bezoekje aan een woning om de alom bekende brandmelder af te geven en mogelijk ergens voor iemand op te hangen.
Oplichters zat die op een of andere manier trachten ergens binnen te komen. Dan moet je toch een pasje oid kunnen laten zien net als bijv. gas/water/licht etc.
FF4266 heeft in Amsterdam in ieder geval nog een dergelijk pasje begrijp ik net als een ieder die voor de Gemeente werkt al dan niet tijdelijk.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #41 Gepost op: 17 juli 2014, 23:57:09
Citaat van: Thor link=msg=1284268 date=1405632691
Brandweerlieden moet zich fatsoenlijk kunnen legitimeren/identificeren in deze tijd.
Neem nu een inspectie van een gebouw oid of een bezoekje aan een woning om de alom bekende brandmelder af te geven en mogelijk ergens voor iemand op te hangen.

Dat is al een ander verhaal. Die mensen hebben andere belangen en zullen zich waarschijnlijk wel kunnen identificeren. Dat kan de gewone brandwacht niet. Zeker niet op dit soort dagen waar de vrijwilligers soms met de zwembroek nog aan in de auto duiken op weg naar de kazerne, soms zonder telefoon, portomonee of wat dan ook. Dat pasje moet je ook ergens meenemen en dat kan je ook vergeten of niet bij de hand hebben.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #42 Gepost op: 18 juli 2014, 00:01:59
Ook dat is een ander verhaal, want niet bij je hebben is dan je eigen probleem.

Ik kom zonder pasje ook het pand niet in...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #43 Gepost op: 18 juli 2014, 07:31:43
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1284272 date=1405634229
Dat is al een ander verhaal. Die mensen hebben andere belangen en zullen zich waarschijnlijk wel kunnen identificeren. Dat kan de gewone brandwacht niet. Zeker niet op dit soort dagen waar de vrijwilligers soms met de zwembroek nog aan in de auto duiken op weg naar de kazerne, soms zonder telefoon, portomonee of wat dan ook. Dat pasje moet je ook ergens meenemen en dat kan je ook vergeten of niet bij de hand hebben.

Als je op de openbare weg bent moet je, brandweerman of niet, in zwembroek of niet, een ID bewijs bij je hebben.
Als je in een auto rijdt moet je tenminste ook een rijbewijs, een kentekenbewijs (en de groene kaart, verzekeringsbewijs en het kaartje ziektekostenverzekering) bij je hebben.
Tegenwoordig alles in creditkaart formaat, dus gewoon in je portemonnee en die heb je toch altijd bij je.

Even los van het voorval Kortenhoef, waarover we niet kunnen oordelen, begrijp ik niet waarom vrijwillige brandweerlieden nog geen pasje oid hebben.

N.B. Op Neeltje Jans ligt een KNRM vaartuig. Om bij noodoproepen snel te kunnen uitrukken namen de vrijwilligers van de KNRM de ventweg over de Oosterschelde dam, dat scheelt minstens een paar minuten onnodig omrijden.
In het verleden kwam het dan, ook bij nacht en ontij, in herhaling voor dat de politie al op de ventweg stond, klaar om uitvoerig een proces verbaal te geven en vervolgens de mensen terug te sturen, pasje of niet, kijk dat is natuurlijk gewoon een onbegrijpelijke en onverkoopbare actie.

Overigens alleen in zwembroek. Je draagt toch kleren onder je brandweerpak.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 18 juli 2014, 07:50:44
Dat preventisten een pasje hebben is niet meer dan logisch. Mensen van de vrijwillige brandweer zijn welliswaar 24uur per dag 7 dagen in de week brandweermens. Maar zijn niet 24uur per dag 7 dagen in de week in dienst. En lopen dus niet constant in kleding om dat wel eens de pieper af kan gaan, maar lopen inderdaad wel eens in een zwembroek zeker met deze temperaturen, en gelijk hebben ze. En laten we vooral stoppen met deze onzinnige discussie. Op het moment dat ik mee moet met een uitruk ben ik in actieve dienst van de brandweer, en dien ik binnen korte tijd op een post te zijn. En als er zonodig pasjes moeten worden verzonnen, omdat een vrijwilliger er niet door mag bij een afzetting is het aan de brandweer nederland of zij vinden dat vrijwilligers uitgedost moeten gaan worden met wel of geen pasje. Kunnen we hier op het forum wel heel veel van vinden, maar die beslissing ligt bij brandweer nederland. Dit is in ieder geval een mooi leermoment dat als men wegen gaat afsluiten dit consequenties kan hebben voor opkomende hulpverleners.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #45 Gepost op: 18 juli 2014, 09:45:16
En voor dat we het weten staan 200 zogenaamde vrijwilligers bij een afzetting.
Vaak hoor je dat de politie hun werk niet doet en burgers en amateurfototgrafen niet tegen houd. Doen ze het wel is het ook niet goed. Iedere kwibus kan zeggen dat hij van de brandweer is.

Vind het niet correct om hier op de politie af te geven.
Ik vind het een brandweerprobleem en geen fout van de politie. Hier in de veiligheidsregio Zuid-Limburg heeft iedere medewerker een brandweer ID.
Wat mij betreft mag de korpsleiding hier eens over na denken voordat we allemaal stampvoetend richting de politie wijzen.



Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #46 Gepost op: 18 juli 2014, 12:45:03
Wat dachten jullie van een id op de pieper maken want wat heeft iedere brandweerman altijd bij hem en kan hij dus nooit vergeten. Maar is dit idd nodig want als dit van alle uitrukken 1 keer per 10 jaar voorkomt waar praten we dan over.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #47 Gepost op: 18 juli 2014, 13:33:22
Citaat van: jelte link=msg=1284340 date=1405680303
Wat dachten jullie van een id op de pieper maken want wat heeft iedere brandweerman altijd bij hem en kan hij dus nooit vergeten. Maar is dit idd nodig want als dit van alle uitrukken 1 keer per 10 jaar voorkomt waar praten we dan over.
Ik ken er genoeg die hem op het nachtkastje laten liggen ;) Nog geen ID bij je...


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #48 Gepost op: 18 juli 2014, 15:12:44
Citaat van: Brambd link=msg=1284343 date=1405683202
Ik ken er genoeg die hem op het nachtkastje laten liggen ;) Nog geen ID bij je...
Lekker dan, dus als je vlak na een uitruk opnieuw gealarmeerd wordt, heb je maar een halve auto vol en als de alarmering ingetrokken wordt rijdt iedereen nog steeds als een dwaas door de stad..
Assumption is the mother of all fuck-ups


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #49 Gepost op: 18 juli 2014, 16:56:33
Citaat van: Peter71 link=msg=1284293 date=1405662644
Dat preventisten een pasje hebben is niet meer dan logisch. Mensen van de vrijwillige brandweer zijn welliswaar 24uur per dag 7 dagen in de week brandweermens. Maar zijn niet 24uur per dag 7 dagen in de week in dienst. En lopen dus niet constant in kleding om dat wel eens de pieper af kan gaan, maar lopen inderdaad wel eens in een zwembroek zeker met deze temperaturen, en gelijk hebben ze. En laten we vooral stoppen met deze onzinnige discussie. Op het moment dat ik mee moet met een uitruk ben ik in actieve dienst van de brandweer, en dien ik binnen korte tijd op een post te zijn. En als er zonodig pasjes moeten worden verzonnen, omdat een vrijwilliger er niet door mag bij een afzetting is het aan de brandweer nederland of zij vinden dat vrijwilligers uitgedost moeten gaan worden met wel of geen pasje. Kunnen we hier op het forum wel heel veel van vinden, maar die beslissing ligt bij brandweer nederland. Dit is in ieder geval een mooi leermoment dat als men wegen gaat afsluiten dit consequenties kan hebben voor opkomende hulpverleners.

Precies en als ik gauw onder douche weg moet rennen zou ik daar niet aan denken maar om eerlijk te zijn heb ik vaker gehoord dat men er wel door werd gelaten sterker nog collega van ons mocht zelfs over de afgesloten snelweg om naar de kazerne te komen. En jaren geleden is een andere collega door een motoragent uit de file geleid.